Alla kameror har väl sina egenheter. Finns ingen som är perfekt. Har de den tekniska delen så saknas optisk sökare och har de det ena så har det inte det andra. Alla kameror är kompromisser på ett eller annat sätt. Inte ens svindyra Leica M8/M9 är ju utan sina problem. Som någon sa: Låt oss glädjas åt det som faktiskt är riktigt bra och fokusera på en ny unik kamera som bryter mönstret med stor charm istället för att hela tiden slå ner på det som kanske inte är perfekt?
Jag tror jag förstår vad du far efter, men samtidigt tycker jag det är lite fel - hur skall vi någonsin få tillverkare att bygga rätt kameror om vi inte berättar både vad som fungerar bra och vad som fungerar sämre?
Grejen med X100 är att det är en så himla bra kamera på så många sätt att man vill att Fujifilm (och andra) skall fortsätta med fler liknande modeller och framför allt också då fixa så många som möjligt av de små detaljer som stör helhetsintrycket.
Det finns så mycket att tycka om. Ta hybridsökaren, det är en bra idé och den är bra genomförd. Jag gillar snabbheten och direktheten hos optiska sökare, men jag gillar även de fördelar en elektronisk sökare erbjuder. Fujifilm lyckas på ett mycket smart sätt kombinera många av fördelarna hos bägge teknikerna. Objektivet är bra och jag gillar att Fujifilm valt att göra det såpass vidvinkligt som de gjort - jag tycker de valt en bra brännvidd sett till de sammanhang där en sådan här kamera känns naturlig att använda. Bildkvaliteten är riktigt, riktigt bra. Kameran exponerar bra, vitbalanserar bra och klarar sig mycket bra i svagt ljus (där det ljusstarka objektivet hjälper till).
Kort sagt, X100 är smidig kamera som går ned i en inte allt för trång jackficka, den är rolig att använda och den ger riktigt bra bilder. Men, och det går tyvärr inte att bortse från, den har en hel del märkliga detaljer som känns ungefär som hårstrån i maten. Förstör egentligen inte smaken, men irriterar mer och mer ju fler man stöter på. Åtskilliga av de här detaljerna känns dessutom inte som medvetna val utan snarare som om de bara glömt något eller inte riktigt tänkt efter. Flera av dem går säkert dessutom enkelt att fixa via uppdaterad firmware.