Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fuji X-T30 vs Sony A6400 vs Canon EOS M6 Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

c.m.s

Aktiv medlem
A7 III lät dåligt redan med normal insignal och katastrofalt med låg insignal som förstärkts. Det Jordan visade var bara att det brusade om man gjorde det senare med Z7 och det lät inte tillnärmelsevis lika illa som A7 III gjorde med "ej passande" mikrofon.
Dpreview har klagat på Nikons pre-amp tidigare och säger ju själva:

"Finally, Jordan notes that they have seen some inconsistent results from the Nikon Z6 as well. As a result, they'll be doing some additional tests on that camera to better understand its performance."
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Har en Sony A6500 som jag är väldigt missnöjd över men det har nog mer med hur jag är, än kameran. Nu är ju A6400 en nyare kamera där säkerligen massa saker är fixade. Men som jag tidigare nämde köpte jag den pga alla fina recensioner. Tekniskt är det en väldigt bra kamera, In-body Stabilisation gör den riktigt bra. Bilder gör den bra inga problem där, film riktigt fin kamera för det. Men sen kom det till hur vad jag inte gillade med den, A6400 och A6500 är inte likadana kameror. Har du tänkt filma mycket så vill du också ha bra ljudupptagning, Sony är inte riktigt kända för att ha en bra pre-amp, där vinner Canon helt och hållet, Fujifilm är inte bäst men inte lika dåliga som Sony. Dpreview gjorde precis ett test https://www.dpreview.com/videos/6597912443/dpreview-tv-mirrorless-and-dslr-microphone-pre-amp-shootout

Detta var helt avgörande varför jag började ogilla kameran (Sony A6500).
- Lång uppstartstid
- Focus och Zoom återställdes varje gång den gick ner i vila
- Lärde mig aldrig riktigt att snabbt ställa in slutar/bländare/ISO

Det är ju mycket i hur man använder kameran nästan uteslutande. Där det då är viktigt att testa på och lära känna kameran också.

Det slutade med att jag köpte en Fujifilm T-X3 som har fått upp min fotoglädje igen efter många års stiltje.
Nää, Sony kanske inte är för alla men om man nu tycker att det är bökigt att ställa in "slutare/bländare/ISO så finns ju ändå de kontrollerna tillgänglige i det yttre gränssnittet i grundkonfigurationen men jag håller med om att A6XXX-serien kan kännas lite avskalad i jämförelse med Fujis hus.

För de som funderar på en Sony så kan det ju vara intressant kanske att veta att man faktiskt kan konfigurera dessa kameror nästan hur som helst och vill man så kan man t.o.m. konfigurera dem så att man i princip inte behöver göra något annat än att sikta, komponera och trycka av.

Jag skrev tidigare att jag skulle lägga ut en bloggbakgrund med en länk till en portfolio jag lagt upp från ett besök i Essaouria i Mrock för några veckor sedan och nu har jag gjort det:


Den heter: I Essaourias fiskehamn i Marocko med "Sony Klick"
 

Sundance

Aktiv medlem
Vem avråder från Fuji om jag får fråga? Jag kör själv Fuji och avgudar deras grejor. Det roligaste jag nånsin fotat med samt att de har helt fantastiska objektiv. Det som dock brukade vara en nackdel med Fuji var deras X-trans sensor. För några år sen så fanns det inga bra mjukvaror till deras RAW-filer, men idag finns det flertalet program som gör ett bra jobb med dem. Ska du bara fota JPG dock så är Fuji riktigt bra och har antagligen de finaste JPG:sen av alla.

Tror nog alla tre kameror du kollar på funkar fint till dina användningsområden, men när man köper systemkamera bör man kolla på objektiv minst lika mycket då det är där det mesta av bildkvalitén ligger. Jag brukar alltid råda folk att främst investera i bra objektiv. När det gäller kamerahuset så är enligt mig saker som ergonomi, autofokus, seriebildstagning, inställningsmöjligheter, byggkvalité, vädertätning osv. det viktigaste, men det handlar ju såklart om vad man har för krav och preferenser.

Sen kan du också sluta tro på myten att fullformat automatiskt är bättre än APS-C. Det som främst skiljer bildmässigt mellan kameror/sensorer är brus och dynamiskt omfång. Med en större sensor får man generellt sett lägre brus på höga ISO'n och ett större dynamiskt omfång, vilket betyder att fullformat kan ge bättre resultat i vissa situationer, men annars är objektivet betydligt viktigare för bildkvalitén.
jag avrådde från Fuji baserat på min personliga erfarenhet av X-T2.

Minus
-kamera och linser gick sönder. Toppen på huset separerade. Det tog typ en månad för 56mm 1.2 att bli full av dam även fast den mest var i kameraväskan. Skickade in den till Fuji som hävdade att den var full av svamp, jag frågade om det var ett aprilskämt, dom tittade på den igen och sa samma sak. Öppnade den själv och blåste bort dammet... Inte en antydan till svamp. Något lossnade i min 55-200 som skramlade runt och låste zoomen. 18-55 Slutade fungera ibland.
-Dåligt grepp
-Som du själv och många andra säger så är det dynamiska omfånget inte lika bra som hos en FF.
-Vreden på ovansidan är fina men opraktiska, "snabbvreden" och AF-ON knappen är för liten/små.
-Jag tror samtliga motljusskydd från Fuji gick sönder. Alltså att låsmekanismen gick sönder.

Plus
+Storleken samt vikten.
+Snygg
+Fina linser till ok priser
+Bildstabiliseringen på 18-55 var suverän, även bra på 55-200.

Beror väl på vad man använder den till, jag skulle inte ta med den på en till längre resa på cykel. Väldigt besviken på Fujis support i England. Det är rätt enkelt att se skillnad på damm och svamp.
 

martinot

Aktiv medlem
Ska köpa min första systemkamera inom kort och önskar nu dra fördel av er samlade kompetens för att inte fatta fel beslut. Har aldrig ägt en systemkamera förut, däremot äldre Canon videokamera som låg strax under semiproffsnivå.

Kameran kommer användas för fotografering och filmning. Båda delarna är lika viktiga. Det kommer att vara både blandad fotografering och filmer; allt från semesterbilder till kortfilmsproduktioner.

Ursprungligen hade jag tänkt mig en kamera kring 6-7 000 kr. Kollade på Canon EOS M50. Men ju mer jag läste på desto sämre kändes det. Till slut landade jag i att jag nog bara blir besviken om jag köper den kameran. Jag insåg att jag måste höja min budget något. Efter ändlöst läsande av tester och recensioner har jag preliminärt bestämt att det blir någon av följande:

Fuji X-T30
Sony A 6400
Canon EOS M6 Mark II

Efter alla recensioner och tester jag läst och jämförelser jag tittat på så dras jag mest till Fuji. Kan inte riktigt förklara det men den bara känns mest tilltalande för mig. De obehandlade bilderna och filmerna ser bäst ut. Samtidigt så tycks många avråda från Fuji i allmänhet vilket tyvärr gör mig lite skeptisk. A 6400 verkar ha mycket gott betyg och vara allmänt uppskattad. Kunde inte uppfatta någon stor nackdel med den. Till sist så verkar också M6 Mark II vara en bra kamera, men det allmänna intrycket från recensionerna var att den ändå är sämre än de två andra (för mina ändamål). Men Canon verkar allmänt ha försteg mot Fuji i allmänt förtroende. Så det hela känns förvirrande, minst sagt.

Så vilken ska jag välja? Är mest sugen på Fuji, men A6400 känns som det säkraste köpet. En sak som är synd är att ingen av kamerorna är fullformat. Ett tag lekte jag med tanken att köpa den äldre Sony A7, som är fullformat, men som inte har 4k och som jag antar är gammal vid det här laget. Jag har släppt den tanken men är ändå lite nyfiken på om en äldre fullformat kan vara en bättre investering än en nyare kamera som inte är det.

Tar tacksamt emot era synpunkter!
Skall du köra spegellöst APS-C så finns det i princip endast en aktör som satsar seriöst på det ekosystemet; och det är Fujifilm.

Sony, Canon och Nikon är fantastiska system för spegelöst fullformat, och jag kan absolut tänka mig något av de tre systemen i framtiden, men för APS så är utbudet av objektiv helt förkrossande överlägset hus Fuji.

Tänk på att du med en systemkamera (till skillnad från en kompaktkamera) köper in dig och investerar i ett helt ekosystem. Objektiven är oftast viktigare för bildresultatet än kamera/sensor (generellt sett). Missa inte det.

Det sagt så skall man även vara vän och trivas med sina kamerahus. Trivs man med sin kamera, och sitt objektiv, så tar man oftare med sig de, fotar oftare med de, och har roligare när man gör så.

Gällande mer kameramodeller så skulle jag rekommendera dig att även kika på X-E3 och X-T3 som alternativ till X-T30.

Speciellt X-E3 tycker jag är kanske Fujis mest trevliga och mest prisvärda kamera (men det beror lite på vad och hur jag fotar). Påminner om Sonys A-6000-series mycket trevliga "mätsökar"-format, men med Fujis (i mitt högst personliga tycke) sköna reglage och handhavande.

Missa inte att utvärdera även den som sagt!
 

Lysander

Aktiv medlem
Just nu är Fujis X-H1 ännu billigare på Cyberfoto och Scandinavian. 7999kr. Det är ett bra pris för den tycker jag, jag köpte en igår.

En annan fråga är om du har vänner som också fotograferar, vad använder dom för kamerasystem? Det kan vara värt att tänka på om du tex kan låna objektiv av vänner till att börja med för att testa dig fram.

 
Senast ändrad:

MicaelH

Medlem
Tack för alla era synpunkter. Efter ett närmast oändligt velande blev det till slut Xh-1 + ett begagnat Fujifilm Fujinon XF 18-55/2,8-4 R LM OIS för sammanlagt 11 500 kr. Det var tre samverkande faktorerna som i slutändan gjorde att det blev det valet:

* Storleken (jag vill verkligen inte ha en liten kamera)
* Intern bildstabilisering (ju mer jag läste på om video desto viktigare förstod jag att detta var
* Priset (nu blev den i princip billigast, eller i vart fall lika bra som a6400).

Tror och hoppas att jag kommer bli nöjd! Kan mycket väl vara enda kameran jag köper på 10 år.

Edit: +vädertätningen
 
Senast ändrad:

MicaelH

Medlem
Nu efter knappt två veckor vill jag säga att jag är oerhört nöjd med kameran. Det finns faktiskt bara en sak att klaga på, och det är autofokusen vid videoinspelning. Jag har senaste firmware, men det här var mycket sämre än jag hade förväntat mig.

Ovanstående är dock bara en detalj i sammanhanget. När jag filmar kommer det vara med manuellt fokus, eller med hjälp av joysticken. Och jag kommer mest fota. Men visst hade det varit trevligt med en bättre autofokus.
 
ANNONS