Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funderingar kring 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

Glottis

Aktiv medlem
Jag har precis fått upp ögonen för det här med fotografering. Förut så har jag bara tagit lite bilder med min fujifilm finepix a310 och den lämnar ju en hel del att önska vad det gäller bildkvalite och inställningar. Men nu ska jag spara ihop mina slantar och köpa mig en "riktig" kamera.

Efter mycket surfande och läsning så har jag nästan bestämt mig för att köpa en 350D. (kom inte å säg att jag ska köpa en D70 nu..). Men jag har lite funderingar som jag hoppas att nån har svaret på.

* Jag har läst i en del tester/inlägg att Kit-linsen inte ska vara den allra bästa. Stämmer det? kommer jag som glad amatör märka någon skillnad/brist? är det värt pengarna att köpa en annan lins? i så fall vilken?

* Hur stor plats tar en bild i RAW format? och i JPEG? jag funderar på att köpa ett 2 gigs minneskort. det borde väl räcka?

* Om jag nu köper den med "kit-linsen" hur funkar makroläget? nån som har en testbild?

* Jag funderar även på att köpa en tele-lins. Vilken är mest prisvärd?

Hoppas någon har svar på mina frågor.

* Jag har läst i en del tester/inlägg att Kit-linsen inte ska vara den allra bästa. Stämmer det?

- Inte den allra bästa men kanske den prisvärdaste

kommer jag som glad amatör märka någon skillnad/brist?
är det värt pengarna att köpa en annan lins? i så fall vilken?

- Du kommer att märka vad du vill ha när du hållit på lite. Troligen kommer du vilja ha någon telezoom också och sedan ljusstarkare objektiv.

* Hur stor plats tar en bild i RAW format? och i JPEG? jag funderar på att köpa ett 2 gigs minneskort. det borde väl räcka?

- 2 gig räcker en hel del men fotar du RAW fyller du det på ett par hundra bilder

* Om jag nu köper den med "kit-linsen" hur funkar makroläget? nån som har en testbild?

- Macro läget?

* Jag funderar även på att köpa en tele-lins. Vilken är mest prisvärd?

- Vad ska du göra med den? I bra ljus kommer du undan med en för ca 2000:-, har du höga krav på ljusstyrka börjar det på ca 8000:- för en telezoom. Jag anser att min Sigma 70-300 (se kameraväskan) är mycket prisvärd men den funkar bäst i bra ljus.

Tack för dina svar.

Jag var in på min lokala expert butik och klämde lite på 350D:n och försäljaren påstod att det fanns ett macro läge på själva linsen och att man kunde köpa till "ringar" för att få ett ännu lägre närgräns. Har han fel? eller har jag fattat det hela fel?

Man kan köpa mellanringar eller närbildlinser.

Det bästa är dock att köpa ett riktigt macroobjektiv.

Macroläget på kitobjektivet är inget riktigt macroläge, riktig macro ger en avbildningskala på 1:1.

Ok då har jag lärt mig nått idag med.

Men hur bra blir "macrobilderna" med kit-linsen?
Finns det nån sida med lite testbilder?

Satsa inte på tillbehör till kitobjektivet för du kommer förmodligen bara att använda det som en startglugg. En del telezoomar har ett macroläge så få macro när du köper din telezoom i stället.

Om du vill ha ett betydligt bättre objektiv än kitobjektivet så rekommenderar jag sigmas 18-50/2.8EX DC.

Låter nästan som att man ska satsa på att bara köpa kamerahuset och ett annat bättre objektiv.

Glottis skrev:
Men hur bra blir "macrobilderna" med kit-
linsen? Finns det nån sida med lite testbilder?
Kolla mina bilder så ser du lite av vad man kan
göra med kitobjektivet - med lite hjälp av PS
ibland också förstås. :eek:)

Album:

Blommor och bin
Fotosafari
Ljuslek

Bild

Buddhas ansikte

:: Susanne ::

PS. Visserligen är detta min första systemkamera,
men jag upplever kitobjektivet som mycket bra,
och har man inte råd att köpa några häftiga
objektiv direkt så duger det alldeles utmärkt.
Det räcker att köpa till några närbildslinser och
UV-filter så klarar man sig bra i början. Kitobjektivet
kostar dessutom inte så mycket i ett paketpris så
man sparar inga stora pengar på att låta bli att
köpa det. Det är helt klart prisvärt! DS.

Senast ändrad:
Sans skrev:
Kolla mina bilder så ser du lite av vad man kan
göra med kitobjektivet - med lite hjälp av PS
ibland också förstås. :eek:)

Album:

Blommor och bin
Fotosafari
Ljuslek

Bild

Buddhas ansikte

:: Susanne ::

PS. Visserligen är detta min första systemkamera,
men jag upplever kitobjektivet som mycket bra,
och har man inte råd att köpa några häftiga
objektiv direkt så duger det alldeles utmärkt.
Det räcker att köpa till några närbildslinser och
UV-filter så klarar man sig bra i början. DS.

hmm ja det tål att funderas på,,, men det är nog plånboken som bestämmer i slutändan. Vi får se hur jag gör.

Glottis skrev:
hmm ja det tål att funderas på,,, men det är nog plånboken som bestämmer i slutändan. Vi får se hur jag gör.

Jag är också nybörjare och köpte 350D m kitobjektivet. Har sen köpt till ett 60/2,8 macro också. Och visst är det skillnad på dem! Spec vid extrema närbilder. Du kan gå väldigt nära m macroobjektivet o få snyggt skärpedjup. Har testat lite macro m kitobjektivet också o det blir inte lika bra tycker jag.

Jag köpte kameran med kitobjektivet, men bytte snabbt upp mig till ett annat. Jag ångrar mig däremot inte. Med kitobjektivet betalade jag bara 700kr extra, och då kunde jag upptäcka vilket objektiv som jag behövde, som passade mig.
Sedan kan det underlätta när man i framtiden vill sälja kameran.

ETT RÅD:
en mycket populär telezoom med inbyggd macro är
sigma 70-300 APO super macro II som ger en avbildningsskala på 0.5 med vanlig fullformatssensor men på din kamera kommer du ännu närmare pga FOVCROP dvs du multiplicerar brännvidden med 1.6 då utsnittet blir snävare.

detta objektiv kostar 2000 på cyberphoto.se

HÄR är en bild jag tagit med just den gluggen:
http://www.northernlightphotography.se/misc/tulip03.jpg

bländare 8 och 1/500 del slutartid + iso 400.
Tagen med en 350d.

ANNONS
Götaplatsens Foto