Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujifilm X half

Produkter
(logga in för att koppla)
Fuji gjorde ett försök med XF 10 som i och för sig är en utmärkt kamera men som har alldeles för många av mobilens nackdelar utan att fördelarna med en "riktig" kamera väger upp. Den blev inte långlivad - förhoppningsvis ligger denna satsning mer rätt.
Problemet med XF10 är att det är en något sämre/förenklad X70 med en bättre sensor. En "X70S" hade kunnat slå, killgissar jag.

Är det inte typiskt att saker alltid uppfinns minst två gånger…;-)

Fast de är väl inte riktigt samma sak, tänker avsaknad av filmvred och dedikerat "Låtsas som du fotar film-läge utan preview, eller möjlighet att ändra inställningar eller ens se bilderna efter du fotat dem utan att "framkalla" på extern enhet". Schyst kamera dock, absolut!

Mja, åtminstone på pappret verkar det som en rätt tveksam kamera. Jag älskar halvformat, men för mig är grejen att det får en att tänka på ett annat sätt. Vad jag tycker om är att lägga två bilder som hör ihop bredvid varandra rent fysiskt på filmen och sedan kopiera dem just så. Just den saken går inte så bra att översätta till den digitala världen.

Min första digitala (Olympus C300)
kunde göra det automatiskt, dvs sätta ihop två bilder tagna efter varandra i porträttformat till en. Praktiskt om man ville göra stereobilder eller diptyker.

Jag kan inte se X-half som något annat än en kul pryl för tonåringar som vill prova på fotografering med något annat än mobilen. En gimmick. Till och med min gamla Fuji X-20 känns som mer seriös trots sin ålder.
Fast den 12/6 lanserar Fuji X-E5 samt en del annat. Fuji X-E5 med 40 MPX, Ibis och bättre AF kommer säkert vara en storsäljare precis som tidigare versioner. En kamera som är liten och fungerar bra för Fujis lite mindre objektiv. Blir troligen som föregångarna väldigt populär bland gatufotograferna.

ANNONS
Götaplatsens Foto