Annons

Fuji X100 (!)

bjornterring

Avslutat medlemskap
Hej.

Någon av er som förbeställde som fått era väskor?

Har sett att flera butiker har dom i lager nu men jag har inte hört något från där jag köpte min, Japanphoto.
 

mumkas

Medlem
Hej,

Jag köpte min X100 från Robert White i England när jag var där och jobbade i början av juni. De hade ett sjukt bra pris för kameran med väska och minneskort. Jag fick ge ca 10400 kr för allt. De hade inga väskor då utan skulle skicka den när de fick hem dem. Fick dock påminna dem om att väskorna började dyka upp i butik här i Sverige och då kom en med posten.

Med väskan följde en läderrem till kameran. Visste inte detta och det var en välkommen överraskning.

M v h
 

michap

Aktiv medlem
Hej.

Någon av er som förbeställde som fått era väskor?

Har sett att flera butiker har dom i lager nu men jag har inte hört något från där jag köpte min, Japanphoto.
Jag förbeställde från Scandinavian 2 mars och fick min väska den 20 juni, i dag fick jag motljuskydd och extra batteri som jag beställde 1 juni.

/Micha
 

afe

Aktiv medlem
Mina bilder klarar sig nog bra utan motljusskyddet, men jag vill gärna ha det (beställde den 1 juni). Jag är på plats tre i kön hos Dustinhome ...
 

Apkatt

Aktiv medlem
Mina bilder klarar sig nog bra utan motljusskyddet, men jag vill gärna ha det (beställde den 1 juni). Jag är på plats tre i kön hos Dustinhome ...
JJC-varianten finns för 25-30 pund med adaptern på Ebay, betällde ett igår.
Vad jag förstått samma kvalite/aluminium som det svindyra originalet...
 

decamerone

Aktiv medlem
Har testat sprida fingarna osv för att gör det lättare för AF, lika konstig ändå. Även med kartong med massor av kontrast så har den svårt att fokusera, då och då funkar det. Verkar som om den har lättare när ljuskällan kommer bakifrån.. fortfarande skumt, fotar inte direkt in i ljus, mer från sidan.
Närgränsen är 10 cm i makro-läge och 80 cm i "normal"-läge.
 

decamerone

Aktiv medlem
Det kan nog stämma, men varför funkar det bra att använda M och fokusera med AFL-knappen? Borde ju gå lika bra att fokusera med atryckaren. Fuji borde fixa detta.
I EVF sägs det att närgränsen är ca 50 cm i normalläge. Är du i OVF och kör i M och AFL blir det nog kack ändå om det är närmare än 80 cm.
 

afe

Aktiv medlem
Finishen är något högre på originalet men inget som stör.
Jag hittade ett gängat motljusskydd med omvändningsring och objektivlock för 20 dollar på ebay. Beställde ett i onsdags och fick det hem i lådan i dag - inte så bra finish på det, men det duger tills jag får originalet :)
 

Apkatt

Aktiv medlem
Fick hem JJC-varianten för ett par dagar sedan och tycker finishen är så bra den kan bli, ser ingen skillnad från objektivet. Har inte sett originalet men kan inte förställa mig att det är någon större skillnad...
 

afe

Aktiv medlem
Mitt originalmotljusskydd levererades idag från Dustin. Klart bättre finish på det än det jag köpte från Ebay, och framför allt trevligt med bajonettfattning så att det är lätt att ta loss när jag vill använda blixten.

Det billiga motljusskyddet jag köpte saknade hål, och nu när jag fick originalet insåg jag vad hålen är till för - man ser helt enkelt genom dem när man använder den optiska sökaren. Det borde jag kanske kunnat räkna ut innan, men gjorde det inte :)
 

Apkatt

Aktiv medlem
Mitt originalmotljusskydd levererades idag från Dustin. Klart bättre finish på det än det jag köpte från Ebay, och framför allt trevligt med bajonettfattning så att det är lätt att ta loss när jag vill använda blixten.

Det billiga motljusskyddet jag köpte saknade hål, och nu när jag fick originalet insåg jag vad hålen är till för - man ser helt enkelt genom dem när man använder den optiska sökaren. Det borde jag kanske kunnat räkna ut innan, men gjorde det inte :)
Du verkar inte ha köpt JJC-varianten vilken är identisk i konstruktion med originalet.
 

afe

Aktiv medlem
Du verkar inte ha köpt JJC-varianten vilken är identisk i konstruktion med originalet.
Stämmer bra det - jag köpte en som var ändå billigare i och med att jag ändå väntade på originalet. Till originalet fick jag med en liten fin tygpåse man kan förvara objektivlock och frontring i så de inte försvinner - lätt värt prisskillnaden (eller nåt) ;-)

Hur pass bra sitter JJC-kopian fast? Känns inte som att det direkt är någon risk att originalskyddet skruvar loss sig själv i alla fall (något jag var lite orolig för eftersom det inte har någon spärr).
 

Apkatt

Aktiv medlem
Stämmer bra det - jag köpte en som var ändå billigare i och med att jag ändå väntade på originalet. Till originalet fick jag med en liten fin tygpåse man kan förvara objektivlock och frontring i så de inte försvinner - lätt värt prisskillnaden (eller nåt) ;-)

Hur pass bra sitter JJC-kopian fast? Känns inte som att det direkt är någon risk att originalskyddet skruvar loss sig själv i alla fall (något jag var lite orolig för eftersom det inte har någon spärr).
Det sitter som klippt o skuret! Klickar på plats utan problem, använder medföljande adapter med ett B+W MRC UV-filter. Medföljande locket funkar ok med adapter och filter, motljusskyddet måste ju givetvis bort först.
 

afe

Aktiv medlem
Borde kanske ha beställt ett sånt då (så hade jag sluppit vänta tre månader också), men jag intalar mig själv att finishen stämmer bättre överrens med kameran ...

Jag köper nog ett vanligt snäpplock på 49 mm, som borde gå att pilla dit utan att ta loss motljusskyddet.

Nåt som är lite synd är att det inte går att montera fast motljusskyddet bakvänt så att kameran tar mindre plats när man förvarar den i en väska (på samma sätt som det går att göra på de flesta motljusskydd till vanliga objektiv, men det finns säkert någon anledning till det också ...
 

AFJ

Aktiv medlem
Hejsan

Har bara skummat igenom tråden så ni får ursäkta om jag missat något - den är ju ganska lång! :)

Jag har sett några länkar till utländska bilder men är det någon av er som lagt upp några bilder här på fotosidan eller på annan plats som man kan titta på? Jag försökte söka bland bilderna här på fs men fick ingen träff, men visst måste väl någon av er med kameran hunnit lägga upp något?

Nyfiken.
 

gedjan

Aktiv medlem
Hejsan

Har bara skummat igenom tråden så ni får ursäkta om jag missat något - den är ju ganska lång! :)

Jag har sett några länkar till utländska bilder men är det någon av er som lagt upp några bilder här på fotosidan eller på annan plats som man kan titta på? Jag försökte söka bland bilderna här på fs men fick ingen träff, men visst måste väl någon av er med kameran hunnit lägga upp något?

Nyfiken.
Finns en egen bildpool för X100.
http://www.fotosidan.se/pools/view/19994.htm
 
ANNONS