Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkallning av neg i polaroid, hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

majchester

Aktiv medlem
Har köpt Polapan 665PN att ladda polmaget till hasselbladharen. Det är tydligen så att det går lätt att dra av negativet från polaroiden och använda negativet. Har agjort detta för flera år sedan och kommer ihåg att man var tvungen att fixera eller nåt liknande i ett bad i några minuter. Vad är det jag använder för vätskor?
Någon som har pejl?

Lite sent svar kanske...man iallafall här kommer mina erfarenheter:

När du tagit bilden så ska den fixas i Sodiumsulfat, finns att få tag på i vissa fotoaffärer och på apoteket. Det kan vara svårt att få bort allt gegg och negativet är väldigt repkänsligt...

Polapan 665 är en superfilm som är nästan kornlös och har en otroligt fin kontrast och tonomfång. Synd är bara att man inte kan få ett välexponerat neg och positiv samtidigt :-(

Jag hoppar väl in lite i den här gamla tråden också då..
Jonas:Hur får du exponera för att få bra negativ? Exponerar du uppmätt värde för vanligt positiv?

Mvh Erik Å

Jag har mest kört Polapan 55 (4x5") som ligger på iso 50 och kan den bäst. Där brukar jag överexponera 1 till 1½ steg för att få ett bra negativ. Om jag vill ha pappersbilden så underexponerar ca ett halvt steg.
Jag har kört samma på 665 filmen som ligger på iso 80. Överexponerat ca 1 - 1½ steg för neg och underexponera lite för pappersbilden.

Ibland har jag överexponerat ett halvt steg och överframmkallat den istället, resultatet blir lite mjukare och den blir lite beslöjad. Kan bli mycket spänande ibland...

Hmmm....

Jag har en gammal polaroidkamera (340) utan bländare men ett reglage för att välja ljusare eller mörkare bild. Hur bör jag då ställa reglaget för att få ett bra negativ? Dra det mot "ljusare" eller "mörkare" ????

Hälsningar
Fredrik

ANNONS
Götaplatsens Foto