Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gör jag rätt? (som inte vill retuschera)

Produkter
(logga in för att koppla)

Dekoratören

Avslutat medlemskap
Hej!

Finns det några här som inte retuscherar sina bilder? Måste man det för att hålla måttet? Jag menar vad är egentligen det minsta man kan göra med en bild som ska levereras? Vad "krävs"? Dra in svart och vitpunkteb? S-kurvan? Jag känner att jag inte vill hålla på så mycket med retucheringar... Vad gör du ALLTID med dina bilder?

Hanna

Som ska levereras var? Det är ju helt olika villkor för dagstidningar, stockfotosajter, modetidningar mm

Nån slags jämförelse måste man ju göra med andras bilder i det aktuella mediet. Ser dina lika bra ut så behövs förmodligen ingen retusch.

förstår,,

att det är olika villkor. Jag har hjälpt till och fotat lite på bröllop och barn så det är till dom det ska levereras. Självklart är man ju lyhörd på vad kunden vill ha men just nu är jag så trött på att minsta prick i ansiktet ska bort, jag vill inte jobba så.

mvh
Hanna

För den typen av retusch förstår jag att man vill slippa =)

För mig är det tvärtom, det är i retuschen som bilden blir till, men jag gör bara montage, inga serier av bilder så det är helt annorlunda.

Det är väl ditt eget val. Om du får jobb trots att du inte retuscherar så visst, då behöver du inte göra det.

Hejsan Hanna

Det du inte gör rätt är att försöka dra en generell linje här. Det ska ju vara upp till varje kund att göra valet vilken nivå bilderna ska ligga på. Det är ditt jobb att informera om eventuella skillnader och vad du behöver ha betalt för det. Inte alltid så lätt men kommunikation med kunden är oerhört viktig här.

Som "baskrav" för en fotograf med betalande kunder anser JAG att man bör jobba med kalibrerad utrustning och se över sitt material innan man lämnar det till kund. Tycker du då själv att det håller måttet så kan du ju också stå för det. Vill du då retuschera för att bilderna ska komma i nivå med kundens krav så bör du så göra.

MVH
Marcus

Tycker du det är tråkigt, jobbigt eller tycker du bara att det som kameran såg gäller?

Själv retuscherar jag alltid bilderna. Jag ändrar dock ALDRIG motivet eller tar bort något från bilden. Jag kör ju analogt och fast jag skannar bilderna också vill jag inte påverka hur modellen såg ut.

Men jag börjar alltid med att sätta levels och kurvor så en generell kontrast uppstår. Sen kommer det stora jobbet och det är att utvärdera bilden och belysa och pjatta de olika ställaena samt ändra kontrasten lokalt på de rätta ställena för att tex förhöja motivet (tex mörka ner bakgrunden för att modellen ska framträda). Dock får det inte synas att man har gjort det.

/ Marcus

TACK Ni...

som svarat mig. Hm, det är några saker jag fortfarande tänker på.....
1. Jag vet att jag INTE vill lägga till något och helst inte heller ta bort....jag förstår att man "måste"lyssna på kunden (jobbar med det hela dagarna) men är det inte bra att man håller en egen nisch? Jag menar för mig skulle det kännas väldigt konstigt att göra en bild som inte kännns som jag (typ allt i svartvitt utom brudens blombukett). Sen är jag så otroligt trött på att man ska retuschera bort minsta rynka och prick...det känns inte heller som jag....hm, nu är det ju inte jag utan kunden som bestämmer men åter igen, ska man gå ut med från början hur man jobbar?

2. Jag är inte kunnig i photoshop...har knappt hållit på med det...är egentligen inte intresserad av det MEN jag vill ju självklart ge bilder av hög kvalitet. Vad är det allra nödvändigaste tycker ni?

Usch, vad snurrigt detta blev...får skylla på att jag är otroligt trött! Måste krypa till sängs....

Ha det gott!

Hanna

ANNONS
Götaplatsens Foto