Varför vill du just ha en analog kamera?
Jag köpte också en analog systemkamera, precis i brytningstiden mellan analog och digital, och det är en av de sämsta affärerna jag gjort... Däremot min första digitala systemkamera är en av de bästa! Dock inte räknat i kronor kanske men i nöje
Det jag räknar upp nu gäller om man går till fotolabb och framkallar, framkallar man själv är det kanske ett annat läge.
Det största problemet med analogt för mig var att när jag tagit en bild med vissa inställningar fick jag inte veta hur den blev förrän efter att jag framkallat filmen en eller ett par veckor senare i bästa fall. Kom jag då ihåg vilka inställningar jag använt eller hur förhållandena var? ;-)
Med en digital kan man se direkt hur bilden blir och ta flera bilder med olika inställningar för att se vad som blir bäst direkt på plats. Ett enligt mig perfekt sätt att lära sig till skillnad från analogt där det dessutom kostar (stora) pengar att testa sig fram.
Med en analog får man bilderna på papper som måste scannas in om man vill ha dem i datorn. Med en digital får man bilderna direkt i datorn med allt vad det innebär av möjligheter till redigering och katalogisering. Däremot får man skriva ut dem om man vill ha dem på papper. Det är ju vad man gillar i det här fallet, men jag skulle säga att det är klart mest fördelar med digitalt där också.
Sen har vi det ekonomiska, Det kommer att gå åt mycket film om du ska lära dig att fota från grunden och det kommer att kosta att framkalla det. 36 bilder kostar över 150 kr, 10 filmer blir över 1500 kr och därefter börjar den analoga kameran kosta lika mycket som en begagnad instegs digital systemkamera. Efter ytterligare 10 rullar börjar den bli lika dyr som en ny instegs systemkamera.
Ska jag se till min egen utveckling med systemkamera börjar du få en glimt av grunderna efter 1000 bilder. Utvecklingen kanske är en annan med analogt genom att man inte tar lika många bilder, men det här är min åsikt iallafall!
Enligt mig är analogt något man kan roa sig med av nostalgiska skäl, men var man inte med på den gamla onda tiden finns det ingen orsak att hålla på med det alls. Det har inte en enda fördel framför digitalt om man ska vara helt ärlig.