Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
funderar på en ny kamera
- Trådstartare Trelle
- Start datum
perstromgren
Aktiv medlem
Ska du köpa nytt finns det bara två att välja på: den kompakta J1 med 10mm och den mer klassiska D3100 med 18-55mm.
Per.
PS. Eller hade du tänkt en Nikon med fast optik?
Per.
Trelle
Ny medlem
Ska du köpa nytt finns det bara två att välja på: den kompakta J1 med 10mm och den mer klassiska D3100 med 18-55mm.
Per.
Nej hade tänkt mig en systemkamera. Den behöver inte vara ny
perstromgren
Aktiv medlem
Nej hade tänkt mig en systemkamera. Den behöver inte vara ny
Ja, då blir det litet lättare. Du kan hitta D3000, D3100, D5000, D5100 och möjligen D90 av de nyare kamerorna inklusive paketglugg för de pengarna. De är alla bra: D3x00 och D5x00 litet mindre än D90. Undvik D50, 70 och 80, eftersom de har onödigt gamla sensorer.
Leta här http://www.fotosidan.se/classifieds/index.htm och kom gärna tillbaka med detaljfrågor.
Per.
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Det skulle förstås vara lättare om du kunde berätta vad du saknar i din nuvarande kamera som du vill byta upp dig till och vad just Nikon erbjuder som gör att du väljer det (inte för att det är något fel på Nikon och vill du ha just Nikon för att det bara skall vara Nikon är ju det OK).
Trelle
Ny medlem
Det skulle förstås vara lättare om du kunde berätta vad du saknar i din nuvarande kamera som du vill byta upp dig till och vad just Nikon erbjuder som gör att du väljer det (inte för att det är något fel på Nikon och vill du ha just Nikon för att det bara skall vara Nikon är ju det OK).
det är så att jag tycker den är för liten att hålla i. vill ha ett större kamera hus att hålla i. sen vet jag inte varför just nikon, utan det är bara så att jag har fasnat för detta märke. skulle ha köpt en nikon d40 från början men det blev min plympus i stället
Trelle
Ny medlem
Ja, då blir det litet lättare. Du kan hitta D3000, D3100, D5000, D5100 och möjligen D90 av de nyare kamerorna inklusive paketglugg för de pengarna. De är alla bra: D3x00 och D5x00 litet mindre än D90. Undvik D50, 70 och 80, eftersom de har onödigt gamla sensorer.
Leta här http://www.fotosidan.se/classifieds/index.htm och kom gärna tillbaka med detaljfrågor.
Per.
tack för den informationen, då blir det till att läsa på lite nu då.
Fredrik AVT
Aktiv medlem
det är så att jag tycker den är för liten att hålla i. vill ha ett större kamera hus att hålla i. sen vet jag inte varför just nikon, utan det är bara så att jag har fasnat för detta märke. skulle ha köpt en nikon d40 från början men det blev min plympus i stället
Sedan är det bra att veta vad du fotar, om du vill filma, vilka krav du har.... Det är svårt utan vana att läsa det finstilta vad som skiljer två kameror åt. Det som oftast folk förvirrar sig på då de jämför två kameror är att kolla sökarbildsstorlek där man betalar mer för en större och ljusare sökare. Även byggmaterial glöms ofta bort (plast vs metall). Ett klassiskt exempel är skillnaden mellan D5200 och D7000 där den senare har större sökare och är byggd i metall. En annan sak är att billigare Nikon saknar fokusmotor i huset som gör autofokus omöjlig med äldre AF objektiv som inte har AF-S. Så läs, fundera på vad du söker och återkom gärna med frågor.
Helmetrock
Aktiv medlem
Om du vill ha bra grepp och inte har så många andra krav än och inte heller några objektiv tycker jag du ska titta på en Canon 60D. Den har enligt mig bättre grepp än någon modell Nikon säljer idag. Jag skulle lätt ta det greppet framför det på min D800. Sedan är 60D en riktigt trevlig kamera, även om den kanske inte kommer upp till D7000 på alla områden.
perstromgren
Aktiv medlem
Om du vill ha bra grepp och inte har så många andra krav än och inte heller några objektiv tycker jag du ska titta på en Canon 60D. Den har enligt mig bättre grepp än någon modell Nikon säljer idag. Jag skulle lätt ta det greppet framför det på min D800. Sedan är 60D en riktigt trevlig kamera, även om den kanske inte kommer upp till D7000 på alla områden.
Ehrm. Såg du budgeten? 3500:- Jag undrar om du hittar en 60D med paketglugg för de pengarna!
Per.
Helmetrock
Aktiv medlem
Haha ok, sorry jag missade den biten ;-)
Grymt bra grepp har den iallafall!
Grymt bra grepp har den iallafall!