Annons

Framkallning, kompensation

Produkter
(logga in för att koppla)

Norling

Aktiv medlem
Jag exponerade felaktigt min TMax 100 efter 50 Asa.
Jag brukar använda TMax-framkallare & framkallar i 7,5 min vid 20 grader.
Någon som har tips/förslag på hur jag bör förändra tiden när jag framkallar filmen?

/Magnus
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Du har alltså fått in mera ljus än nödvändigt på filmen...men det motsvarar ju bara ett bländarsteg, så den exponeringstoleransen har filmen säkert, att du kan framkalla som förut.
Annars kan du minska ca en halv till en minut gissar jag. Hittade inte nån framkallare på massive dev chart som heter Tmax, menar du inte Kodak D-76?

Massive dev chart är en jättebra app för telefonen för en mängd olika filmer, framkallare och spädningar/iso-tal. Ladda ner den - där får man oxå hjälp med typ ditt problem!
mvh
/B
 

Norling

Aktiv medlem
Du har alltså fått in mera ljus än nödvändigt på filmen...men det motsvarar ju bara ett bländarsteg, så den exponeringstoleransen har filmen säkert, att du kan framkalla som förut.
Annars kan du minska ca en halv till en minut gissar jag. Hittade inte nån framkallare på massive dev chart som heter Tmax, menar du inte Kodak D-76?

Massive dev chart är en jättebra app för telefonen för en mängd olika filmer, framkallare och spädningar/iso-tal. Ladda ner den - där får man oxå hjälp med typ ditt problem!
mvh
/B
Ja, 1 steg är förstås inget egentligen men vill ändå göra en liten kompensation för säkerhets skull.
Jag använder också Massive Dev Chart & TMax finns med där.
Har dock inte kikat på vilken mer info som finns där förutom tider så skall kolla in det mer nu, tack!
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Du har överexponerat filmen 1 steg, svartvit analog film klarar nästan hur mycket överexponering som helst. Ska du skanna den så rekommenderar jag att framkalla den i spädning 1:1 och dra av någon minut på framkallningen. Det är nästan omöjligt att få bra skanningar från överexponerade negativ. Ska du kopiera negativet i mörkrummet kan du framkalla som vanligt.
 
ANNONS