Annons

Fuji X100 (!)

ArneB

Aktiv medlem
Hejsan

Har bara skummat igenom tråden så ni får ursäkta om jag missat något - den är ju ganska lång! :)

Jag har sett några länkar till utländska bilder men är det någon av er som lagt upp några bilder här på fotosidan eller på annan plats som man kan titta på? Jag försökte söka bland bilderna här på fs men fick ingen träff, men visst måste väl någon av er med kameran hunnit lägga upp något?

Nyfiken.
Om du går till kamerans recensioner här på FS, finns det en flik för "Bilder". Då får du alla bilder som taggats med kameran. Se här: http://www.fotosidan.se/reviews/viewphotos.htm?ID=21713
 

Makten

Aktiv medlem
Hejsan

Har bara skummat igenom tråden så ni får ursäkta om jag missat något - den är ju ganska lång! :)

Jag har sett några länkar till utländska bilder men är det någon av er som lagt upp några bilder här på fotosidan eller på annan plats som man kan titta på? Jag försökte söka bland bilderna här på fs men fick ingen träff, men visst måste väl någon av er med kameran hunnit lägga upp något?

Nyfiken.
Här är lite bilder från mig:

http://www.flickr.com/photos/makten/sets/72157627380671578/
http://www.flickr.com/photos/makten/sets/72157627107648664/
http://www.flickr.com/photos/makten/sets/72157626955323646/

Den är för övrigt till salu om någon är intresserad.
 

AFJ

Aktiv medlem
Fina bilder Martin.

Jag tycker jag sett många bra bilder tagna med kameran.

Ni som nu säljer, vad är det ni inte gillade?
 

matlep

Aktiv medlem
Fina bilder Martin.

Jag tycker jag sett många bra bilder tagna med kameran.

Ni som nu säljer, vad är det ni inte gillade?
För min del var det att den inte kunde konkurrera med M9an. Jag valde alltid den kameran framför X100 när jag skulle ut. Men det är helt klart en ruskigt fin prisvärd kamera.
 

Makten

Aktiv medlem
Oväntat ;) Jag har förresten också sålt min. :D
Nä, det hade jag mer eller mindre räknat med:)

Tack!

Ni som nu säljer, vad är det ni inte gillade?
Främst att den är utformad som om det vore en manuell kamera, men som inte tillåter användaren att använda den manuellt på ett vettigt sätt. Det blir något slags mitt emellan som mest är störande. Den optiska sökaren är tyvärr helt meningslös tillsammans med autofokus, och sökaren är ju halva idén med denna kamera. Jag använder alltså bara den ganska grusiga EVF:en. Vidare är knappar och reglage alldeles för uselt byggda och omöjliga att använda med handskar (provade idag på en cykeltur). För priset är byggkvaliteten rent av usel.

Jag gillar däremot bildkvaliteten och det behändiga formatet, samt designen rent utseendemässigt. Men den når inte riktigt ända fram. En entusiast vill nog i de flesta fall ha något bättre för att ersätta en spegelreflexkamera och en lite mer nybakad fotograf betalar inte gärna detta pris. Så målgruppen framstår efter visst användande som rätt märklig. Japaner kanske?

Jag är mer sugen än nånsin på en M9, men det är fortfarande så sjuuuuukt, löjligt, pinsamt mycket pengar för en sådan stenålderssensor och den sämsta bakre displayen i världshistorien.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Martin , jag hade kameran för test i en vecka och skrev aldrig någonting mer än att bilkvaliten var OK och kameran var med i en bandningstest där den klarade UA, fattas bara då den bygger på Sony och d90 sensor med modifiering
jag skickade tillbaka kameran utan större saknad
så kul eller handhavarmässigt bra var den inte för den summa den kostar
obs en högst personilg åsikt
 

Makten

Aktiv medlem
Martin , jag hade kameran för test i en vecka och skrev aldrig någonting mer än att bilkvaliten var OK och kameran var med i en bandningstest där den klarade UA, fattas bara då den bygger på Sony och d90 sensor med modifiering
jag skickade tillbaka kameran utan större saknad
så kul eller handhavarmässigt bra var den inte för den summa den kostar
obs en högst personilg åsikt
Nä, precis. Anledningen att jag köpte den är för att det helt enkelt inte fanns några alternativ med inbyggd sökare. Jag trodde dock att den optiska skulle vara mer användbar än vad den är.
Det jag egentligen söker är en liten kamera som kan ersätta min klumpiga D700. X100:an har istället agerat komplement att ha med sig överallt, vilket den är bra på.
 

Makten

Aktiv medlem
Fast helt värdelös handhavande mässigt om man vill ha lite egen kontroll. Avsaknaden av inbyggd sökare är också ett mycket stort minus. Nära men ingen cigarr :)
Inte ens nära om du frågar mig. En Sigma DP2 är mer lockande i så fall med sitt extremt mycket lägre pris och ungefär samma stuk.
 

jonasy

Aktiv medlem
Vad jag känner igen mig i diskussionen! Överväger starkt att sälja min D700 med objektiv av den enkla anledningen att jag använder kameran för lite. Den är helt enkelt för klumpig för att alltid ha med sig (och som student har jag inte råd med två dyra kameror).

Det är snudd på tragiskt vilka bilder jag missat det senaste året pga att jag inte orkat släpa runt på 1kg+ metallklump.

Vilket är så tråkigt när D700 är så extremt kompetent, finns inget jag saknar i den förutom formatet då. Har kollat på X1 och X100 och den senare verkar ju vara det mest intelligenta valet, även om optiken verkar vara en del bättre på X1. Och sen är det en röd prick för en överkomlig summa ... verkligen hjärta vs. hjärna.

Frågan är hur galen jag kommer bli på slö autofokus och den dåliga sökaren med en X1/X100? Och om man rent mentalt kan intala sig att det ändå är den bästa lösningen ...

Ser redan fram emot att ta de skidbilder jag missade förra gången jag var i alperna pga klumpig kamera!
 

macrobild

Avslutat medlemskap
varför tar du inte med en g12 eller liknande kamera
jag åker skidor ett par ggr /år i Alperna och med i kameraryggsäcken har det funnits d1x , d2x , 5d 5dmk2 men tröttnade på storleken/tyngden och att alltid ta av ryggan inför lliftåkningen etc
I år hade jag en enkel g12 med i fickan och det fungerade utmärkt för att dokumentera vår åkning samt jag filmade en hel del , på hotellet låg 2 st 5dmk2 +4 objektiv
 
Senast ändrad:

jonasy

Aktiv medlem
varför tar du inte med en g12 eller liknande kamera
jag åker skidor ett par ggr /år i Alperna och med i kameraryggsäcken har det funnits d1x , d2x , 5d 5dmk2 men tröttnade på storleken/tyngden och att alltid ta av ryggan inför lliftåkningen etc
I år hade jag en enkel g12 med i fickan och det fungerade utmärkt för att dokumentera vår åkning samt jag filmade en hel del , på hotellet låg 2 st 5dmk2 +4 objektiv
Det är en utmärkt fråga. Det enkla svaret är att jag inte nöjer mig med bildkvaliteten (framför allt, avsaknaden att påverka skärpedjupet) med en kompaktkamera. Då sitter jag med en kamera jag inte riktigt gillar och en som är för klumpig.

På ett mer filosofiskt plan känner jag att det behövs en nystart i mitt fotograferande. Att gå "back to basic" och tvingas jobba med enklare förutsättningar och därmed tänka mer inför varje bild än vilket objektiv som skall skruvas på känns rätt vettigt. Att alltid ha med en kamera som faktiskt kan ta bilder jag kan vara nöjd med känns som ett bra första steg för att helt enkelt inspireras att ta fler bilder!

Edit: Blir förstås inga action-bilder i pisten med dessa kameror men jag har nog ändå gett upp den typen av bilder. Att kunna ta schyssta bilder när man tar sig en eftermiddagsöl i offpisten känns som en rimligare målsättning och dessutom förmodligen ändå mer uppskattat som minne.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Ibland gör jag jobb i Alperna, då krävs bättre kamera än G12 men vi i familjen har roligast åt de bilder /filmsekvenser jag har tagit med en kompakt eller videokamera , jag har haft en kompakt med sedan G7 kom och med G9 tror jag det var så har jag även filmat , tidigare hade jag förutom d2x 5d även en digital semipro videokamera med=ganska tungt och jobbigt
Livet består av enkla minnen som förgyller och det klarar idag en kompakt med bravur, tom en bra mobil
 

Makten

Aktiv medlem
Det räcker att fota i tämligen lågt stadsljus för att en kompaktkamera som G12 inte ska ha en sportmössa mot en X100. De här bilderna tog jag igår i på en liten cykeltur. Båda vid ISO 1600...

http://www.flickr.com/photos/makten/6107534318/
http://www.flickr.com/photos/makten/6106987197/

Tillägg: Som synes är brus och oskärpa närvarande även vid denna minimala visningsstorlek, men det hade blivit rena katastrofen med en kompaktkamera med liten sensor. Jag hade kommit en aning bättre undan med Nikon D700, men inte med någon jättemarginal.
 
Senast ändrad:

Knight Palm

Aktiv medlem
Föredrar X10 med zoom och OIS för statiska motiv

Med en kompaktkamera, som har både zoomobjektiv och en mycket effektiv bildstabilisering, antingen hos sensorn eller i objektivet, så behöver du inte ta till ISO1600 för dessa statiska motiv. Här behöver du inte ens ta till stativ för att kompaktkameran skall övertrumfa en APS-C med ett kompromissat fast objektiv.

Du bestämmer utsnittet redan i fotoögonblicket, optimerat för motivet. Kamerans LCD torde vara hur lätt som helst att se vid dessa statiska skymningsbilder. Kravet på antal pixlar reduceras enbart till hur förstoringen på den slutliga bilden önskas.

Begränsningen till enbart en fast brännvidd i fallet med X100 är dock tristast. Fast nu kommer ju en Fujifilm X10 med zoom och i ett mer fickvänligare format.

För stora panoramabilder kan visserligen de flesta kameratyper användes, då helst på stativ och med nodalpunkten i beaktande.
 

Makten

Aktiv medlem
Med en kompaktkamera, som har både zoomobjektiv och en mycket effektiv bildstabilisering, antingen hos sensorn eller i objektivet, så behöver du inte ta till ISO1600 för dessa statiska motiv. Här behöver du inte ens ta till stativ för att kompaktkameran skall övertrumfa en APS-C med ett kompromissat fast objektiv.

Du bestämmer utsnittet redan i fotoögonblicket, optimerat för motivet. Kamerans LCD torde vara hur lätt som helst att se vid dessa statiska skymningsbilder. Kravet på antal pixlar reduceras enbart till hur förstoringen på den slutliga bilden önskas.

Begränsningen till enbart en fast brännvidd i fallet med X100 är dock tristast. Fast nu kommer ju en Fujifilm X10 med zoom och i ett mer fickvänligare format.

För stora panoramabilder kan visserligen de flesta kameratyper användes, då helst på stativ och med nodalpunkten i beaktande.
Måste du skriva som om du gör reklam för en produkt? :) Jag tror inte ett dyft på det där och jag har ordentlig erfarenhet. En så mycket mindre sensor kan omöjligen vägas upp av bildstabilisering vid vida bildvinklar.

Att X100 har fast brännvidd är alldeles utmärkt om man som jag är nöjd med bara en.
 
ANNONS