Annons

Funderar på ANALOGT

Produkter
(logga in för att koppla)

Hitmanslim

Avslutat medlemskap
Hoppas jag postat i rätt forum.
Jag är nykomling på detta forum och har en fråga...till att börja med ;)
Jag funderar på att skaffa mig en analog systemkamera. Då jag är nybörjare så undrar jag om nån kan rekommendera en, Jag tänker mig en i prisklassen runt 500-1000 kr. Vad ska jag tänka på?
Kan INGET om analoga kameror så ALLA tips är välkomna.
Tack på förhand.

Första steget blir då att bestämma om du vill ha:
#1. Allting manuellt utan annan möjlighet (Nikon FM2, Pentax K1000 t.ex)
#2. Exponeringsautomatik och manuell fokusering, eller (Nikon FE2 och många andra)
#3. Autofokus (Nikon F65, F75 och hur många andra som helst)

Nästa steg blir att bestämma fabrikat. prisklass, objektivval mm
Vill du ha för att lära dig så finns mängder med billiga och bra kameror på beg. marknaden

Kul att DU vill sätta tänderna i "riktig" fotografering :)

Mitt förslag på en analog kamera för att lära sig ALLT om foto (nåja!) är en Olympus OM1.
Det är en robust, helmanuell kamera (endast ljusmätning)

Andra förslag kommer säkert komma snart :)

/Peter

Jag tror det är bättre du funderar på vilken typ av film du ska använda, om du tänker scanna filmen och sedan arbeta i ps, eller om du tänker lämna till framkallning/kopiera själv med förstoringsapparat? Vilken analog systemkamera du använder spelar mindre roll. Bara den fungerar som den ska. Finns iofs både AF, olika typer av programutomatik, halvautomatik och helmanuella att välja på, men det är mera en trivselfråga. Den optiska kvalitén är ungefär likvärdig på de flesta kända märken (som med det digitala). Filmen (sensorn) påverkar desto mera. I svartvitt vad gäller kornighet/tonalitét men även framkallarval. I färg mest vad gäller färgernas återgivning.

Du kan hitta en riktigt bra kamera till en billig penning. Försäkra dig om att kameran fungerar innan du slår till (testa att fota med olika slutartid, håll kameran mot en ljuskälla så att du ser att slutaren/ridån går upp och stänger som den ska). Vissa kameramodeller kräver batterier som i dag är utgångna; jag rekommenderar dock att du köper en helmanuell kamera (det underlättar om du vill lära dig den analoga tekniken från grunden).

På Tradera kan man hitta kameror billigt. Nackdelen är att man köper grisen i säcken. Även loppmarknader och auktioner kan ha kameror till vettig prislapp.

Lycka till!
www.mudride.com/blogg

Som sagt, det finns ju en hel del att välja på. Jag har själv plockat fram min gamla analog nyligen och det är skoj - men inte gratis. Film kostar ju 50-100 kr / rulle och framkallning något liknande. Förstorningar och scanningar kommer sen till.

Men visst är det skoj.

Mina förslag:

1. Nu är mellanformat riktigt billigt. Varför inte en Mamiya 645 eller liknande? Färre bilder per rulle, men stora fina bilder blir det. Oftast helmanuellt handhavande.

2. Om du vill ha mer automatik: Nikon F70. Oftast kan man köpa husen för 300 spänn begagnde och de tar både nya och gamla Nikonobjektiv - och ljusmätningen funkar med manuellfokusobjektiv. Det finns bättre nikon-kameror men inte många är mer prisvärda om man vill ha automatik. (enligt min ringa mening då).

Varför vill du just ha en analog kamera?

Jag köpte också en analog systemkamera, precis i brytningstiden mellan analog och digital, och det är en av de sämsta affärerna jag gjort... Däremot min första digitala systemkamera är en av de bästa! Dock inte räknat i kronor kanske men i nöje :)

Det jag räknar upp nu gäller om man går till fotolabb och framkallar, framkallar man själv är det kanske ett annat läge.

Det största problemet med analogt för mig var att när jag tagit en bild med vissa inställningar fick jag inte veta hur den blev förrän efter att jag framkallat filmen en eller ett par veckor senare i bästa fall. Kom jag då ihåg vilka inställningar jag använt eller hur förhållandena var? ;-)

Med en digital kan man se direkt hur bilden blir och ta flera bilder med olika inställningar för att se vad som blir bäst direkt på plats. Ett enligt mig perfekt sätt att lära sig till skillnad från analogt där det dessutom kostar (stora) pengar att testa sig fram.

Med en analog får man bilderna på papper som måste scannas in om man vill ha dem i datorn. Med en digital får man bilderna direkt i datorn med allt vad det innebär av möjligheter till redigering och katalogisering. Däremot får man skriva ut dem om man vill ha dem på papper. Det är ju vad man gillar i det här fallet, men jag skulle säga att det är klart mest fördelar med digitalt där också.

Sen har vi det ekonomiska, Det kommer att gå åt mycket film om du ska lära dig att fota från grunden och det kommer att kosta att framkalla det. 36 bilder kostar över 150 kr, 10 filmer blir över 1500 kr och därefter börjar den analoga kameran kosta lika mycket som en begagnad instegs digital systemkamera. Efter ytterligare 10 rullar börjar den bli lika dyr som en ny instegs systemkamera.

Ska jag se till min egen utveckling med systemkamera börjar du få en glimt av grunderna efter 1000 bilder. Utvecklingen kanske är en annan med analogt genom att man inte tar lika många bilder, men det här är min åsikt iallafall!

Enligt mig är analogt något man kan roa sig med av nostalgiska skäl, men var man inte med på den gamla onda tiden finns det ingen orsak att hålla på med det alls. Det har inte en enda fördel framför digitalt om man ska vara helt ärlig.

Jag köpte en Canon EOS 10D digital för 1000.- för ett år sedan. Går som en klocka och jag förstår helt ärligt inte vad man kan lära sig bättre med en analog kamera? Mer än att framkalla film och förstora i mörkrum alternativt skanna.... och vad vinner man på det?

Jag tror att det är en myt att man lär sig "riktig" fotografering med analog teknik.
Ställ den digitala DSLR:en på "M"-läge så har du en utmärkt kamera att lära allt med!

säger en gammal "räv" som aälskar den nya digital tekniken med diekt "feed-back" på det man gjort och som har sålt/slänt allt gammalt analogt utom ett kamerahus som jag har som prydnadsföremål...

Analogfoto har nästan inga rationella fördelar, men det är kul på sitt sätt. Hela hobbyn är ju totalt annorlunda jämfört med digitalt. Gillar man analogfoto mer så är väl det OK.

Varför vill du just ha en........
Enligt mig är analogt något man kan roa sig med av nostalgiska skäl, men var man inte med på den gamla onda tiden finns det ingen orsak att hålla på med det alls. Det har inte en enda fördel framför digitalt om man ska vara helt ärlig.

Den gamla onda tiden- När var det?

Kolla den här bloggen

Jag funderar på att skaffa mig en analog systemkamera. Då jag är nybörjare så undrar jag om nån kan rekommendera en, Jag tänker mig en i prisklassen runt 500-1000 kr. Vad ska jag tänka på?
Tack på förhand.

http://www.fotosidan.se/blogs/hertsius/index.htm

Han skriver öppenhjärtligt om sin passion för analoga kameror och inscanning av negativ mm.

/J

Trådstartaren var nybörjare på analoga kameror, men han har inte påstått att han var nybörjare på fotografering. Så, grabbar, vänta gärna med att dra slutsatserna allt för långt.

Varför analogt? Tja, för mig är det inte bara en äldre teknik, det är ett helt förhållningssätt till fotografi.

Tack på förhandh hei roligt at de finns flera enn jag som gilar de analog a jo du vill ha tips om vilken kamera till at börja me kolla på blocket eller varför inte fotosidan annons marknad,så var de märket de finns inga direkt dåliga kameror de viktigaste är at du hittar nåt du trivs me själv blev jag mycket fortjust i phenix ek 180 som jag köpte på photax,men de behöver inte betyda at du tycker likadan ps jag gillar fotta me mf men om du ska köpa kamera me af vill jag rekomendera dig at du tittar på cannon eos 5 som du kan få tillet mycket vettigt pris bra kamera är de ö oxå har själv en lycka till hoppas du hittar nåt du vil bli nöjd me

ANNONS
Götaplatsens Foto