Annons

Fundering angående sRGB och Adobe RGB

Produkter
(logga in för att koppla)

MRHAL

Aktiv medlem
Efter att ha läst en tråd om sRGB vs AdobeRGB i detta forum kommer jag här med en egen fråga i detta ämne :

Låt oss först göra några antaganden :

1) Kameran använder Adobe RGB.
2) Skrivaren klarar en rymd nära Adobe RGB (i vart fall större än sRGB). Jag vet att många inte klarar detta, men låt oss för diskussionens skull anta detta.
3) Skärmen använder sRGB.

Nu till frågan :

Är det någon vits att processa bilden (dvs justera färgerna) i färgrymden Adobe RGB, om man inte kan se färger utanför sRGB på skärmen. Jag vet att man skulle kunna skriva ut och se resultatet där, men det blir ju lite osmidigt arbetsflöde.
För att förtydliga : Hur justerar man en färg man inte kan se, för en lagom nivå på utskriften, eftersom skärmen redan har bottnat innan. Feedbacken blir ju noll.
Eller tar sig Photoshop runt detta problem på nåt intelligent sätt ?

Om du skulle konvertera bilden till sRGB så skulle de färger som skrivaren i ditt antagande försvinna och vara borta för evigt. När du jobbar med adobeRGB som färgrymd i photoshop så "konverteras" färgerna för visning enligt din färgprofil när de skickas till skärmen, men visst så är det svårt. Man får använda sig av "gamut warning", i kombination med en skrivarprofil, då får du iaf en visning av vilka färger som skrivaren inte kommer kunna skriva ut.

Är det inte så att skärmen visar mer än vad skrivaren kan skriva ut. Är det inte därför man har funktionen "gamut warning" i PS (Som markerar de färger på fotot som skrivaren inte kan återskapa)?

Vilken färgrymd skärmen använder väljer man väl själv. sRGB är väl standard i IE och så.

Vill inte leka besserwisser eller så, är minst lika sugen på att lära mig som Håkan är.

EDIT: Inlägget var menat att hamna som första svar.

Walle skrev:
Man får använda sig av "gamut warning", i kombination med en skrivarprofil, då får du iaf en visning av vilka färger som skrivaren inte kommer kunna skriva ut.
Jovisst, Gamut warning är nog bra, men det talar ju inte om för mig hur en färg som bottnar i skärmen, men inte i skrivaren, kommer att skilja sig från den färg som varken bottnar i skärmen eller skrivaren.

Walle skrev:
Om du skulle konvertera bilden till sRGB så skulle de färger som skrivaren i ditt antagande försvinna och vara borta för evigt.
För evigt är väl ett något starkt uttryck, på just denna utskrift försvinner dom. Är man inte nöjd får man då försöka en gång till. Det var den arbetsgången jag tyckte var onödig, om det blir en konsekvens av att utnyttja Adobe RGB fullt ut i arbetsflödet, dvs så att man går utanför sRGB (och om man inte tänker gå utanför sRGB, så ser jag inte riktigt vitsen med nån annan färgrymd).

MRHAL skrev:

För att förtydliga : Hur justerar man en färg man inte kan se, för en lagom nivå på utskriften, eftersom skärmen redan har bottnat innan. Feedbacken blir ju noll.
Eller tar sig Photoshop runt detta problem på nåt intelligent sätt ?
Du har flera hjälpmedel, som t ex histogram, info-palett, tryckbarhetsvarning för att kolla bilden. När sedan Photoshop konverterar bilden till din skrivarprofil konverterar den från arbetsfärgrymden, din skärmprofil har inget med saken att göra.

Stefan

Hos Eos 400D står finns det alternativ som Adove eller sRGB. Har detta någon betydelse om jag endast fotograferar i Raw?

PeterWem skrev:
Hos Eos 400D står finns det alternativ som Adove eller sRGB. Har detta någon betydelse om jag endast fotograferar i Raw?
Nej, färgrymden behövs först när färgbilden skapas. Råformatet är ju en svartvit bild. När du öppnar din råa bild i din råkonverterare är du fri att välja vilken färgrymd du vill ha.

Stefan

MRHAL skrev:
Jovisst, Gamut warning är nog bra, men det talar ju inte om för mig hur en färg som bottnar i skärmen, men inte i skrivaren, kommer att skilja sig från den färg som varken bottnar i skärmen eller skrivaren.

För evigt är väl ett något starkt uttryck, på just denna utskrift försvinner dom. Är man inte nöjd får man då försöka en gång till. Det var den arbetsgången jag tyckte var onödig, om det blir en konsekvens av att utnyttja Adobe RGB fullt ut i arbetsflödet, dvs så att man går utanför sRGB (och om man inte tänker gå utanför sRGB, så ser jag inte riktigt vitsen med nån annan färgrymd).

Jag uttryckte mig lite klantigt (missade något ord också), men det jag menar är att om du konverterar till sRGB så går färgerna förlorade. Du kan inte konvertera en bild i sRGB till adobeRGB och återfå förlorade nyanser.

Re: Re: Fundering angående sRGB och Adobe RGB

stefohl skrev:
Du har flera hjälpmedel, som t ex histogram, info-palett, tryckbarhetsvarning för att kolla bilden. När sedan Photoshop konverterar bilden till din skrivarprofil konverterar den från arbetsfärgrymden, din skärmprofil har inget med saken att göra.

Stefan
Jo, men antag att jag har möjlighet att dra på en färgs mättnad på ett föremål i bilden lite till (tryckbarhetsvarningen kickar inte in för det finns marginal kvar hos skrivaren, Histogrammet visar att det är OK, för att det har inte bottnat i AdobeRGB. MEN, hur ska jag kunna se att färgen blir lagom stark, om skärmen redan är bottnad sedan tidigare ? Det kan ju visa sig på utskriften att färgen blir alldeles för gräll där,fast det inte gick att se på skärmen, eftersom den profilen hade bottnat.

Re: Re: Re: Fundering angående sRGB och Adobe RGB

MRHAL skrev:
Det kan ju visa sig på utskriften att färgen blir alldeles för gräll där,fast det inte gick att se på skärmen, eftersom den profilen hade bottnat.
Det är därför det finns de som är beredda att betala 40000 kr för en skärm som klarar av att visa omfånget hos Adobe RGB. om du inte vill göra det får du göra två utskrifter.

Stefan

Re: Re: Re: Re: Fundering angående sRGB och Adobe RGB

stefohl skrev:
Det är därför det finns de som är beredda att betala 40000 kr för en skärm som klarar av att visa omfånget hos Adobe RGB. om du inte vill göra det får du göra två utskrifter.

Stefan

Är då följande slutsats korrekt ?

Om jag varken vill betala 40000:- för en skärm eller göra multipla utskrifter, så kan jag lika gärna använda sRGB i processflödet.

Eller ?

Re: Re: Re: Re: Re: Fundering angående sRGB och Adobe RGB

MRHAL skrev:

Om jag varken vill betala 40000:- för en skärm eller göra multipla utskrifter, så kan jag lika gärna använda sRGB i processflödet.

Eller ?

Jag skulle definitivt svara nej, det är inte korrekt. sRGB är ingen lämplig färgrymd om bilden ska skrivas ut/printas i processer som klarar större färgomfång.

Jag tror inte du kommer att märka några av de problem du befarar genom att arbeta i Adobe RGB.

Själv arbetar jag i ProPhoto RGB 16-bitar och det finns inga skärmar i världen som kan visa den färgrymden, men jag har hittills aldrig sett de teoretiska problem som kan uppkomma. Däremot kan man ibland få ut lite bättre färger på skrivaren än vad som skulle gått om jag arbetat i Adobe RGB. Gult brukar märkas om man jämför, men även grönt.

En sådan bild trunkerad färgmässigt till sRGB skulle du tydligt se stor skillnad på.

Re: Re: Re: Re: Re: Fundering angående sRGB och Adobe RGB

MRHAL skrev:

Eller ?
Absolut inte. Det är inte alls så svårt som man kan tro att hantera dessa färger som ligger utanför skärmens omfång. I de allra flesta fall kommer du inte märka av några som helst problem. Lär du dig att använda de verktyg som jag nämnde, framförallt att lära sig info-palettens färgvärden kommer du långt.

En lösning är att använda Basiccolor Display som tillåter dig att göra en perceptuell konvertering från arbetsfärgrymd till skärmprofil.

Stefan

stefohl skrev:
Nej, färgrymden behövs först när färgbilden skapas. Råformatet är ju en svartvit bild. När du öppnar din råa bild i din råkonverterare är du fri att välja vilken färgrymd du vill ha.

Stefan

Har jag förstått detta rätt.

Om kameran är inställd på RAW-format med Adobe RGB så har jag så att säga maximerat mina möjligheter i det vidare arbetsflödet.

Jag använder C1 LE för att "framkalla" min RAW-fil. Under färghanteringen kan jag ange några parametrar. Är det korrekt att ange;

Kameraprofil: Adobe 1998 eller skall jag ange min specifika kamera - Canon EOS 5D?

Målprofil: Där bestämmer jag om jag vill köra i sRGB eller Adobe RGB. I mitt fall så använder mitt lokala labb alltid sRGB, så jag har den inställningen. Dessutom så är det bara en bråkdel av bilderna som printas ut. Merparten visas på skärm. (Eizo L768)

Hoppas att tråden vaknar och att någon har konkreta tips i djungeln av inställningar i C1LE och PS CS 2

//Micke

Minita skrev:
Har jag förstått detta rätt.

Om kameran är inställd på RAW-format med Adobe RGB så har jag så att säga maximerat mina möjligheter i det vidare arbetsflödet.

Jag använder C1 LE för att "framkalla" min RAW-fil. Under färghanteringen kan jag ange några parametrar. Är det korrekt att ange;

Kameraprofil: Adobe 1998 eller skall jag ange min specifika kamera - Canon EOS 5D?

Målprofil: Där bestämmer jag om jag vill köra i sRGB eller Adobe RGB. I mitt fall så använder mitt lokala labb alltid sRGB, så jag har den inställningen. Dessutom så är det bara en bråkdel av bilderna som printas ut. Merparten visas på skärm. (Eizo L768)

Hoppas att tråden vaknar och att någon har konkreta tips i djungeln av inställningar i C1LE och PS CS 2

//Micke

Jag är ny på detta men, nej inte riktigt.

Om du fotar i RAW spelar det ingen roll vilken färgrymd du har inställd i kameran, du bestämmer färgrymden i C1 när du framkallar.

Kameraprofil: Din kamera
Måprofil: Adobe RGB för utskrift, sRGB för skärm/web.

I PS skall du ha den tidigare angivna målprofilen som arbetsrymd.

Allt enligt den eminenta Stefan Ohlsson

/Hasse

Vandraren skrev:
Jag är ny på detta men, nej inte riktigt.

Om du fotar i RAW spelar det ingen roll vilken färgrymd du har inställd i kameran, du bestämmer färgrymden i C1 när du framkallar.

Kameraprofil: Din kamera
Måprofil: Adobe RGB för utskrift, sRGB för skärm/web.

I PS skall du ha den tidigare angivna målprofilen som arbetsrymd.

Allt enligt den eminenta Stefan Ohlsson

/Hasse
Snart uppnår du guru-status, Hasse. Helt korrekt svar. Sedan föredrar jag att använda den stora färgrymden för alla ändamål. Sedan om jag ska skicka den till ett labb som kräver sRGB eller om jag ska lägga upp den på en webbsida konverterar jag till sRGB.

Det var förresten inte riktigt sant. Jag skickar aldrig till labb som har så dålig koll på vad de gör så att de kräver sRGB.

Stefan

Om jag nu kör hela processen i Adobe RGB. Tillslut så har jag en färdigbehandlad bild i JPEG och med en färgrymd Adobe RGB. På vilket sätt konverterar jag till sRGB?

Redigera > Tilldela profil > sRGB....

Redigera > Konvertera till profil > sRGB....

Vad skiljer mellan dessa två kommandon?

//Micke

Minita skrev:
Om jag nu kör hela processen i Adobe RGB. Tillslut så har jag en färdigbehandlad bild i JPEG och med en färgrymd Adobe RGB. På vilket sätt konverterar jag till sRGB?

Redigera > Tilldela profil > sRGB....

Redigera > Konvertera till profil > sRGB....

Vad skiljer mellan dessa två kommandon?

//Micke

Tilldela förändrar färgerna i bilden. Detta kan du inte återställa till Adobe utan det du tappar, tappar du.

Konvertera förändrar hur bilden presenteras på skärmen.

/H

Vandraren skrev:
Tilldela förändrar färgerna i bilden. Detta kan du inte återställa till Adobe utan det du tappar, tappar du.

Konvertera förändrar hur bilden presenteras på skärmen.

/H

Tvärt om, tilldela betyder "använd samma rgb-värden, men tolka dem som sRGB". Det ändrar hur färgerna visas på skärmen. Tilldelar du tillbaks till AdobeRGB så har inget hänt med bilden. Tilldela använder man bara när bilden saknar inbäddad profil, men man vet själv vilken profil det ska vara.

Konvertera räknar om rgb-värdena så att de motsvarar samma färg i den nya färgrymden. Om en färg inte går att representera i den nya färgrymden, så går den inte att få tillbaks genom att konvertera tillbaks till den gamla.

ANNONS