Annons

Fullformat eller inte? D600 eller D7100? HJÄLP!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Det är så att jag står i valet och kvalet mellan att köpa en Nikon D600 eller en Nikon D7100.
Vad har ni för erfarenheter av dessa kameror?

Det enda som oroar mig är prisklasserna på bra fullformats objektiv.
Kan ni tipsa om några relativt billiga men ändå bra objektiv som man ändå klarar sig rätt så långt på. Jag fotograferar mest bröllop och porträtt!

Tack på förhand!

Till just bröllop och porträtt känns väl FX som det självklara valet. Kyrkan, där uppskattar man en fullformatssensor. Nu har jag ingen erfarenhet av D600, men köpte en D700 i somras och har inte ångrat mig. Klarar du dig utan VR och byggkvalité i proffsklass behöver objektiven inte bli så dyra heller. Tamrons 28-75 f/2.8, nytt ca 4000, beg. mkt billigare funkar fint men är plastigt. Samma med Tamrons 70-200 f/2.8, gamla versionen utan VC. Billigt toppenobjektiv.

Jag höjer ett varningens finger för de problem som finns med olja och smuts i D600. Av den anledningen har Nikon släppt en uppföljare, D610. Det finns massor att lösa om "D600 oil" för den intresserade.

Pär

Jag gick den andra vägen jämfört med de flesta. Jag hade en 5D Mk2 som jag sålde och skaffade en D7100 i stället. Anledningen var att FF-kameran var så tung och klumpig, speciellt med L-optik, att den blev trist att släpa med sig. Och om man inte orkar ta med sig kameran spelar det ingen roll hur bra den är. Bildmässigt skulle jag påstå att jag inte ser någon skillnad om jag skriver ut bilder 50-70 cm och inte går över 3200 iso. Så för mig blev det en kamera som är mycket mindre och lättare med objektiv och som i praktiken presterar lika bra. Många snackar om fördelar med ett kortare skärpedjup med FF-sensorn (om man snackar om samma bildvinkel på de olika sensorerna) vilket för mig alltid varit konstigt, i de allra flesta fallen har jag i stället nytta av det lite större skärpedjupet och på nära avstånd som till exempel porträtt får man kort skärpedjup även med en asp-c.

Jag höjer ett varningens finger för de problem som finns med olja och smuts i D600. Av den anledningen har Nikon släppt en uppföljare, D610. Det finns massor att lösa om "D600 oil" för den intresserade.

Ja, det finns mycket att läsa om smuts från slutaren på D600. Men majoriteten som inte har några problem skriver inget. En D600 är trots allt betydligt renare om sensorn än D700 och D3 som inte har automatisk sensorrengöring.

Ja, det finns mycket att läsa om smuts från slutaren på D600. Men majoriteten som inte har några problem skriver inget. En D600 är trots allt betydligt renare om sensorn än D700 och D3 som inte har automatisk sensorrengöring.

Delvis felaktigt, D700 har automatisk sensorrengöring.

ANNONS
Götaplatsens Foto