Annons

Går inte att ta kort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Idrus

Aktiv medlem
Hej, köpt ny kamera, Nikon D300s.
Har gjort som det står att man ska göra (formatera och sånt)
men det går inte att ta kort? Den fokuserar, och om man trycker ner helt tar den aldrig kortet.

Det kan vara vad som helst nästan. När du startar kameran, visar den i displayen på ovansidan hur många bilder som finns kvar? Hur många beror förstås på hur stort minneskort du har. Något annat som verkar konstigt på displayen?

Håll ner Modeknappen och ratta fram P-läget med tummen. Sätt ratten på kamerans vänstra sida på S.

Vad har du för objektiv?

/FW

Ja du hade rätt, jag bytte nu objetkiv till mitt Tamron AF 70-300mm och så funkade det. När jag hade mitt Nikon AF 50mm så blinkade det fEE och man skulle vrida på bländarringen till minsta bländaren (det högsta f talet) och efter jag gjorde det funkade det fortfarande inte. Funkar inte detta objektiv till min kamera? :s

Jodå, det skall fungera och är ett mycket bra objektiv. Du sa att kameran fokuserade? Då tror jag du försiktigt skall försöka att rengöra kontakterna på objektivet, tops med litet sprit (inte dricksprit) på eller faktiskt ett suddgummi med ett bra hörn som är rent. Se till att böset inte hamnar i objektivet bara. Är ditt 50mm nytt?

/FW

Ja, nu funkade det! Haha.
Gjorde rent lite sen funkade det lysande.

Tack så mycket för hjälpen.
// Ida

ANNONS