Annons

Framkallningsvätskor

Produkter
(logga in för att koppla)

royroy

Aktiv medlem
Hyrt in mig på ett lab där jag ofta jobbar ensam. Därför behöver jag er hjälp!

1) Om jag blandar vardera 1l. framkallningsvätska, stopp och fix. Hur många 18x24 bilder kan jag kopiera innan jag måste byta vätskorna?
2) Vilka färdigblandade vätskor kan jag spara? Och hur gör jag det på bästa sett?
3) 24% ättikssprit, fungerar den lika bra som köpt stoppbad?

Tacksam för svar!
Royroy

1) Om jag blandar vardera 1l. framkallningsvätska, stopp och fix. Hur många 18x24 bilder kan jag kopiera innan jag måste byta vätskorna?

Det kan skilja sig lite bl.a. beroende på hur stor mängd framkallningsämnen som finns i framkallaren, och hur du späder fixet. Det brukar stå på förpackningarna hur mycket det räcker till. Fixeringstiden brukar behöva ökas något när man gjort flera kopior.

2) Vilka färdigblandade vätskor kan jag spara? Och hur gör jag det på bästa sett?

Utblandad framkallare kan hålla kanske en vecka i en tät glasflaska. Fixet kan du spara i en plastdunk. Men tänk på att om fixet är använt så minskar kapaciteten, och risken finns att man får dåligt fixerade kopior, som sedan gulnar. Det kan vara att rekommendera att du blandar till färskt fix varje gång. Om du kör med fixering i två bad, så använd det äldre fixet först, och sedan ett nyblandat bad. I alla fall om du kör fiberpapper.

3) 24% ättikssprit, fungerar den lika bra som köpt stoppbad?

Ja. Använd ungefär 50ml 24% ättika till en liter vatten.

Jag har förvarat framkallningsvätska (till fotopapper) i flera veckor och inte märkt någon skillnad i svärta jmf med nyutspädd framkallare. Tror att i många fall är tillverkarna för fega och vågar inte garantera rimlig tid.

Hej Anders

Man kan inte svara för alla vätskorna på samma sätt.

Framkallaren är enklast. När framkallaren är slut så framkallar den inte längre kopiorna. Byt ut den.

Stoppbadet är också enkelt och kostar väldigt lite att blanda så jag vet inte ens om det är lönt att spara det, men det går. Stoppbadet har normalt en färgindikator och när färgen kommer så är den slut.

Jag vet inte om Kodaks rödaktiga stoppbad finns kvar på marknaden idag. (Köpte min 500ml flaska för över 5 år sedan) Det räcker med ett par droppar i badet. Sedan så bör den lukta betydligt behagligare än en ½dl ättika (fy f_n). Lagringstiden är obegränsad.

Fixet är lurigare. Om fixet är dåligt så kommer det att visa sig genom att kopiorna gulnar i framtiden. Du kan alltså inte se om det är bra eller dåligt för tillfället. (Såvida inte bilderna mörknar med en gg, men det har jag aldrig hört talas om).
Det finns ett klassiskt sätt för att garantera bra fixering och det är dubbla fixbad. Själv använder jag detta. Första fixbadet slängs och det andra sparar jag (det är det enda jag sparar) och använder som första fixbad nästa gg som det är dags.

Det enklaste sättet att spara vätskor i några dagar är att låta de ligga kvar i framkallningsskålarna och att lägga på en anpassad frigolitbit. Det är syret i luften som förstör vätskorna. Så se till att frigoliten flyter på ytan och samtidigt sluter så tätt den kan mot skålens kant. Det minimerar vätskans yta som kommer i kontakt med luften. Det borde garantera minst ett par veckor. Lägg nu för sjutton inte frigoliten i fel bad.

Mvh Erik

En sak som kanske är lite vid sidan av ämnet...

Förbrukas pappersframkallare fortare/långsammare beroende av vilen svärta bilderna har?

Tack för en utförlig beskrivning kring frågan "Framkallningsvätskor". Har knappt haft tid att läsa svaren.....

Super tack!

Ja

Framkallaren är ingen katalysator utan en syra (håll ömtålig hud borta).

Syran reagerar med silvret (har glömt hur) och kommer att förbrukas.

ANNONS
Götaplatsens Foto