Annons

Fullformat ??

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats-vbg

Aktiv medlem
Jag fundera på att köpa en Nikon systemkamera, men vill gärna ha fullformat sensor. Då kan jag avända mina gamla Nikkor objektiv utan brännvidsförlängning, och kan då också få lite mindre skärpedjup som jag saknar på min Minolta A1'a. (och alla andra digitala)
Vad säger ni andra om fullformats sensorena. Är jag bara petig, eller är det något att vänta på ??
Vad jag vet har bara Canon en med fullformat....men den kostar en rejäl slant....å jag vill ju hålla mig till Nikon !! ;-)

Ni kan ju tycka till....för å nackdelar !!!

//Mats

Finns väl ungefär femtielva trådar i detta ämnet här på FS. Det slutar alltid med att småbildsformat är bra på vissa saker och APS-C är bra på vissa saker.

Börja läs nu och återkom med ytterliggare frågor om 14dgr, när du läst klart alla inlägg i detta ämne:)

Eller varför inte ringa både Nikons och Canons prosupport och ställ lite frågor, så får du se efteråt vilka svar du gillade bäst?

Lycka till

Adam

Mats-vbg skrev:
[...] och kan då också få lite mindre skärpedjup som jag saknar på min Minolta A1'a. (och alla andra digitala)
Prova en av Nikons digitala systemkameror och du kommer se att du kan få betydligt kortare skärpedjup än med din A1:a. Visst kan du få kortare med Canons 5D eller 1Ds, men du kan få ännu kortare om du köper en bladare med digitalbakstycke...

Det finns en gammal Kodak som har "fullstor" sensor och Nikonbajonett: Kodak Pro DCS-14n. Inte så lätt att hitta kanske, men det finns de som älskar den kameran.

Personligen kompletterade jag med en 12-24 och är glad att ha lite tajtare porträtt. Smaken är som baken. Skärpedjupet blir ofta för kort för mig så jag måste ändå blända ned.

Även om Nikon kommer med en FF kamera i år så kommer den inte bli tilgänglig för vanligt dödliga, priset på den lär bli väldigt högt, även efterfrågan.

Är FF väldigt viktigt för dig så skall du nog titta på en Canon 5D istället.

/kent

ANNONS
Götaplatsens Foto