Annons

Framkallat svart-vitt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Framkallat svart-vitt?

  • Ja

    Röster: 1,175 79.8%
  • Nej

    Röster: 298 20.2%

  • Totala väljare
    1,473

gorolf

Medlem
Alltid, bara sv/vit och på fiberpapper.
Kan inte tänka mig nåt annat.
Scannar ibland, men återvänder alltid till
den gamla tekniken igen.
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Kopierade lite igår
Går ner lite senare och gör klar mina RIFO bilder.
Kan inte se att jag skulle kunna göra dom digitalt trots införskaffandet av en digital systemkamera.
 

Ingemansson

Aktiv medlem
Självklart borde alla ge mörkret en chans, oerhört lärorikt även om man är digitalfanatiker!

Ser det traditionella fotot med dessa stunder i ensamt mörker som meditation, en paus från mitt annars så stressade liv. Skulle självklart vilja vara i mörkret oftare men kommer nog mer och mer att låta - i alla fall - mina färgbilder ta vägen genom digitaltekniken. Den svartvita papperskopian kan än så länge inte få den kvalitet (som jag önskar) genom digitaltekniken. Men det kanske kommer?
Men jag gillar också att stå i mörkret bl.a. för att det är lite utmaning att lyckas. PS känns för enkelt men är helt klart både kul och spännande att trixa i.

Dessa tekniker kan inte jämföras utan bara komplettera varandra.

Min mening, kör hårt!

Andreas
 

janne j

Ny medlem
Jarå. Framkallning sker någorlunda kontinuerligt. Kopiering är det tyvärr lite sämre med. Har labbet stående i källaren, så startsträckan är kort. Trots det var det nästan ett år sen jag gjorde nåt. Men väl där, är det lätt att det blir natt innan man kan bryta. Och då ska bilderna sen tas om hand. Torkas eller glansas om det är fiberpapper! Jag håller med att det är något härligt meditativt att arbeta där i det röda mörkret. (Jag kör med rött ljus)
 

Mozo

Avslutat medlemskap
Det var många år sedan visserligen men framkallat själv har jag gjort. Kopierat bilder i mörkrum gjorde jag senast i höstas. Oerhört skoj!

mvh
 

påhittat

Aktiv medlem
Det var något år sen!

Men jag har liksom tröttnat på kemikalier.
Det beror på att jag jobbar med kemi hela dagarna och vill inte längre göra sammma sak på min fritid.
Viljan att montera upp /med hela labbet finns inte heller längre.

Det var ju så man gjorde, det fanns ju inget annat sätt att göra flera kopior, jo man lämmna in men det var dyrt och inte alltid bättre.

TRI-x/PLUS-x + D76, funkade bra för mig.

Det var kul, annorlunda och spännande då.
I dag kommer jag mest ihåg lukten, dammet och de många långa nätterna.
 
Senast ändrad:

uffeo

Ny medlem
Givetvis

Att jobba med framkallningen av filmen för att sedan göra manuella kopior från negativen tillhör en av dom roligare och mer stimulerande bitarna av fotografi och är en del av ett gammalt hantverk som jag sätter stort värde på. Mina utställningsbilder kopierar jag alltid själv. Jag vill i det fallet ha kontroll alltifrån bildens idé till den färdiga kopian.

Med vardagbilderna jobbar man ju inte på samma sätt. Köpte en digitalkamera till hustrun i går. Det funkar ju det också.
 

Maverick

Aktiv medlem
Framkallade fyra filmer i går eftermiddag. Tycker det är oslagbart att tillbringa lite tid i mörkrummet. Sitter framför datorn gör jag så mycket ändå.

Det mesta som jag kan om digital bildbehandling har jag lärt mig i mörkrummet först. Svartvitt är en utmärkt skola att gå. På många sätt enklare och på lika många sätt svårare.

Det svartvita tvingar en att koncentrera sig på bildens uttryck och komposition. Det kan vara en nackdel och det kan vara en fördel. Dock så tror jag att om man börjar med det svartvita först så kan man koncentrera sig på färglära sedan. Färgläran är så stor del och komplicerad tycker jag att det blir svårt att lära sig allt på en gång.

Nu ska jag åka iväg och hämta en glasskiva till att göra kontaktkartor med.

Mvh
Maverick
 

KGS

Aktiv medlem
Ja, finns det folk som framkallar färg hemma? blev så trött när jag läste om det så jag tog mej aldrig för att prova ens, på den mörka analogtiden. Däremot kunde jag ta mej för att kopiera färneg till svartvitt fotopapper... e ändå den delen av processen som är roligast, att se bilderna tona fram i badet... att soppa film var väl mindre kul, eller?
 

Poggo

Medlem
jepp, går media på härnösands gymnasium så det blir någon gång i veckan, mycket, mycket roligt alltid spännande att se resultatet!
 

adent

Medlem
Jag hade mörkrum, har kvar grejjerna på vinden.
Tycker det är fantastiskt roligt att själv göra
allting från knäpp till kopia.
 

Sabud

Aktiv medlem
Höll på fram till 80-talet då jag helt gick över till dia. Mörkrumsprylarna har jag däremot kvar.

Fotar en hel del digitalt på jobbet och får nog tillstå att tekniken saknar något mycket väsentligt jämfört med analog fotografi.

Mystiken..spänningen i mörkrummet har jag då aldrig upplevt framför skärmen med PS.
 

wiccy

Ny medlem
Jag framkallar bara i svartvitt nu, iof är det första gången jag fått lärt mig allt om framkallning och fotografering men jag själv anser att det blir mycket finare bilder i svartvitt
 

renar

Medlem
Svartvitt

Jag har framkallat 1000-tal kopier SV i mörkrum.
Det var en underbar känsla att kunna påverka bilden men det är minnen nu, för med den digitala tekniken så stämmer inte uttrycket att en bild aldrig ljuger.Med dagens teknik kan man få bättre bilder men bilden är inte sanningen.
 

Cygni

Aktiv medlem
Det var ganska många år sen jag gjorde det och det är nog mest på grund av tidsbrist och utrymesskäl. För det är ganska trevligt att stå i mörkrumet å soppa.
Men numera har jag flyttat mitt mörkrum till min Mac. Går snabbare och är inte lika svårt och dyrt(det är ju bara att radera och börja om). Men ibland så skulle det vara kul att plåcka fram det gammla labbet igen....
 
ANNONS