Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Framkallningsdosa till MF
- Trådstartare aleklint
- Start datum
Gör du det med 120-film? Jag föreställde mig att den halkade ut ännu lättare då._UF0_ skrev:
prova även att klippa av hörnen lite..jag tycker det blir lättare då..
hasse lundberg
Aktiv medlem
Rostfria spiraler är som natt och dag, rekommenderas starkt, säljes bl.a. av Photax.aleklint skrev:
Eller prova en rostfri!
Du greppar alltså själva bildytan med fingrarna? Det låter som att tigga efter problem med fingeravtryck, har du aldrig problem med det?_UF0_ skrev:
jag håller i filmen på mitten mellan pekfingret och tummen och pillar dit den
jardis
Aktiv medlem
Har kört 120-film i Paterson i alla år utan några större problem.
Klipper givetvis hörnen. Men inte mycket (ca 2-3mm) Med olippta hörn har man skaffat sig ett fasansfullt pillergöra...
Kulorna har samma funktion på 120 filmen som på 135. Greppar lite sämre i och med att du inte har perforeringen, men greppar gör den.
Torr spiral ska man ju alltid ha men med 120 film är det helt nödvändigt!
Viktigt är att man aldrig försöker pressa eller tvinga in filmen utan tar det lugnt och försiktigt
Oavsett vilken spiral man använder så är det en tränings- och smaksak.
Skulle själv inte ge mig i kast att böja filmen och linda upp den innifrån på rostfri spiral. Tror jag skulle kladda lite för mycket på filmen då... :-o
Men har du problem med Patersonspiralen kan det ju vara värt att testa.
Lycka till
Klipper givetvis hörnen. Men inte mycket (ca 2-3mm) Med olippta hörn har man skaffat sig ett fasansfullt pillergöra...
Kulorna har samma funktion på 120 filmen som på 135. Greppar lite sämre i och med att du inte har perforeringen, men greppar gör den.
Torr spiral ska man ju alltid ha men med 120 film är det helt nödvändigt!
Viktigt är att man aldrig försöker pressa eller tvinga in filmen utan tar det lugnt och försiktigt
Oavsett vilken spiral man använder så är det en tränings- och smaksak.
Skulle själv inte ge mig i kast att böja filmen och linda upp den innifrån på rostfri spiral. Tror jag skulle kladda lite för mycket på filmen då... :-o
Men har du problem med Patersonspiralen kan det ju vara värt att testa.
Lycka till
bengtjakobsson
Aktiv medlem
Pröva AP:s plastspiraler , dom har breda styrklackar och är väldigt lättladdade , jag har aldrig haft nåt' problem med att "föra på" filmen.
Finns hos Photax.
P.S har aldrig behövt runda hörnen och använder inte stålkulorna för inmatning utan bara för på filmen , man får visserligen ta på filmen men med rena fingrar har jag aldrig märkt något problem med detta.Använder don i Paterson dosa.
Finns hos Photax.
P.S har aldrig behövt runda hörnen och använder inte stålkulorna för inmatning utan bara för på filmen , man får visserligen ta på filmen men med rena fingrar har jag aldrig märkt något problem med detta.Använder don i Paterson dosa.
Senast ändrad:
_UF0_
Aktiv medlem
jimh:
nja men längst fram lite grann gör inget...lr längst bak blir det för mig..det har ju endå suttit en tejpbit där...sjävklart fingrar ja inte på bilderna det blir ju ett helvete sen...
Du greppar alltså själva bildytan med fingrarna? Det låter som att tigga efter problem med fingeravtryck, har du aldrig problem med det?
nja men längst fram lite grann gör inget...lr längst bak blir det för mig..det har ju endå suttit en tejpbit där...sjävklart fingrar ja inte på bilderna det blir ju ett helvete sen...
laha
Aktiv medlem
Har också Paterson, men har aldrig haft något problem med inmatningen. Det verkar dock som om insatserna slits i kullägena, eller om det blir silveravlagringar så att inmatningen blir trögare med tiden. Jag har köpt nya spiraler en gång när jag tyckte de gamla blev för tröga.
Jag brukar ladda två filmer i varje spiral. spåret är tillräckligt långt för det, och det har aldrig blivit fel. Har kört åtskilliga hundra rullar på det sättet.
Jag har också provat rostfria spiraler, men de blev jag aldrig vän med.
Jag brukar ladda två filmer i varje spiral. spåret är tillräckligt långt för det, och det har aldrig blivit fel. Har kört åtskilliga hundra rullar på det sättet.
Jag har också provat rostfria spiraler, men de blev jag aldrig vän med.
littos
Aktiv medlem
Jag håller också hårt på denrostfria dosan som säljs av Photax. Använder den både till 35mm och 120 film. Se bara till att köpa spiraler till båda formaten (det är den dosan som tar två 35 mm du skall kika på!)
Ytterligare en fördel förutom att det är lätt att få på filmen, i alla fall efter ett par försök är att den drar väldigt lite kemi. Typ 400-450 ml behövs för en 120-film, något mer för 2st 35mm.
Dock tycker jag att det är lite knöligare att få på 35mm film, men det kan ju iofs bero på att jag kör mest 120-film.
/Anders
Ytterligare en fördel förutom att det är lätt att få på filmen, i alla fall efter ett par försök är att den drar väldigt lite kemi. Typ 400-450 ml behövs för en 120-film, något mer för 2st 35mm.
Dock tycker jag att det är lite knöligare att få på 35mm film, men det kan ju iofs bero på att jag kör mest 120-film.
/Anders