Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gå från Nikon till Canon? (500d vs D90)

Produkter
(logga in för att koppla)

lofling

Aktiv medlem
Jag har just nu ingen kamera, så jag kan inte invänta en ny generation. Eller har du hört om någon ny kamera? När sägs det att D400 ska komma?

För att sammanfatta lite (rätta mig gärna om jag har fel)

500D
Video: 720/30, 1080/20. Autofokuserar när man trycker på en knapp.
15,1 megapixlar. 3,4 b/s.
8 990:-

D90
Video: 720/24. Manuellt fokus.
12,3 megapixlar. 4,5 b/s.
8 980 :-

Canon 500D är ju den bättre kameran på papperet. Även om hög bildfrekvens är väldigt trevligt.

PS. Tack för all hjälp och alla svar, det uppskattas verkligen! DS.
Vad jag nu läst, är det troligt att det blir en D300s istället för D400. Åtminstone är det vad Thom Hogan verkar försöka säga.

Jag förstår inte vad du anser vara "bäst" hos en kamera. Fler megapixlar? Då är väl Sony A700 bäst? Kom ihåg att det blir mer brus pga högre pixeltäthet än hos en motsvarande kamera med färre pixlar. Är det bättre?

Det handlar mycket mer om system - blixt, AF, objektiv, ergonomi etc.

Generellt har t.ex. Canon ett större utbud av teleobjektiv, medan Nikons blixtsystem anses något bättre.
 

iBestOne

Medlem
Vad jag nu läst, är det troligt att det blir en D300s istället för D400. Åtminstone är det vad Thom Hogan verkar försöka säga.

Jag förstår inte vad du anser vara "bäst" hos en kamera. Fler megapixlar? Då är väl Sony A700 bäst? Kom ihåg att det blir mer brus pga högre pixeltäthet än hos en motsvarande kamera med färre pixlar. Är det bättre?

Det handlar mycket mer om system - blixt, AF, objektiv, ergonomi etc.

Generellt har t.ex. Canon ett större utbud av teleobjektiv, medan Nikons blixtsystem anses något bättre.
---------------------------------------------------------
 

wfrank

Aktiv medlem
Hej allihoppa, jag säger så här att om ni läser det här testet så vet ni vilken ni ska välja

http://www.digitalreview.ca/content/Canon-Rebel-T1i-EOS-500D-Compared-to-Nikon-D90.shtml

jag tänker köpa nu D90 efter att jag har läst denna test, testet är på engelska det tar lite tid men det e värt om ni tänker köpa mellan Canon 500D och Nikon D90.
D90 är ett kanonhus, inget snack. Men det är 500D också. Huset kommer inte avgöra. Objektiven blir viktigare för dom som är intresserade av fotografi och optisk kvalitet. Att köpa en D90 med en superzoom ger sämre bilder än en 1000D med ett L-objektiv. Många s.k. amatörhus är så kompetenta att dom kan få en några år gammal proffskamera verka ålderdomlig.
 

iBestOne

Medlem
D90 är ett kanonhus, inget snack. Men det är 500D också. Huset kommer inte avgöra. Objektiven blir viktigare för dom som är intresserade av fotografi och optisk kvalitet. Att köpa en D90 med en superzoom ger sämre bilder än en 1000D med ett L-objektiv. Många s.k. amatörhus är så kompetenta att dom kan få en några år gammal proffskamera verka ålderdomlig.
Hej, nu är det så här att jag ska köpa en kamera inom två veckor så att valet är mellan Canon 500d och Nikon D90 i början jag var övertygad om att jag ska köpa en Canon eftersom jag har alltid haft en Canon men nu har jag ingen Canon kvar längre har såld allt utrustning men nu undrar jag så här att vad är det som gör Canon 500d bättre än D90, jag har läst måna olika recensioner och tester och på alla dem här testerna står det så här att det är D90 som ger lite bättre bilder än 500D men vad jag är ute efter är att ta bilder inte får att o filma 500D är bra på filmning det står på alla tester men jag e inte ute efter en film kamera utan en bra foto/bild kamera som jag kan vara nöjd med!
 

wfrank

Aktiv medlem
Hej, nu är det så här att jag ska köpa en kamera inom två veckor så att valet är mellan Canon 500d och Nikon D90 i början jag var övertygad om att jag ska köpa en Canon eftersom jag har alltid haft en Canon men nu har jag ingen Canon kvar längre har såld allt utrustning men nu undrar jag så här att vad är det som gör Canon 500d bättre än D90, jag har läst måna olika recensioner och tester och på alla dem här testerna står det så här att det är D90 som ger lite bättre bilder än 500D men vad jag är ute efter är att ta bilder inte får att o filma 500D är bra på filmning det står på alla tester men jag e inte ute efter en film kamera utan en bra foto/bild kamera som jag kan vara nöjd med!

D90 är ett utmärkt val. Jag bara säger att på den nivån är det inte valet mellan D90 eller 500D som är avgörande, det är objektiven. Fast allra mest betyder i vanlig ordning den som fumlar bakom kameran :)
 

Znarkus

Medlem
Tack för alla svar! Och som ni säger, bildkvalitet kan man inte få ut av siffrorna, och objektiven är väldigt avgörande.

Men när vi pratar filmupptagning så är tyvärr kamerahusen väldigt avgörande (och begränsande). Jag kommer nog vänta med kamerainköp så länge, och hoppas på bättre tider med en ideal d300s :) Lycka till med era kameraköp!
 

Ravestream

Aktiv medlem
Att ha en kamera med femtielva "häftiga/bättre" funktioner spelar väl ingen roll om den är så tråkig att använda så att den blir stående på en hylla.
 

Znarkus

Medlem
Hittade denna gamla tråd, och tänkte jag kunde följa upp den. Jag köpte ingen av dessa kameror, utan levde utan kamera fram till slutet av våren 2010, då jag slog till på en Canon 7d :)

Kunde inte vara nöjdare, förutom att den inbyggda blixten bråkar (inne på lagning nu).
 

iBestOne

Medlem
Hittade denna gamla tråd, och tänkte jag kunde följa upp den. Jag köpte ingen av dessa kameror, utan levde utan kamera fram till slutet av våren 2010, då jag slog till på en Canon 7d :)

Kunde inte vara nöjdare, förutom att den inbyggda blixten bråkar (inne på lagning nu).
Vaa bra!! Jag är nöjd med min Nikon D90 :)
 
ANNONS