Annons

Framtiden ser mörk ut för systemkameror.

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Som diagrammet ser ut nu växer systemkamerornas marknadsandelar hejdlöst. Flugskit eller inte så är det ju den enda kameratypen som har en ljus framtid.
Ja så kan man också helt klart tolka det men jämfört med den totala mängd digitalkameror vi har idag där de flesta ju sitter i telefoner så är systemkameramarknaden mindre än marginell precis som den andel bilder som tas med digitala systemkameror i jämförelse med det totala antalet digitalt födda bilder som tas.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Som diagrammet ser ut nu växer systemkamerornas marknadsandelar hejdlöst. Flugskit eller inte så är det ju den enda kameratypen som har en ljus framtid.
Det stämmer inte riktigt, men beroende på hur man definierar entusiast/proffssegmentet, så växer den marknaden lite grann.

Dessutom har de stora tillverkarna lyckats strukturera om sin affär så att de tjänar en hälsosam påse med pengar när alla räkningar är betalda, även om det kunde vara bättre.

Slutsatsen är att framtiden ser ganska ljus ut!
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det stämmer inte riktigt, men beroende på hur man definierar entusiast/proffssegmentet, så växer den marknaden lite grann.

Dessutom har de stora tillverkarna lyckats strukturera om sin affär så att de tjänar en hälsosam påse med pengar när alla räkningar är betalda, även om det kunde vara bättre.

Slutsatsen är att framtiden ser ganska ljus ut!
Risken är väl att om marknaden de delar på ändå minskar totalt sett så måste de tjäna mer pengar på de kameror de trots allt säljer.
Det kan för oss som då gärna kör med kameror inom entusiast eller proffs segmentet leda till ännu dyrare kameror och objektiv.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Risken är väl att om marknaden de delar på ändå minskar totalt sett så måste de tjäna mer pengar på de kameror de trots allt säljer.
Det kan för oss som då gärna kör med kameror inom entusiast eller proffs segmentet leda till ännu dyrare kameror och objektiv.
Samtidigt ökarkonkurrensen inom segementet vilket borde driva ner priserna.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Samtidigt ökarkonkurrensen inom segementet vilket borde driva ner priserna.
Det är nog extra skakigt just nu. Ser att Canon redan ger stora rabatter på sina båda Canon R samt 5D MKIV eller snarare på valfritt objektiv om man köper dem samtidigt. Hela 3 000 kr. Detta fick jag som Canon kund mail om i dag. Gäller åtminstone hos en affär fram till 28/2. Det finns inget om detta på den butikens hemsida.

Fuji har konstant rabatter i form av cashbacks eller rabatt direkt i affären. Just nu på ett antal av sina lite dyrare objektiv.

Nu skall Nikon och Canikon se till att deras gamla trogna dSLR kunder går över till rätt spegellösa system och inte hittar på några dumheter.

Slagsmålet i form av kampanjer är i full gång. Som kund är det väl bara att vänta på en bra kampanj och utnyttja läget om man behöver något.

De stora leverantörerna Sony, Nikon och Canon vill nog inte sänka riktpriserna.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det är nog extra skakigt just nu. Ser att Canon redan ger stora rabatter på sina båda Canon R samt 5D MKIV eller snarare på valfritt objektiv om man köper dem samtidigt. Hela 3 000 kr. Detta fick jag som Canon kund mail om i dag. Gäller åtminstone hos en affär fram till 28/2. Det finns inget om detta på den butikens hemsida.

Fuji har konstant rabatter i form av cashbacks eller rabatt direkt i affären. Just nu på ett antal av sina lite dyrare objektiv.

Nu skall Nikon och Canikon se till att deras gamla trogna dSLR kunder går över till rätt spegellösa system och inte hittar på några dumheter.

Slagsmålet i form av kampanjer är i full gång. Som kund är det väl bara att vänta på en bra kampanj och utnyttja läget om man behöver något.

De stora leverantörerna Sony, Nikon och Canon vill nog inte sänka riktpriserna.
Kampanjer och rabatter är till stor del till för att jämna ut säsongsvariationer.

Jag vet inte hur försäljningen av kameror varierar över året, men gissningsvis är februari inte en av de starkare månaderna, så därför borde vi just nu kunna förvänta oss cash-back, återköp osv.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Kampanjer och rabatter är till stor del till för att jämna ut säsongsvariationer.

Jag vet inte hur försäljningen av kameror varierar över året, men gissningsvis är februari inte en av de starkare månaderna, så därför borde vi just nu kunna förvänta oss cash-back, återköp osv.
Om man följer trådarna på FS över åren och antar att de har något med köpbeteende att göra så är ljusstyrka, småbild, blixtar och studioutrustning stort under vinterhalvåret medan längre tele och lättare utrustning är större på sommarhalvåret.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag vet inte hur försäljningen av kameror varierar över året, men gissningsvis är februari inte en av de starkare månaderna ...
Rent generellt är försäljningen av kameror (och t ex mobiltelefoner) störst under kalenderårets sista kvartal, svagast under det första. Sen påverkas det till viss del av t ex när stora aktörer presenterar nya produkter.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Rent generellt är försäljningen av kameror (och t ex mobiltelefoner) störst under kalenderårets sista kvartal, svagast under det första. Sen påverkas det till viss del av t ex när stora aktörer presenterar nya produkter.
Det stämmer nog bra. Problemet för tillverkarna är att deras produktionskapacitet är fördelad nästan jämnt över året.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Canon har just släppt EOS RP till en massa "testare" och en hel del är ju minst sagt ljumma främst till video-funktionerna. Det är ju möjligt att de lyckas sälja en hel del av denna rätt billiga kamera trots de brister "testarna" klagar på men en del svagheter är det ju lite konstigt att de skeppat kameran med.

Men det kan man väl fixa med en ny firmware om man vill. Det är ju synd för Canon att man får så pass mycket stryk för det man missat när man säkert velat uppnå något helt annat.

På en vikande marknad vill väl alla som lanserar nya kameror att de ska bli väl mottagna så att många vill uppgradera. Hur många går igång på så här pass ljumma mottaganden?

En sådan här billig FF borde ju ha chansen att bli en riktig storsäljare annars.

Men det är ju fler som gjort konstiga videoprioriteraingar. Tänker på Sony som höll på en del funktionalitet i A9 som ju annars hade mycket som talade för den som exv. väldigt lite rolling shuttereffekter. Så den borde ju kunnat vara poppis även för videofolk om den fått bättre videofunktioner, så det är ju inte bara Canon som gjort konstiga postioneringsmissar. Möjligen avstod Sony från att ge A9 alltför vassa videofunktioner för att skapa en position för den kommande As III men då skulle de väl heller inte givit A7 III och inte heller A6400 de funktioner dessa faktiskt fått. Det är lite lätt obegripligt och då borde väl A9 åtminstone fått de nya "tracking"-funktionerna samtidigt som A6400 fick dessa. Men det är ju inte första gången de billigaste modellerna får de vassaste AF-funktionerna. Så var det ju med A6300 också.
 

PMD

Aktiv medlem
På en vikande marknad vill väl alla som lanserar nya kameror att de ska bli väl mottagna så att många vill uppgradera. Hur många går igång på så här pass ljumma mottaganden?
Hur många bryr sig om vad "testare" tycker?

En sådan här billig FF borde ju ha chansen att bli en riktig storsäljare annars.
Jag tror att den kommer att sälja mycket bra, trots avsaknaden av IBIS. Med IBIS så hade jag nog köpt den.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Väldigt många bryr sig nog om vad "testare" tycker och särskilt då om det är ett antal som är hyfsat eniga i sina omdömen. Det handlar ju verkligen inte bara om IBIS. Det är ju främst videofunktionalitetens brister man har gått igång på. Alla tar ju inte enbart stillbilder och det finns ju faktiskt de som verkligen vill ha en bra AF även i videomode och bättre bildkvalitet än man fått. Det är mainstream idag. Varför måste Canon "croppa" sin 4K när andra inte behöver det? De gör ju samma sak i M50.

Folk bryr sig f.ö. så pass mycket om vad som sägs på nätet, att mässorna fått ta ner skyltarna på fler ställen än ett och Fotomässan är väl ett bra exempel. Den skulle väl stå över 2019 om jag inte missminner mig. Vila i frid. Vem behöver "old school"-mässor som ändå är "trea" eller "fyra" på bollen när det gäller nyhetsvärdet? Jag tror nog tillverkarna är väldigt intresserade av så bra press de bara kan få på marknaden. Bra press från nättestarkollektivet är värt mycket stora pengar för tillverkarna och det kostar Canon och andra en bråkdel av vad det skulle kostat att själva driva fram motsvarande marknadsexponering. I en del fall handlar det väl inte om mer än att låna ut en kamera.

Att inte köpa en EOS RP för att den saknar IBIS tycker jag låter konstigt idag. Canon har väl ingen större brist idag på objektiv med IS. Det är ju så med Sony också. Objektiven för FF saknar ibland OSS men APS-C -objektiven brukar alltid ha det. Det är ju bara några få av Sonys APS-C -modeller som saknar IBIS idag och finns stabiliseringen i objektiven så är det väl inte så mycket att bråka om. Att använda äldre objektiv blir ett allt mindre attraktivt alternativ med de nya kamerornas fantastiska AF-funktioner. Det är väl ofta dessa folk vill åt när man nu uppgraderar eller hur?
 

PMD

Aktiv medlem
Väldigt många bryr sig nog om vad "testare" tycker och särskilt då om det är ett antal som är hyfsat eniga i sina omdömen
OK, men jag tycker nog att det är vettigare att bry sig om vad testare kommer fram till än vad "testare" tycker.

Det handlar ju verkligen inte bara om IBIS.
IBIS är verkligen en vattendelare. Är det inte uppenbart hur bra en sådan finess är för oss fotografer? Canon lär visst fundera lite på om de ska införa IBIS, men enligt dessa rykten så kommer det i en dyrare kamera för RF-fattning. Vi plebejer får klara oss utan IBIS. Eller välja ett annat märke.

Det är ju främst videofunktionalitetens brister man har gått igång på. Alla tar ju inte enbart stillbilder och det finns ju faktiskt de som verkligen vill ha en bra AF även i videomode och bättre bildkvalitet än man fått.
Tjavars. Hur viktigt är 4K-video för Instagramfolket?

Det är mainstream idag. Varför måste Canon "croppa" sin 4K när andra inte behöver det? De gör ju samma sak i M50.
För att tjäna mer pengar, antar jag.
 

PMD

Aktiv medlem
Att inte köpa en EOS RP för att den saknar IBIS tycker jag låter konstigt idag. Canon har väl ingen större brist idag på objektiv med IS.
Det handlar mer om vilka objektiv man redan har. Åtminstone för min del. Om jag ändå måste köpa nya objektiv för att få bildstabilisering så kan jag ju lika gärna välja ett annat märke.
 

Bengf

Aktiv medlem
Canon har just släppt EOS RP till en massa "testare" och en hel del är ju minst sagt ljumma främst till video-funktionerna. Det är ju möjligt att de lyckas sälja en hel del av denna rätt billiga kamera trots de brister "testarna" klagar på men en del svagheter är det ju lite konstigt att de skeppat kameran med.

Men det kan man väl fixa med en ny firmware om man vill. Det är ju synd för Canon att man får så pass mycket stryk för det man missat när man säkert velat uppnå något helt annat.

På en vikande marknad vill väl alla som lanserar nya kameror att de ska bli väl mottagna så att många vill uppgradera. Hur många går igång på så här pass ljumma mottaganden?

En sådan här billig FF borde ju ha chansen att bli en riktig storsäljare annars.

Men det är ju fler som gjort konstiga videoprioriteraingar. Tänker på Sony som höll på en del funktionalitet i A9 som ju annars hade mycket som talade för den som exv. väldigt lite rolling shuttereffekter. Så den borde ju kunnat vara poppis även för videofolk om den fått bättre videofunktioner, så det är ju inte bara Canon som gjort konstiga postioneringsmissar. Möjligen avstod Sony från att ge A9 alltför vassa videofunktioner för att skapa en position för den kommande As III men då skulle de väl heller inte givit A7 III och inte heller A6400 de funktioner dessa faktiskt fått. Det är lite lätt obegripligt och då borde väl A9 åtminstone fått de nya "tracking"-funktionerna samtidigt som A6400 fick dessa. Men det är ju inte första gången de billigaste modellerna får de vassaste AF-funktionerna. Så var det ju med A6300 också.

Ja att A9 borde ha fått dom nya tracking-funktionerna samtidigt som A6400 skriver du StenÅke, Men A9 får väl den största FW-uppdateringen som någonsin hänt historiskt sett, fast den blir lite uppdelad under följande vår, det är närmare 25-30 punkter med få buggåtgärder, fast tyvärr verkar inte S-logg varianterna ingå, vill man verkligen köra 20 bps med A9, så tar den också tid på sig att tömma bufferten ( man kan komma runt detta med korta serier visserligen )- ett av korten skulle givetvis varit ett XQD och ett UHSII eller åtminstone bägge UHSII, och då fins även UHS III sedan mer än ett år ute på marknaden också.

Med Canons M50 så sades det att man nog först inte ens tänkte ge den 4k möjlighet, men slängde in det i sista stund, med mycket beskärning då av sensorn vid video, vet inte alls vad som är sant där, kanske behövs en nyutvecklad sensor. det går nog inte att slänga in gammalt material hur länge som helst i nya kameror.


Tror ändå att det är en besvärlig sits som kameratillverkarna sitter i nu, dom dyrare mobilerna blir så fulladdade med kamera/video finesser, då tror jag att man också måste spetsa till systemkamerorna utan att det kostar för mycket, skall man köpa en kamera för 16-17000 kr som kan mindre än en mobiltelefon, dom kan betala runt 10000 kr för dom bästa mobilerna i dag, går det att verkligen att locka över alla dessa till att köpa kamera också.
 
Senast ändrad:

jeduven

Aktiv medlem
.....
På en vikande marknad vill väl alla som lanserar nya kameror att de ska bli väl mottagna så att många vill uppgradera. Hur många går igång på så här pass ljumma mottaganden?
....
.
Den handfulla mängden amatörtyckare, som helt dominerar i FS prylforum, har totalt sett ingen marknadspåverkan alls. Lika liten marknadspåverkan har även ett gäng klickflummiga amatörtestare på youtube...

(För att råda bot på galenskapen här i forumen borde FS selektivt begränsa antalet tecken/ord i inlägg samt antal inlägg per person och dygn)
 

apersson850

Aktiv medlem
Så fotosidan ska begränsa kunniga deltagares möjligheter att diskutera en fråga på djupet? Istället ska snuttifiering befrämjas?
Fotosidan ska också begränsa kunniga forumdeltagares möjlighet att diskutera med fyra okunniga i samma tråd?

Fotosidan borde införa ett filter som hejdar mindre välbetänkta inlägg innan de läggs upp.

Ska bli intressant att se hur lång tid det kommer att ta att få upp farten på en spegellös kamera till samma klass som bra spegelreflexer fixar idag. Innan dess blir det inga begagnade att köpa av mig i alla fall.
 

Bengf

Aktiv medlem
Så fotosidan ska begränsa kunniga deltagares möjligheter att diskutera en fråga på djupet? Istället ska snuttifiering befrämjas?
Fotosidan ska också begränsa kunniga forumdeltagares möjlighet att diskutera med fyra okunniga i samma tråd?

Fotosidan borde införa ett filter som hejdar mindre välbetänkta inlägg innan de läggs upp.

Ska bli intressant att se hur lång tid det kommer att ta att få upp farten på en spegellös kamera till samma klass som bra spegelreflexer fixar idag. Innan dess blir det inga begagnade att köpa av mig i alla fall.

Hur skall det gå till att hindra mindre välbetänkta inlägg, vem har förmågan att avgöra sådant, vad handlar detta om egentligen, skall kritik mot vissa kamera modeller förbjudas eller kan du utveckla saken lite mera.
 
ANNONS