Annons

Fujifiler RAF i LR 6.14?

Produkter
(logga in för att koppla)

jpgrahn

Aktiv medlem
Nybliven X100F-ägare här. Haft LR sedan första versionen. Laddat ner Capture One Express för Fuji men det är ett helt nytt program för mig.
Tvekar inför att börja pula med en helt ny mjukvara och att ha mina filer i två olika databaser. Har Nikon sedan många år.
Hittade Irident igår. Den kan omvandla Fujis RAF till DNG som sedan går att hantera i LR. Är det en bra lösning? Priset är åtminstone bra.

Någon som har ett bra tips här? Erfarenheter av LR och RAF?
Vet att min LR är gammal nu. Hanteras Fujis filer bättre i senaste versionen av LR?

Tack på förhand för hjälp och tips med detta!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ska du bara göra DNG kan du väl använda Adobes DNG Converter?
 

alf109

Aktiv medlem
Nybliven X100F-ägare här. Haft LR sedan första versionen. Laddat ner Capture One Express för Fuji men det är ett helt nytt program för mig.
Tvekar inför att börja pula med en helt ny mjukvara och att ha mina filer i två olika databaser. Har Nikon sedan många år.
Hittade Irident igår. Den kan omvandla Fujis RAF till DNG som sedan går att hantera i LR. Är det en bra lösning? Priset är åtminstone bra.

Någon som har ett bra tips här? Erfarenheter av LR och RAF?
Vet att min LR är gammal nu. Hanteras Fujis filer bättre i senaste versionen av LR?

Tack på förhand för hjälp och tips med detta!
Jag kör X100f i Lightroom körde tidigare X100t även den i Lightroom. Gjorde ett "test" med Irident där jag körde samma raw-filer i bägge programmen och den enda skillande som jag lyckades upptäcka var att förinställningarna i de olika programmen var lite olika, när detta justerades gick det inte att se någon skillnad på vilken rawkonverterare som använts. I vissa bilder kan man säkert se det om man pixelpeepar. Men för mig var skillnaderna så marginella (eller obefintliga) att jag inte såg någon anledning att använda någon separat raw-konverterare.

Men om man har en tidig version av Lightroom kan det vara en annan sak. Min erfarenhet är i alla fall att nuvarande Lightroom funkar bra.

Varför inte bara testa själv så ser du om du upplever någon eller så stor skillnad att det är värt besväret. Irident kan man ju plocka hem som trial så man kan testa själv,

Ps. jag kör även Luminar 4 både som plugg och stand alone liksom aurora HDR 2019 och har jämfört även med dessa raw-konverterare utan att se någon direkt skillnad. Personligen tycker jag att snacket om Lightrooms problem med fuji är kraftigt överdrivna och förmodligen mycket en kvarleva sedan gammalt.
 

Brix

Aktiv medlem
Jag körde LR6.14 förut och tyvärr så är det av min erfarenhet helt uselt till Fuji's X-trans filer. "Vattenfärgseffekten" så det bara skriker om det och man får heller inte ur alla detaljer ur bilderna. Visst, hur stor skillnad man ser kan variera en del beroende på vad man fotar, men för mig som bla. fotar landskap så funkade det inte med utsmetade löv och gräs.
Sen upplevde jag även att RAF-filer var väldigt sega i programmet.

Om du absolut måste använda det äldre standalone LR så rekommenderar jag starkt att du kör med Iridient X-transformer och konverterar filerna först då man får ett betydligt bättre resultat.
Tror annars att senare versioner av LR har blivit bättre iaf. Speciellt med den nya "enhance details"-funktionen.

Detta är dock en av anledningarna till att jag bytte till Capture One istället, så jag slapp hålla på att konvertera filerna.
 
Senast ändrad:

Flash Gordon

Aktiv medlem
JAg har för et par år sedan hackat ordentligt på Adobe ocg deras usla hantering av X-Trans.

Det gör jag sedan ett år tillbaka inte längre.
Bäst i klassen är Capture One Pro. On1 2020.1 ligger god tvåa.

Jag tycker att LR räcker för det mesta. DEt är det mest kompletta programmet. Fast börjar att kännas lite gammalt.

Jag har Capture One Pro, ON1 och LR numera. Iridient har jag skippat.

Vill jag försöka nå ett ptimalt resultat använder jag oftast On1.

Har haft Capture One under många år men kommer aldrig riktigt överens med interfacet.
 

alfin

Aktiv medlem
Jag håller med Brix. Tänk dock på att Iridient X-transformer skapar linjära DNG-filer, dvs de är redan demosaikerade (det är så man kommer runt Adobe's undermåliga konvertering), men det är fortfarande möjligt att hantera dem som råfiler m.a.p. färgrymd, tonmappning, vitbalansering etc. Man bör alltså spara sina original RAF-råfiler även efter konvertering till linjära DNG.

Sedan är det något bättre demosaikering i de senare versionerna av LR/ACR även utan 'Enhance Detail' konverteringen och därför kan man skapa linjära DNG-filer i senaste versionen av den vanliga Adobe DNG konvertern också och på så sätt få en något bättre demosaikering som sedan kan slutjusteras i äldre Lightroom-versioner. Priset är DNG-filer som är typ fyra gånger större, plus RAF-filen om man väljer att spara den, och en massa extra jobb.
 

Brix

Aktiv medlem
Har haft Capture One under många år men kommer aldrig riktigt överens med interfacet.
Interfacet är ju en av de absolut bästa sakerna med C1. Det är ju väldigt anpassningsbart och man kan ändra layouten på allt lite som man vill samt att man t.ex kan skippa verktyg som man inte använder.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Tack för svar! Sitter inte dagarna i ända framför en dator längre så det tar tid att återkomma.
Jo, jag vet. Mitt LR är gammalt och det är möjligt, troligt, att den nya versionen hanterar Fujis filer bättre. Det har inte funnits så stora skäl att uppdatera förut då nuvarande version klarat mina filer förut.

Har väl mest dragit mig för att uppdatera LR pga prenumerationen. Men det är ett annat ämne som vi inte behöver dra här. Ser det som en stor fördel att inte behöver sätta mig in i ett helt nytt program. Det tog mig flera år att verkligen börja använda LR konsekvent.

Visste inte att det fanns linjära DNG-filer. Där fick jag något nytt.
 

ulf erik

Ny medlem
Hej,

PhotoNinja. Raw konverterare, eller "framkallare" och inget annat. Busenkelt att använda. Ger dina RAF filer ett nytt liv. Kan laddas hem gratis för att prova. (funkar lika bra till Nikon)

Mvh/Ulf
 
ANNONS