Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fullformat?

Produkter
(logga in för att koppla)

admanus

Avslutat medlemskap
Hej!
Trots att jag fotograferat några år så är jag tämligen novis kring tekniken inom vissa områden. Jag kör idag med Nikon D90 men vill gärna uppgradera. Det verkar inte hända så mycket inom amatörsegmentet men det som hindrat mig från att uppgradera till fullformat är just priset. Inte på huset kanske utan all optik som även det måste uppgraderas. Eller hur är det nu med den saken? Kan D600 hantera mina DX-objektiv? Och vari ligger skillnaden från att använda sig av "fullformatsobjektiv". Och varför kan D600 hantera DX men inte D800? Fattigmans-FX eller vad? Blir det konstigt att ha kvar sin D90 att köra parallellt med, dvs har både en FX och DX på samma fotojobb, om ni förstår vad jag menar?

Väldigt tacksam om någon vill reda ut begreppen.

Tack på förhand // Peter

Hej!
Trots att jag fotograferat några år så är jag tämligen novis kring tekniken inom vissa områden. Jag kör idag med Nikon D90 men vill gärna uppgradera. Det verkar inte hända så mycket inom amatörsegmentet men det som hindrat mig från att uppgradera till fullformat är just priset. Inte på huset kanske utan all optik som även det måste uppgraderas. Eller hur är det nu med den saken? Kan D600 hantera mina DX-objektiv? Och vari ligger skillnaden från att använda sig av "fullformatsobjektiv". Och varför kan D600 hantera DX men inte D800? Fattigmans-FX eller vad? Blir det konstigt att ha kvar sin D90 att köra parallellt med, dvs har både en FX och DX på samma fotojobb, om ni förstår vad jag menar?

Väldigt tacksam om någon vill reda ut begreppen.

Tack på förhand // Peter

Både D600 och D800 klarar av att använda DX-objektiv, men om du inte vill ha svarta kanter i bilderna så får du använda kamerorna i DX-läge (vilket innebär att bilden beskärs). På D600 innebär detta att bildernas upplösning blir ca 10 megapixel, och cirka 16 megapixel på D800. Om du inte vet vad skillnaden mellan DX och FX är så kan du läsa det här: https://nikoneurope-se.custhelp.com...3%A4r-skillnaden-mellan-formaten-fx-och-dx%3F

Hej!
Trots att jag fotograferat några år så är jag tämligen novis kring tekniken inom vissa områden. Jag kör idag med Nikon D90 men vill gärna uppgradera. Det verkar inte hända så mycket inom amatörsegmentet men det som hindrat mig från att uppgradera till fullformat är just priset. Inte på huset kanske utan all optik som även det måste uppgraderas.

Det beror på vilka krav du har på optiken. Om man vill så finns det massor med optik som inte är så dyr, men den kan ha lite egenskaper som inte är helt moderna. Jag har t ex ett 28-105/3,5-4,5. Visst, det är ju inte världens hörnskärpa, men för bilder där man inte behöver köra på vidöppen bländare så är det klart funkis om man inte är för mycket pixelgranskare. Jämfört med min fasta 50:a har den förstås inte en chans däremot. Manuella objektiv finns det också gott om, för den som gillar sådant.

Eller hur är det nu med den saken? Kan D600 hantera mina DX-objektiv?

Ja, typ, se nedan.

Och vari ligger skillnaden från att använda sig av "fullformatsobjektiv".

Det som händer är i princip att kameran beskär bilden kraftigt så att bara ytan motsvarande sensorn i din D90 används. Du slänger alltså bort dyr sensoryta du betalat för. Samma sak kan uppnås genom att beskära i datorn efter, för det går att stänga av beskärningsfunktionen. Det finns några DX-objektiv som fungerar hyfsat på vissa brännvidder även för FX. Rätt mycket av en nödlösning tycker jag. Köper man FX så bör man skaffa objektiv för formatet också.

Och varför kan D600 hantera DX men inte D800? Fattigmans-FX eller vad?

Det blir ingen skillnad. Du kan köra DX-objektiv på D800 också om du vill, men som sagt är det inte särskilt vettigt för det mesta.

Blir det konstigt att ha kvar sin D90 att köra parallellt med, dvs har både en FX och DX på samma fotojobb, om ni förstår vad jag menar?

Bara man tänker sig för så fungerar det förstås. Det blir ju lite olika brännvidder och bländare för att uppnå likvärdiga resultat, men annars är det väl inget konstigt med det. För jobb så kan ju två hus vara riktigt användbart eftersom du kan köra ett objektiv på varje och inte behöver byta så ofta. Du har också ett hus i reserv om det andra packar ihop.

När jag för nu, många år sedan … uppgraderade från D200 till D700, blev jag i början mycket besviken. De objektiv (blandade märken, ett DX vidvinkel, de andra normalzoom och telezoom för fullformat …) jag tyckt var mycket bra innan visade sig inte alls vara så roliga på en D700!

Det slutade med att jag även sålde min optik … alla utom 50 mmm F1,4.

Så det kan vara idé att skynda långsamt.
Byt till en ny DX kamera (D7000, D300, D300s) … Köp inga nya DX objektiv. När du köper nytt objektiv tänk på FX och på kvalitet! Så småningom har du optik som klarar FX och du kan köpa en Ny kamera! Objektiven håller längre än kamerorna om man lägger pengar på dem!

/jonas

Jag kör fortfarande med min D90 vid sidan av D600:an, nu hade iofs jag bara ett objektiv som var ett DX nämligen ett Sigma 10-20/f4-5,6 och just detta sitter till 90% på D90:n nu. Den tar ju fortfarande riktigt bra bilder så länge man kör låga ISO. Eftersom jag fotar mycket snöskoter/sfx så är det riktigt skönt att ha en kamera med "fisheyet" på konstant istf att byta i fält...

Fundera på vad du har för objektiv. Kanske har du några som passar bra på FX redan. Tex en fast 50, 85? Problemet med FX är att man vill ha objektiv som är skarpa ut i hörnen. Förut kom man undan med grejer som kanske inte var helt skarpa men funkar på en DX-crop. Ska man byta hela systemet på en gång kommer det svida men man kan ju ta en glugg i taget. Fotat lite med normalglugg på FX-kameran och tele på cropsensorn. Mycket bra kombination. Skönt att slippa byta objektiv.

Hej!
Trots att jag fotograferat några år så är jag tämligen novis kring tekniken inom vissa områden. Jag kör idag med Nikon D90 men vill gärna uppgradera.

Den första motfrågan som innfinner sig är - varför vill du uppgradera? Det är inte så att jag betvivlar att du har bra skäl, men det kan vara bra att reda ut lite vad det är du vill få annorlunda, vad du vill vinna. Då blir det mycket lättare att svara om det är en FX- eller en DX-kamera som bäst ger dig vad du är ute efter.

Så, vad är de du mest känner begränsar dig med din D90?

ANNONS