Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gör jag fel

Produkter
(logga in för att koppla)

moh1

Aktiv medlem
När jag tar på stillastående saker brukar jag köra one shot

Zommar in fullt kör enbart med mitten punkten för autofokus , när jag låst skärpan brukar jag zooma ut till önskad bränvidd sedan trycka av.

Men nu när jag håller på o labbar med olika bländarvärden har jag upptäckt eller tror mig upptäckt att man skall låsa fokus med rätt bränvidd för då verkar resultatet bli bäst
ändrar sig själva skärpan i Objektivet när man zoomar

Har jag rätt eller fel

japp, du gör fel.

Har du dessutom vidvinkel så kan du inte zooma in, ställa skärpa i mittpunkten o sen komponera om (utan att ändra zoom), för vinkeländringen om du är nära ger oskärpa.

roinek skrev:
japp, du gör fel.

Har du dessutom vidvinkel så kan du inte zooma in, ställa skärpa i mittpunkten o sen komponera om (utan att ändra zoom), för vinkeländringen om du är nära ger oskärpa.

Jag som hela tiden trott att jag gjort helt rätt då kameran borde lättare hitta skärpan där jag vill ha den

TACK

Däremot är det bättre mäta ljuset då, dvs låsa med * knappen om du har en Canon, finns säkert motsvarande på andra kamror, ger då samma effekt som spotmätning

Roine

roinek skrev:
Däremot är det bättre mäta ljuset då, dvs låsa med * knappen om du har en Canon, finns säkert motsvarande på andra kamror, ger då samma effekt som spotmätning

Roine

Jo då Roine det är en Canon 20D

moh1 skrev:

ändrar sig själva skärpan i Objektivet när man zoomar

det kan man väl ändå inte ge ett generellt svar på!? min zoom Sigma 18-50, ställer jag skärpan ofta genom att zooma in (gammal yrkesskada från TV) Jag skulle säga att det beror på linsens konstruktion om den har kalibrerats för rak skärpa genom hela brännvidsomfånget.... tror det beror på vilken lins du hur?! Eller har jag fel?

Med zoomobjektiv menas egentligen just ett objektiv som kan ändra brännvidd utan att skärpeläget påverkas. Objektiv som inte klarar detta krav är egentligen inga zoomobjektiv utan varifokalobjektiv.

Pupillen skrev:
Med zoomobjektiv menas egentligen just ett objektiv som kan ändra brännvidd utan att skärpeläget påverkas. Objektiv som inte klarar detta krav är egentligen inga zoomobjektiv utan varifokalobjektiv.

Och vilket av dessa skall då Canons L objektiv tillhöra för 70-200/2,8 verkar ändra på sig

Skärpan skall ligga kvar i samma fokusplan.

Men Roine har rätt i att man egentligen inte kan vrida kameran efteråt för då vrids fokusplanet ifrån objektet. I praktiken syns det knappt(vågar man skriva detta utan attacker).

Jag har en 35-70/2,8 som dottern rev i backen. Det blev ett varifokalobjektiv (spännande ord) av det.
Ringde Lasses kameraverkstad och de sade direkt att den behöver skimsas(hur det nu stavas) om. Efter en verkstadstur blev den som vanligt.

Pupillen skrev:

Det här innebär då alltså att alla objektivtillverkare ofta kör med falsk marknadsföring!

Jag beställde en zoom, KM 28-75 2.8 men fick en varifokal!

Har testat & den ändrar sig rejält vid zoomning, eller varifokalering eller va man säger ;-)

//Larsa

.Z. skrev:
Det här innebär då alltså att alla objektivtillverkare ofta kör med falsk marknadsföring!

Jag beställde en zoom, KM 28-75 2.8 men fick en varifokal!

Har testat & den ändrar sig rejält vid zoomning, eller varifokalering eller va man säger ;-)

//Larsa
Tja det var ju ingen Nikon.... :)

Du bjöd på den!
Trevlig helg Larsa

Erik Schalin skrev:
Tja det var ju ingen Nikon.... :)

Du bjöd på den!
Trevlig helg Larsa

Den tar jag...

Vi KM-ägare har så mycket annat att glädja oss åt som ni Nikonägare bara kan drömma om ;-)

Trevlig helg på dig själv!

//Larsa

Eftersom jag drev iväg tråden lite så tänkte jag återgå till ursprungsfrågan.

Ska det verkligen behöva vara nödvändigt att zooma in för att fokusera med dagens AF? På tidigt 80-tal så minns jag att vissa zoomtillverkare skröt med att deras zoomar höll skärpan vid zoomning. Då var det ju också mer värt att kunna zooma in eftersom man bara hade tillgång till manuell fokusering & zoomarna var ljussvaga, men idag?

Har själv aldrig använt tekniken då jag aldrig hade nån zoom på den tiden & idag så skulle det inte falla mig in.

//Larsa

.Z. skrev:
Ska det verkligen behöva vara nödvändigt att zooma in för att fokusera med dagens AF?
Det klart att det inte är nödvändigt men det är en tydlig skillnad i om du fokuserar i 80mm och sedan drar iväg zoomen till 200mm. Då är inte skärpan precis där du ville ha den från bärjan.

Det är som att lägga en lupp på negativet.

ANNONS
Götaplatsens Foto