Annons

Fuji XF16/1.4 WR + XF18-55/2.8-4 eller XF16-55/2.8 WR

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
Ställer frågan i en några år gammal tråd, som berör ämnet, istället för att starta en ny

Är till en XT-3 och amatör allround fotograferande, mest natur, landskap

Har läst/sökt och många skriver 16-55/2,8 och 16/1,4 (och den dyra 8-16/2,6), även 23/1,4 och 10-24/4 osv
Hur skall man prioritera och tänka, för att välja?
Har haft alla utom 8-16 där. och alla är ju olika på sitt sätt och med olika prioriteringar som sagt runt.
16mm är superfint fast objektiv. Och du kan ta riktigt fina landskap med den, plus att du faktiskt kan ta rätt olika närbilder och porträtt i miljö med det. Så inte så begränsat som man kan tro.
16-55 är lite "tråkigare " men lite mer mångsidigt då såklart, som ett 24-70. Kan lite av varje. Men det är ganska stort och tungt för ett Fuji objektiv, men balanseras rätt fint på en X-T3. 10-24 är ett kul objektiv. Gillar du fotografera stads motiv och typ arkitektur är det rätt coolt med den vidare vinkeln. Och najs med OIS där när man fotar i trånga miljöer inomhus. Väldigt användbart rese objektiv, och inte så stort heller. Blir helt ok kvalitet på bilderna också:)
23 är skitfint, men skulle inte välja det som prio för landskap och natur direkt. mer dokumentärt och porträtt i miljö etc, med det kan du fota lite allt möjligt.
Så skulle jag tänka lite runt dom objektiven jag testat.
Lycka till!
/Martin.
 

Brix

Aktiv medlem
Ställer frågan i en några år gammal tråd, som berör ämnet, istället för att starta en ny

Är till en XT-3 och amatör allround fotograferande, mest natur, landskap

Har läst/sökt och många skriver 16-55/2,8 och 16/1,4 (och den dyra 8-16/2,6), även 23/1,4 och 10-24/4 osv
Hur skall man prioritera och tänka, för att välja?
Det beror ju på exakt vad du själv prioriterar.

Jag kör själv med Fuji's 16/1.4 och det är helt fantastiskt. Ett av de bästa objektiven jag haft. Det är mycket skarpt och har väldigt hög kontrast och är helt utmärkt till just landskap.

Fujinon 23/1.4 är även det ett fint objektiv, men att enbart ha 23mm skulle enligt mig bli lite begränsande när det gäller landskap.

Fujinon 16-55/2.8 är också ett mycket bra objektiv, kanske inte riktigt på samma nivå bildkvalitetsmässigt som deras 16/1.4, men inte långt ifrån. Fördelen är ju såklart att det är en zoom vilket innebär mer flexibilitet.

Även Fujinon 10-24/4 är ett riktigt bra objektiv som ger dig ännu vidare vinkel samt stabilisering. Mark 2-versionen av detta kommer ju snart också som har märkt bländarring, vädertätning och förbättrad stabilisering.

Så kort sagt;
Om du prioriterar bildkvalité och stor bländare: kör på 16/1.4.

Om du prioriterar flexibilitet: kör på 16-55/2.8.

Om du prioriterar flexibilitet och vill ha vidare vinkel samt stabilisering: kör på 10-24/4.
 

plenty1

Aktiv medlem
Jag använder 10-24/4 samt 23/2 och båda är riktigt bra. men 23:an är favoriten av dem två, Skarpt allround och smidigt
 
ANNONS