Makten
Aktiv medlem
Är du inte det minsta intresserad av att den har ungefär tio gånger större sensor?för mig är det bara en kompakt kamera som min leica D-3lux. Den hade varit ruggigt intressant med utbytbar optik då hade jag garanterat köpt en.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Är du inte det minsta intresserad av att den har ungefär tio gånger större sensor?för mig är det bara en kompakt kamera som min leica D-3lux. Den hade varit ruggigt intressant med utbytbar optik då hade jag garanterat köpt en.
för mig är det bara en kompakt kamera som min leica D-3lux. Den hade varit ruggigt intressant med utbytbar optik då hade jag garanterat köpt en.
Finns det något preleminärt leveransdatum?
mars månad enl fuji.ringde å kolla.
Är du inte det minsta intresserad av att den har ungefär tio gånger större sensor?
Är du inte det minsta intresserad av att den har ungefär tio gånger större sensor?
Kan det vara så att man valt att göra så på genomsiktssökaren för att minimera risken för att man klipper bort delar i kompositionen i stället? Parallaxfel kan ju annars göra att det blir så i vissa lägen om sökaren visar 100 %.Mitt intresse för X100 har svalnat betydlig sedan jag läste att den optiska sökaren bara visade 90 procent av bilden.
Och om man får med mer än man ser i bilden är väl bara det en bonus?
Btw kompenserar kameran för paralalaxelfel genom att flytta ramen?
Efter ett tag lär man sig. Att gå från 5D till 7D vars sökare är 100% innebar att jag klippte mina bilder allt för ofta. Men 90% är fortfarande mycket.Jag komponerar och beskär mina bilder i sökaren och vill därför se exakt vad jag får med.
Jag komponerar och beskär mina bilder i sökaren och vill därför se exakt vad jag får med.
Jag också men tyvärr så skiter det sig med kombon jag kör idag men den visar nog bra mycket under 90% vilket faktiskt är ganska så mycket.Jag komponerar och beskär mina bilder i sökaren och vill därför se exakt vad jag får med.
Mitt intresse för X100 har svalnat betydlig sedan jag läste att den optiska sökaren bara visade 90 procent av bilden.
Det går inte med en genomsiktssökare. Dels får man parallaxfel, dels minskar objektivets bildvinkel vid korta avstånd. Att kompensera för det här helt är inte möjligt, speciellt som närgränsen är endast 10 cm. Det finns en anledning till att kameran även har elektronisk sökare.Jag komponerar och beskär mina bilder i sökaren och vill därför se exakt vad jag får med.
Jodå, det finns mätsökare som kompenserar ramarnas storlek med fokusavståndet, samt förstås parallaxfelet. Det största problemet är att perspektivet blir annorlunda, vilket märks särskilt vid korta avstånd. Det vill säga att föremål i motivet har annat avståndsförhållande till varandra än det som objektivet ser.Det går inte med en genomsiktssökare.
Man kan endast kompensera för parallaxfelet i fokusplanet, inte på bakgrunden. Sen är det ju en enorm skillnad i närgräns mellan en Leica M-kamera och Fuji X100. Ju närmare man går desto större blir det här felet och det blir säkert också mycket svårare att kompensera för parallaxfelet i fokusplanet och att kompensera för utdraget.Jodå, det finns mätsökare som kompenserar ramarnas storlek med fokusavståndet, samt förstås parallaxfelet. Det största problemet är att perspektivet blir annorlunda, vilket märks särskilt vid korta avstånd.