Annons

Funderar på ANALOGT

Produkter
(logga in för att koppla)

Hitmanslim

Avslutat medlemskap
Hoppas jag postat i rätt forum.
Jag är nykomling på detta forum och har en fråga...till att börja med ;)
Jag funderar på att skaffa mig en analog systemkamera. Då jag är nybörjare så undrar jag om nån kan rekommendera en, Jag tänker mig en i prisklassen runt 500-1000 kr. Vad ska jag tänka på?
Kan INGET om analoga kameror så ALLA tips är välkomna.
Tack på förhand.

Första steget blir då att bestämma om du vill ha:
#1. Allting manuellt utan annan möjlighet (Nikon FM2, Pentax K1000 t.ex)
#2. Exponeringsautomatik och manuell fokusering, eller (Nikon FE2 och många andra)
#3. Autofokus (Nikon F65, F75 och hur många andra som helst)

Nästa steg blir att bestämma fabrikat. prisklass, objektivval mm
Vill du ha för att lära dig så finns mängder med billiga och bra kameror på beg. marknaden

Kul att DU vill sätta tänderna i "riktig" fotografering :)

Mitt förslag på en analog kamera för att lära sig ALLT om foto (nåja!) är en Olympus OM1.
Det är en robust, helmanuell kamera (endast ljusmätning)

Andra förslag kommer säkert komma snart :)

/Peter

Jag tror det är bättre du funderar på vilken typ av film du ska använda, om du tänker scanna filmen och sedan arbeta i ps, eller om du tänker lämna till framkallning/kopiera själv med förstoringsapparat? Vilken analog systemkamera du använder spelar mindre roll. Bara den fungerar som den ska. Finns iofs både AF, olika typer av programutomatik, halvautomatik och helmanuella att välja på, men det är mera en trivselfråga. Den optiska kvalitén är ungefär likvärdig på de flesta kända märken (som med det digitala). Filmen (sensorn) påverkar desto mera. I svartvitt vad gäller kornighet/tonalitét men även framkallarval. I färg mest vad gäller färgernas återgivning.