Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

FX-objektiv till DX-hus?

Produkter
(logga in för att koppla)

blom90

Aktiv medlem
Hej,

Jag jobbar som lokaltidningsjournalist och fotar alla bilder själv till mina artiklar. Eftersom jag föredrar kameran före pennan så vill jag nu investera i nya objektiv för att mina bilder ska bli ännu bättre.

Drömmen är att äga ett 24-70 objektiv samt ett 70-200. Det viktigaste för mig är att objektiven är klarar av både mörka och ljusa miljöer. Därför är jag ute efter objektiv med bländare på f 2,8.

Problemet är att jag kameran som jag använder är en Nikon D7100 – alltså en DX-kamera.

Hur skulle det kamerahuset fungera i kombination med objektiven jag vill ha? Är orolig för att det blir lite för mycket zoom för mig som ibland måste fota inomhus i trånga miljöer.

Vilka är mina alternativ? Köpa ett nytt kamerahus eller finns det andra objektiv som jag bör satsa på?

Tack,
BloM

Det blir ju 1,5x i cropfaktor så du kan nog önska lite mer vidvinkel. Nikons 17-55/2,8 är ju ett utmärkt objektiv till DX, har det själv. Köp det begagnat för det finns många ute då många har lämnat DX för FX hus. Eller så går du mot ändå mer vidvinkel tex Tokina 11-16/2,8. Du kan ju också använda några fasta tex Samyang 14/2,8, Sigma 35/1,4 art, Nikons 28/1,8, Nikons 35/1,8 Nikons 50/1,8. Nikons eller Tamrons 70-200/2,8 är utmärkta val för korttele

Jag jobbar som lokaltidningsjournalist och fotar alla bilder själv till mina artiklar. Eftersom jag föredrar kameran före pennan så vill jag nu investera i nya objektiv för att mina bilder ska bli ännu bättre.

Drömmen är att äga ett 24-70 objektiv samt ett 70-200. Det viktigaste för mig är att objektiven är klarar av både mörka och ljusa miljöer. Därför är jag ute efter objektiv med bländare på f 2,8.

Problemet är att jag kameran som jag använder är en Nikon D7100 – alltså en DX-kamera.

Hur skulle det kamerahuset fungera i kombination med objektiven jag vill ha? Är orolig för att det blir lite för mycket zoom för mig som ibland måste fota inomhus i trånga miljöer.

Vilka är mina alternativ? Köpa ett nytt kamerahus eller finns det andra objektiv som jag bör satsa på?

För en D7100 skulle jag välja Nikon 17-55 f/2,8 framför 24-70. Att ha 24mm som kortaste brännvidd på en DX-kamera kan kännas ganska begränsande.

70-200 däremot är ett utmärkt teleobjektiv även på DX. Att du inte kan täcka in brännviddsintervallet 55-70mm tror jag inte att du kommer att vara begränsad av.

För mörka miljöer är dock fasta objektiv att föredra. Prova Nikon 35mm f/1,8 DX. Den kostar lite drygt tusenlappen och är 1,5 steg ljusstarkare än zoomobjektiven.

För en D7100 skulle jag välja Nikon 17-55 f/2,8 framför 24-70. Att ha 24mm som kortaste brännvidd på en DX-kamera kan kännas ganska begränsande.

70-200 däremot är ett utmärkt teleobjektiv även på DX. Att du inte kan täcka in brännviddsintervallet 55-70mm tror jag inte att du kommer att vara begränsad av.

För mörka miljöer är dock fasta objektiv att föredra. Prova Nikon 35mm f/1,8 DX. Den kostar lite drygt tusenlappen och är 1,5 steg ljusstarkare än zoomobjektiven.

Jag har aldrig tidigare funderat på att köpa andra objektiv än Nikons egna. Men efter att ha kollat runt lite bland olika recensioner så har jag faktiskt ändrat mig.

Funderar starkt på att köpa två Sigma-objektiv, ett 17-50 f2.8 och ett 50-150 f2.8. Båda med inbyggd stabilisering.

I dag äger jag endast kitobjektivet 18-105 samt ett fast 35mm f 1.8. Känns som att objektiven ovan kan bli en ordentlig uppgradering.

Vad tror ni om det?

I alla de test av normalzoomar för DX som jag känner till har Sigma 17-50/2,8 kommit väl ut. Bättre än Nikons egna. Om jag skulle köpa ett objektiv med det zoom-omfånget skulle jag definitivt satsa på Sigma.

Jag kan lägga till att jag kör ett Tamron 28-75 på en DX-kamera, och jag känner mig sällan begränsad av det. Men jag kan tänka mig att man i vissa situationer vill ha lite mer vidvinkel.

Jag har aldrig tidigare funderat på att köpa andra objektiv än Nikons egna. Men efter att ha kollat runt lite bland olika recensioner så har jag faktiskt ändrat mig.

Funderar starkt på att köpa två Sigma-objektiv, ett 17-50 f2.8 och ett 50-150 f2.8. Båda med inbyggd stabilisering.

I dag äger jag endast kitobjektivet 18-105 samt ett fast 35mm f 1.8. Känns som att objektiven ovan kan bli en ordentlig uppgradering.

Vad tror ni om det?

De Sigma-objektiven är mycket bra. Ett alternativ till en 50-150/2,8 kan vara en begagnad Nikon 70-200/2,8 VR (första generationen), de går idag att hitta till bra priser, fungerar utmärkt på en DX-kamera och då får du lite mer räckvidd än med en 50-150. Fast 50-150 är i gengäld lite mindre och nättare.

Som andra nämnt, Nikons 17-55/2,8 är mycket bra, och går numera att hitta begagnad till bra pris.

Sedan Sigma lanserade sina "Global Vision" serier så har de imponerat stort. Äldre Sigma-objektiv är lite mer osäkra, de kan vara bra och de kan vara dåliga. Ofta tycker jag att deras autofokus är långsammare och kantskärpan sämre än Nikons motsvarande. Det gäller doch inte de nya Art-, Sport- och Contemporary-serierna.

ANNONS
Götaplatsens Foto