Annons

Framkallning av Dia

Vandraren

Aktiv medlem
Tja!

Sist jag körde dia för sådär 10 år sen, så ingick framkallningen i priset när man köpte filmen. Är det fortfarande så?


/H
 
Vandraren skrev:
Tja!

Sist jag körde dia för sådär 10 år sen, så ingick framkallningen i priset när man köpte filmen. Är det fortfarande så?


/H

Är väl nästan endast "Farfar" Kodachrome som säljs i Europa med framkallning och du får skicka filmen till Schweiz som skickar vidare till USA http://www.dwaynesphoto.com/ som är det enda labbet kvar som processar Kodachrome.

// Fredrik
 
Re: Re: Framkallning av Dia

fredrikru skrev:
Är väl nästan endast "Farfar" Kodachrome som säljs i Europa med framkallning och du får skicka filmen till Schweiz som skickar vidare till USA http://www.dwaynesphoto.com/ som är det enda labbet kvar som processar Kodachrome.

// Fredrik
I senaste katalogen från Scandinavian Photo finns även Fujifilm Sensia 100 och Kodak E100XC med framkallning och ramning. De går även att köpa utan framkallning.

Olle
 
www.photax.se

www.photax har fotopåsar man skickar till tyskland för framkallning, kostar 29 kr/film.

jag har fått jättebra resultat och det tar inte mer än ca en vecka att få tillbaka filmen.

man får dock betala portot till tyskland själv men skickar man 4-5 filmer smatidigt kostar det inte mer än 20 kr för alla filmer.

http://www.photax.se/indx/indxfilm.htm
 
Det står ju att man bara kan skicka en film per påse? I så fall blir det ju 29+20 kronor för varje film (vilket i och för sig inte är så dyrt)?

Fick för övrigt tillbaka min första diafilmen idag. Framkallad hos Crimson för 72 kronor vilket inkluderar glaslös montering (dock exkl frakten tillbaka som sker till självkostnadspris). Gillar verkligen diakänslan så det blir absolut fler diabilder för mig.
 
många påsar i en påse

Man lägger en film i varje framk.påse sedan lägger man självklart ett antal framk.påsar (med film) i ett större kuvert som man skriver aktuell adress på. Det brukar bli 2 påsar upp rill 100g (2 frimärken) eller 5-6 framk.påsar för 250 g (4 frimärken)
 
Jag köpte Kodak Elitechrome 100 och Diabolagets fotopåsar utan montering från Cyber.

Riktigt nöjd med det arrangemanget.

/H
 
dia

Visst finns det fortfarande,men på så sätt att man köper en framkallningspåse som inkluderar framkallning, även med ramning om så önskas.Sådana exempel finns hos bl.a Scandinavianphot med Proffsfoto i Jönköping som underleverantör.Även Photax säljer sådana påsar.
 
Re: många påsar i en påse

Tonyeagle skrev:
Man lägger en film i varje framk.påse sedan lägger man självklart ett antal framk.påsar (med film) i ett större kuvert som man skriver aktuell adress på. Det brukar bli 2 påsar upp rill 100g (2 frimärken) eller 5-6 framk.påsar för 250 g (4 frimärken)
Ok. Då är jag med på noterna.
 
Vandraren skrev:
Tja!

Sist jag körde dia för sådär 10 år sen, så ingick framkallningen i priset när man köpte filmen. Är det fortfarande så?


Mitt tips är att skicka diafilmerna till Crimson.Det brukar bara ta c:a 1-2 dagar och kostar 45:- per film inkl.porto åt bägge hållen.Och så kan man lägga flera filmer i åt gången.
www.crimson.se

//Benny
 
ANNONS