Annons

Fundersam på objektivet

Produkter
(logga in för att koppla)

Inga-Lille

Medlem
Hej!

Bytte upp mig före semestern från en Nikon D3000 till en D7000. Köpte bara huset. Har nu på semestern fotat mycket men känner mig missnöjd , har använt mitt gamla objektiv Nikkor 18-105 mm, men tycker inte bilderna blir bra - dålig skärpa inga klara bilder. Jag har testat Auto oxå o känner mig inte nöjd. Använder jag mitt Nikkor 85 mm blir bilderna bra. Är det jag som gör något fel - eller är det objektivet som inte stämmer mot kameran? Så tacksam odm någon kan hjälpa mig! /I-L

Utan att ha några större kunskaper om just dina två objektiv så känns det ändå som att 85:an är i en högre klass och ger bättre tillbaka.Bästa rådet är nog att stoppa kitgluggen i byrålådan och satsa på någon bättre kortzoom eller t.ex en 24 och en 50:a
Mv/ Gunte

Det kan vara så att objektivet inte sitter helt OK med skärpan. Prova att fokusera manuellt, antingen via sökaren som vanligt, eller om kameran har någon slags live-view där du kan se hur du fokuserar i LCD-displayen. Detta kan du göra i Auto-mode, stäng bara av autofokus. Om bilderna blir bra då, så vet du om det är objektivet som inte är helt bra kalibrerat mot kameran.

Dock är det så att kitobjektiv inte brukar hålla superkvalitet, och har du gått upp i upplösning med den nya kameran så förstärker den nya kameran eventuella brister i ditt gamla kitobjektiv.

/Björn

Hej!

Bytte upp mig före semestern från en Nikon D3000 till en D7000. Köpte bara huset. Har nu på semestern fotat mycket men känner mig missnöjd , har använt mitt gamla objektiv Nikkor 18-105 mm, men tycker inte bilderna blir bra - dålig skärpa inga klara bilder. Jag har testat Auto oxå o känner mig inte nöjd. Använder jag mitt Nikkor 85 mm blir bilderna bra. Är det jag som gör något fel - eller är det objektivet som inte stämmer mot kameran? Så tacksam odm någon kan hjälpa mig! /I-L

Hur gör du?
Om du tycker att du måste rätta dig efter mantrat "största bländare för kort skärpedjup" så blir du säkert besviken oberoende av objektiv. Det är ytterst få som ger god skärpa på full öppning. Blända ner ett par steg, inte bara ett par knäpp på ratten. Ett steg är tre knäpp. Ex bl 4 - bl 5,6. Prova det! Så illa dålig är inte 18-105 mm:tern. Men tänk på att pris och kvalitet hänger ihop.//K

Prova att fokusera manuellt, antingen via sökaren som vanligt, eller om kameran har någon slags live-view där du kan se hur du fokuserar i LCD-displayen.

Det har den och detta är ett bra råd. Ställ in rejäl förstoring på skärmen när du ställer in skärpan så ser du lättare vad du gör.

Per.

ANNONS
Götaplatsens Foto