Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

funderar på att köpa stativ vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maria Högberg

Aktiv medlem
Hej
Jag ären liten okunnig hobbyfotograf jag funderar på att köpa ett stativ, finns det bra billiga?
Jag fotar digitalt och med en systemkamera inga speciella kameror.
Som nybörjare vad skulle du köpa?

Finns från 300 kronor på närmaste Expertbutik.

Tycker du ska gå till en butik och titta på de olika modellerna och känna efter hur stadiga de är ( vilket är viktigt om du skaffar tyngre objektiv senare ).Och kolla hur de känns att panorera med.

Det finns generellt två typer av stativ. Dels såna med en liten arm som du använder för att panorera eller höja och sänka med ( bör passa dig ) och så finns det stativ med kulleder ( som är dyrare ).

Kolla oxå på hur lätta de är att fälla upp och ihop. Man vill ju kunna få upp stativet kvickt.

Nån klok man sa i stil med följande:

Ett stativ ska vara
* Stabilt
* Billigt
* Lätt

Du får dock bara välja två av dem samtidigt.

Undvik de billigare stativen. De är oftast hopplöst instabila, speciellt om du använder systemkamera. Stativet ska inte flexa/vrida sig om du tar tag högst upp och vrider stativet i horisontalplanet.
Ska du köpa ett stativ köp ett bra på en gång - du kommer inte att ångra dig då.
Titta på tex Manfrotto 055-serie eller Velbons mycket prisvärda kolfiberstativ CF-630/635. Kostar mellan 1000-3000 kr, men värt pengarna. Gå inte i fällan och köp en för liten kulled heller, om du väljer en sådan. Stor kula=stabil, Liten kula=instabil.
Paketlösningar (stativ + huvud) blir oftast mycket billigare.
Ska du däremot bara använda stativet till en kompaktkamera med 3x zoom så kan du köpa nästan vad som helst.

/Peder

Jag håller med om att undvika de billigaste stativen.. även om de fungerar behjälpligt så är de ofta stora när de fälls ihop och inte så lätta som man tror.

Eftersom du inte verkar vara ute efter ett "proffsstativ" med dyra kulleder så tycker jag du ska ta en titt på det här:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=4500000ULF

Det är inte superbilligt men inte superdyrt heller, och fungerar utmärkt!! Och jäkligt lätt och smidigt är det. Jag har det som komplement när jag tar foto hemma till vardags eller är ute och reser. Kanonsmidigt!

Ett lätt och förhållandevis stadigt stativ är Manfrottos 190-serie. Det är ett lite smäckrare stativ än manfrottos 055:eek:r. Både 190 och 055 är relativt billiga.

Hej Maria
Kolla efter ett begagnat, du kan hitta ett bra stabilt "märkesstativ" av de som nämns ovan för en bråkdel av nypriset. Att köpa ett nytt billigt blir bara dyrt, för ganska snart inser du att det inte duger till nåt!!
Köpte själv ett Manfrott 055 med kuled för 600:-.

Måste bara rekomendera ett som jag själv kör med, nämligen Velbon sherpa 600. Jag gav 900:- har jag för mig och är helnöjd med det, ev så byter man ut huvudet mot en kulled.

ANNONS
Götaplatsens Foto