Annons

Framkallat svart-vitt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Framkallat svart-vitt?

  • Ja

    Röster: 1,175 79.8%
  • Nej

    Röster: 298 20.2%

  • Totala väljare
    1,473

ilovepancakes

Ny medlem
självklart.

det enda rätta. :) står nog i labbet lätt fem dagar i veckan. D-76 är min enda vän.

sen att jag har tillgång till en negscanner är något helt annat. :)
 

brasse Bosse

Aktiv medlem
Ja MEN

Det var 28år sedan på fritt valt arbete i skolan
och då var jag endst 13...Skulle dock gärna vilja lära mig det....
 

Rals

Ny medlem
Det var länge länge sedan.....
Men grejorna står fortfarande på vinden, så om jag någon gång tröttnar på det digitala mörkrummet så är det bara och plocka fram dom gamla grejorna.
 

petwal

Aktiv medlem
Jag tar fortfarande mest svart/vit som alltid framkallas själv. Däremot har mitt övriga mörkrumsarbete minskat radikalt till förmån för inskanning och sedan utskrifter från datorn.
 

drlomo

Aktiv medlem
Hej igen efter ett uppehåll. Jag är just nu i West Virginia.
Beträffande labb så har jag ett permanent mörkrum i källaren. Där har jag diskbänk med 2 avdelningar. Jag har "diskdelen" som skölj, och "slaskdelen" för övrigt slabb. Jag lägger bilderna i diskdelen och byter vatten i den efter 4-5 24x30-bilder. Jag försköljer dem under kranen kort innan de går i baljan. Jag använder då tempererat vatten blandat i kranen. Även bytet i baljan är tempererat i kranen. Detta håller kostnaden nere. Det är inte VATTNET som kostar mest, det är ENERGIEN för uppvärmningen (elektricitet via värmepump). Jag har sett lägenhetsboende som ej betalar som kör full fräs på kranarna i badkaret, tempererat. försök det, i en villa där man betalar energien själv. Fundera lite vilket boende som drar mest energi.....
/Robban
 

red-top

Aktiv medlem
Jodå, men det var 34-35 år sen...
Grävde nu i dagarna (sedan jag hittat till FS) fram en del gammalt S/V (med stark betoning på SVART, ty vid slutet 60- å början 70-talet var det stenhård kontrast-kopiering som gällde) och som jag kanske ska försöka konvertera till digitalt skick för uppladdning till FS för kritik - om jag törs...
./h@nsN.
 

Mangepange

Aktiv medlem
I stort sett varje rast under hela min högstadie & gymnasietid fördelades ganska jämnt mellan mörkrummet och skolans gym...så ja, jag har både framkallat och kopierat en hel del....men har varken framkallat film eller kopierat i mörkrum sedan jag slutade gymnasiet.... -88.

Har dock komplett utrustning hemma, nerpackad i lådor av utrymmesbrist...väntar bara på att hitta det perfekta huset så jag kan ställa iordning alltihop..

/ Magnus
 
Ni kickade igång en 2 år gammal tråd ;)

Fotar fortfarande lika mycket svart/vit... Men framkallar numera i stora batcher istället för innan så ofta jag kunde. Beror mest på lathet eftersom jag måste packa upp och ner alla grejerna ( bor i lägenhet ).
 

lottawe

Aktiv medlem
Ja

Kommer nog aldrig sluta heller. Trodde dock jag skulle sluta soppa film (och endast köra kopiering) för bara något knappt år sedan, men det hjälpte att dumpa av grejerna för att inse att jag inte alls ville ge mig. Köpte nytt bara en månad senare och kom igång igen efter något halvårs uppehåll då..

(Nu kanske jag snarare borde sälja allt digitalt för att hitta tjusningen i det med igen;))
 

Bengus

Aktiv medlem
Allt för lite numer, men kommer sannolikt köra igång att svabba film iallfall inom en snar framtid. Det är allt för behändingt att låta Crimson framkalla o scanna, men det tar lite tid och kostar lite pengar så det lutar att börja göra det själv så man kan påverka framkallning etc lite själv.

Tycker attt det manuella mörkrummet med kopiering etc tar allt för mycket tid i anspråk för vad man har tillgängligt nuförtiden, så PS lär nog dominera där ett tag till för mig.

BAW
 

sorundalasse

Aktiv medlem
Jodå, det var väl ungefär där mitt fotointresse väcktes på allvar,för sisådär 50 år sedan. Byggde till och med en egen förstoringsapparat av en gammal bälgkamera och låste in mig i badrummet (och låste ute familjen!!) i timmar.
Sen blev det färgdia, sen ingenting (nästan) på grund av tidsbrist men som nedtrappande pensionär digitalt och jag kommer aldrig att gå tillbaka till slabbandet av ren och skär bekvämlighet!! En hygglig scanner underlättar förstås oxå!
 

Graal

Avslutat medlemskap
Vad gäller tidsbristen idag så hänger den bl.a samman med alltför mycket datorsittande och surfande på fotosidan. Låter man bli det hinns det med många bilder i mörrummet;) Ska själv ut och kopiera lite nu. Har några bilder kvar att göra från skomakarsemestern på Öland och det är grått och blåsigt ute.

Ps. Om jag höll till i mörkrummet lika mycket som jag sitter vid datorn på vinterhalvåret skulle jag säkert kopiera dubbelt så många bilder varje år som jag gör nu. Datorer är beroendeframkallande och tar tiden ifrån oss på ett sätt som vi ladrig förut skådat............Ds.
 
Senast ändrad:

drlomo

Aktiv medlem
Film och digi

Hej igen,
Jag känner nog som flera skribenter uti denna kolumn. Det gäller alltså att digital och analog foto inte direkt ersätter varandra fullt ut (ännu). Jag tänker kombinera de båda. När jag vill ha superb kvalitet (mest sv.-v.) så tar jag riktig film (6x6, Hasselblad, Kiev), för ett neg. är oöverträffat både med avseende på hållbarhet och möjlighet för framtida betraktare att tolka det. Även folk från utomjordiska civilisationer bör kunna tolka dem. Vem kan tolka en viss binärfil på en dassig CD om några decennier?
För att kombinera digi och analogt har jag köpt en Epson F-3200 filmscanner. Att det är en professionell grunka upptäckte jag när jag skulle installera den. Det var ett evigt tjatande från datorn om sys-op-status för att få installera. Min sys-op är inte hemma just nu (06/03/06), så jag får vänta lite.
Nu kan jag antingen välja en riktig kem-bild för vissa enstaka exemplar eller fixa och dona i datorn. Toppen!
MVH Robban
 

Wborn

Medlem
På gott och ont

Ja, gjorde det mycket för många år sedan.Fanns
inte så mycket att välja på då.
På gott och ont är det skönt att slippa det idag
men samtidigt var det en enorm känsla när man
lyckats bra i exponeringen, filmframkallningen
val av papper,framkallare etc, och såg en bra bild träda fram i framkallningsskålen..
 

TSV

Medlem
Tidigare har jag överlåtit framkallning till labbet men nu har jag börjat framkalla själv,trevligt att "ha kontroll" över hela processen.Kopior har jag gjort själv i ett eget enkelt mörkrum med en gammal Leica förstorningsapparat,känsla!
 

Enfotograf

Aktiv medlem
Jo då visst har man blaskat i ett mörkrum i sina dar, men efter att ha hållt kurs för tre olika grupper/vecka under 1,5 månads tid så lockar det inte så mycket längre tyvärr, men det kommer säkert tillbaks.

Håkan
 
ANNONS