Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gå all-in eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

4b501u73

Aktiv medlem
Nu är det dags att köpa nytt efter ett litet uppehåll. Utgångsläget är att det jag fotar är allt i min väg och min senaste kamera var en fullvuxen 400D som jag växte ur.

Jag har satt ihop tre paket i olika prisklasser som jag vill ha era synpunkter på!

#1 Canon 600D med batterigrepp, Canon 17-55/2,8f usm is.

#2 Nikon D7000, Nikon 17-55/2,8f

(#3 Canon 5D mk2, Canon 24-70/2,8f L usm)

Mitt sista "all-in" alternativ har jag satt inom parentes för vid närmare eftertanke känns den inte lika mångsidig som de andra två.

Vad tycker ni?

Mvh Erik

600d är ju väldigt mycket en ny smidig lätt kamera men med APS-C sensor. 5DmkII är en gammal rejäl kamera men med fullformat sensor. Typ, du får mycket mer för pengarna i 600d / APS-C, men 5DmkII kan ta finare bilder och klarar hög ISO lite snyggare.

5DmkII känns ju som att en ny ersättare (5DmkIII?) borde komma "snart", den är ju lite gammal och utdaterad på många fronter (saknar 60p, enkla AF-sensorer)

(Nikon har jag inte koll på.)

När jag valde kamera och jämförde bland annat D7000 mot Canons APS-modeller vann Nikon klart och tydligt över Canon tack vare sin modernare sensor. Över huvud taget verkar Canon ligga efter Nikon på sensorfronten nu.

Men - det finns förstås annat än sensorn som kan vara relevant när man väljer sin kamera, som ergonomi, vad man är van vid och vilka linser man intresserar sig för. Att jag fäste stor vikt vid de sensoregenskaper som är bättre på D7000 än 600D betyder inte med automatik att andra har samma preferenser.

När man sedan börjar blanda in fullformatsalternativ, ja då blir det rörigare än vad jag klarar av i ett kort svar!

Det finns mycket begagnade D700 just nu och det lär bli fler inom kort. Dessutom tror jag D700 kommer sänkas ytterligare och säljas med förmånliga paket.

Inte lätt att svara på dina funderingar, paketen är ju ganska olika varandra. Själv har jag paket nummer 2, alltså D7000 + en 17-55/2,8 som sitter på kameran 99 dagar av 100!
Jag vet inte vad du har för budget, köper du allt nytt utan att behöva bry dig om vad det kostar, eller är du intresserad av att spara några kronor där det går?
Är det det senare så kan Nikonpaketet funka bra, D7000 går ju att hitta begagnad, men speciellt 17-55:an går att hitta begagnad i bra skick för 7-9000:- vilket är ett fyndpris för en så bra glugg!

Lycka till:)

Tack för alla svar!
Just nu känns nr 2 mest aktuell, och om inte det så nr 1.

Jag är ju egentligen Canon-nörd så jag tycker själv det är intressant att Nikon känns mest rätt.

Lite tankar:

600D
+ Väldigt mycket kamera för pengarna

- Känns halvkul att köpa instegskamera igen, även om mycket har hänt sen 400D

D7000
+ Stimulerar min utveckling
+ I mitt tycke så pass överlägsen i att alltid vara en bra kamera i jämförelse med Canons motsvarighet att jag är villig att ansluta mig till "andra sidan".
+ Känner mer för Nikons utbud av objektiv

- Lite dyrare

Fler reflektioner välkomna!

Fler reflektioner välkomna!

Att kalla 600D för instegskamera är kanske en smula hårt, men visst, D7000 brukar mer jämföras omväxlande med 60D, omväxlande med 7D.

Du har inte funderat på Pentax K-5? Inbyggd stabilisering i huset, möjligen ett litet snäpp bättre implementering av samma sensor som i D7000 och finns till väldigt bra priser.
Nackdelarna är väl främst ett mindre utbud av tillbehör (inte nödvändigtvis så farligt om man kan tänka sig tredjepartsobjektiv) och möjligen företagets något osäkra framtid.

Jag valde som sagt D7000, men i dag när K-5 är billigare än när jag valde... nå, för mig skulle det vara ett svårt val.

Nackdelarna är väl främst ett mindre utbud av tillbehör (inte nödvändigtvis så farligt om man kan tänka sig tredjepartsobjektiv) och möjligen företagets något osäkra framtid.

Jag klämde och kände på 600D och 60D innan jag tillslut köpte K5. Huset har en helt annan känsla av gedigenhet och så gillar jag att använda manuella objektiv som är skarpa som knivar och kostar några få hundralappar. :) För mig med ett liv på sjön och med häst så är en väderskyddad kamerautrustning ett stort plus.

För några år sedan hade jag hållt med dig om utbudet. Men idag finns allt och lite till på ebay. Dock är det svårt att gå in i en butik och köpa tillbehör eller optik men hur många gör det idag?

Jag erkänner villigt att jag främst använder Cyberphoto som referens för objektivutbudet. Vad jag mest saknar hos Pentax är billiga och ljusstarka normaler, motsvarande Nikons 35/1,8 och 50/1,8 för i sammanhanget nästan inga pengar alls. Visst finns det alternativ, men typiskt då lite högre i pris vilket kan äta upp prisfördelen på själva huset.

Att kalla 600D för instegskamera är kanske en smula hårt, men visst, D7000 brukar mer jämföras omväxlande med 60D, omväxlande med 7D.

Du har inte funderat på Pentax K-5?

Lite hårt då det är en kompetent kamera, men den får samtidigt finna sig i att den alltid kommer vara lillebror.
Jag har jämfört D7000 med 7D där Nikon vann på i mitt tycke bättre bildkvalité men också för att varannan 7D-ägare verkar missnöjd med sitt exemplar, något jag också sett när det kommer till Canons objektiv. Än så länge har jag inte sett till det fenomenet hos Nikon.

600D har jag jämfört med 60D där 600D helt enkelt är tillräckligt bra för att det ska vara svårt för mig att lägga extra pengar på 60D.
Kände även på D5100 men den gick bort direkt, kändes som en leksakskamera.

Nej Pentax är inget alternativ tyvärr.

Jag har jämfört D7000 med 7D där Nikon vann på i mitt tycke bättre bildkvalité men också för att varannan 7D-ägare verkar missnöjd med sitt exemplar, något jag också sett när det kommer till Canons objektiv. Än så länge har jag inte sett till det fenomenet hos Nikon.

Det har varit en del tjatter faktiskt om front- och bakfokus på D7000 och Nikons 35/1,8. Jag har inte märkt att det skulle vara något knas med min utrustning, och jag vet inte hur mycket det gnölas i Canon-lägret, och det är över huvud taget väldigt svårt att veta hur representativa de klagomål man ser är.

Alltså, jag vill inte på något sätt avråda från D7000. Jag är jättenöjd med min. Jag försöker bara förhålla mig någorlunda neutral när jag råder andra...

Har man vuxit ur 400d så borde inte 600d vara ett alternativ fast den är bra .Skulle gått upp ett steg .Sen om det blir Canon Nikon eller nåt annat

En liten uppdatering då, fått tag på en D7000 med 50/1,4f och 35/1,8f. Det följde även med en 900-blixt som jag nog säljer och ersätter med en 700 istället.
Riktigt nöjd är jag och hittills har det gått bra att lära om från Canon till Nikon.

Tack för alla tips!

Mvh Erik

ANNONS
Götaplatsens Foto