Annons

Fujimoto G70 fråga?

Produkter
(logga in för att koppla)

Smuggler

Ny medlem
Jag har nyligen köpt en Fujimoto G70, är det någon som har erfarenheter att dela med sig av?
Var kan man få tag på en manual?
Är det någon som vet var man kan köpa en negativhållare 6x7?

Hej!

Jag har för mig att det var en sådan jag hade i mitt hemmalabb för länge sedan... Frågan är om du behöver manual till så mycket. Du har en vändbar ljusbox och kan få kondensorljus (ger hårdare kontrast) eller diffusljus (ger mjukare ljus, lite lägre kontrast) och styr sedan färgerna med vreden för detta. Ska du använda den till färg, eller svartvitt? Jag förstorade på Cibachrome (Ilfochrome) från färgdia och G70 var trevlig att använda för att man kunde justera färger enkelt och hade bra ljus (använde mest diffusorljuset om jag kommer ihåg rätt).

Joakim

Hej!

Jag har för mig att det var en sådan jag hade i mitt hemmalabb för länge sedan... Frågan är om du behöver manual till så mycket. Du har en vändbar ljusbox och kan få kondensorljus (ger hårdare kontrast) eller diffusljus (ger mjukare ljus, lite lägre kontrast) och styr sedan färgerna med vreden för detta. Ska du använda den till färg, eller svartvitt? Jag förstorade på Cibachrome (Ilfochrome) från färgdia och G70 var trevlig att använda för att man kunde justera färger enkelt och hade bra ljus (använde mest diffusorljuset om jag kommer ihåg rätt).

Joakim

Joakim,

Tack för info, delar Din uppfattning, det är nog inte så stort behov av någon manual. Jag skall förstora s/v, men jag tyckte att det var så mycket knappar.

Många tack!
Johan

Joakim,

Tack för info, delar Din uppfattning, det är nog inte så stort behov av någon manual. Jag skall förstora s/v, men jag tyckte att det var så mycket knappar.

Många tack!
Johan

För svartvitt har jag för mig att rekommendationen är att använda den i kondensorljusläget och ställa ner färgkorrektionerna till noll. Använder du något papper med variabel kontrast (som du styr med färgfilter), kan du naturligtvis använda färgvreden på G70:n, men det har jag aldrig provat, jag körde enbart färg på min tid... (oj, nu lät jag gammal)

Joakim

Jag använder Fujimoto G70 och det är en fin apparat. Själv använder jag alltid diffusljus, oavsett variabel kontrast papper eller fast graderade papper.

Inga konstigheter med apparaten.
Vredet Illumination använder man för att blända ned lampan om man vill ha längre tider t.ex. och vredet filter out/filter in används för att gå förbi respektive använda färgfiltren.

Insatsen med blandbox respektive kondensorer kan man bara dra rakt upp och vända, glöm inte bort att byta plats på locket bara ;)

Jag har tillverkat negativhållare för 4x4 och 6x7 till G70 av svart passepartoutkartong. Kartong, brytkniv, blyerts- och tuschpenna samt häftapparat, var allt som behövdes. :)

Jag använder Fujimoto G70 och det är en fin apparat. Själv använder jag alltid diffusljus, oavsett variabel kontrast papper eller fast graderade papper.

Inga konstigheter med apparaten.
Vredet Illumination använder man för att blända ned lampan om man vill ha längre tider t.ex. och vredet filter out/filter in används för att gå förbi respektive använda färgfiltren.

Insatsen med blandbox respektive kondensorer kan man bara dra rakt upp och vända, glöm inte bort att byta plats på locket bara ;)

Bumpar upp en gammal tråd igen....

Bra info där Alf, jag har på senare tid börjat använda klubbens G70 då det är den enda som har kondensorhuvud och tiderna har blivit så otroligt korta, ska pröva illuminationsvredet nästa gång. Jag fick tider på 1,5 sek med bländare 8 och en bildstorlek på 19x29 (?) med någorlunda normalkontrast på negativet.

/Niklas

ANNONS
Götaplatsens Foto