Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

FX-objektiv till DX-hus?

Produkter
(logga in för att koppla)

blom90

Aktiv medlem
Hej,

Jag jobbar som lokaltidningsjournalist och fotar alla bilder själv till mina artiklar. Eftersom jag föredrar kameran före pennan så vill jag nu investera i nya objektiv för att mina bilder ska bli ännu bättre.

Drömmen är att äga ett 24-70 objektiv samt ett 70-200. Det viktigaste för mig är att objektiven är klarar av både mörka och ljusa miljöer. Därför är jag ute efter objektiv med bländare på f 2,8.

Problemet är att jag kameran som jag använder är en Nikon D7100 – alltså en DX-kamera.

Hur skulle det kamerahuset fungera i kombination med objektiven jag vill ha? Är orolig för att det blir lite för mycket zoom för mig som ibland måste fota inomhus i trånga miljöer.

Vilka är mina alternativ? Köpa ett nytt kamerahus eller finns det andra objektiv som jag bör satsa på?

Tack,
BloM

Det blir ju 1,5x i cropfaktor så du kan nog önska lite mer vidvinkel. Nikons 17-55/2,8 är ju ett utmärkt objektiv till DX, har det själv. Köp det begagnat för det finns många ute då många har lämnat DX för FX hus. Eller så går du mot ändå mer vidvinkel tex Tokina 11-16/2,8. Du kan ju också använda några fasta tex Samyang 14/2,8, Sigma 35/1,4 art, Nikons 28/1,8, Nikons 35/1,8 Nikons 50/1,8. Nikons eller Tamrons 70-200/2,8 är utmärkta val för korttele

Jag jobbar som lokaltidningsjournalist och fotar alla bilder själv till mina artiklar. Eftersom jag föredrar kameran före pennan så vill jag nu investera i nya objektiv för att mina bilder ska bli ännu bättre.