Annons

Göra text "genomskinlig" i CS3

Produkter
(logga in för att koppla)

Gustav Lindh

Avslutat medlemskap
Hur gör man texten på en vattenstämpel genomskinlig så bakgrunden syns igenom den?

Håller på att göra en copyrightlogga att lägga på mina bilder.

Gör t.ex. texten svart och sätt blandningsläge i Layer Style till 'Screen'. Då ser du inte texten alls, så lägg sedan på t.ex. 'Bevel and emboss' i Layer options så blir det ungefär som bilden du länkade till.

Joakim

Custom shape tool > shape (finns i menyn som man använder som snabbmeny tilltex. trollspöet, hinken mm mm)

Danlo skrev:
Tack Joakim!

Men då undrar jag, hur gör man "copyright"- tecknet? :)

Det är väl bara att skriva in det som i vilket annat program som helst. På min Mac får jag fram det med alt-1. De flesta typsnitt borde ha copyright-tecknet fördefinierat.

http://www.revver.com/video/504055/creating-a-watermark-in-photoshop-cs3/

Bra video.

MEN! fanken jag lyckas inte göra en brush som är genomskinlig. Jag gör exakt som hon tjejen gör på filmen och det funkar med solida färger, men när jag provade att göra som Joakim sa innan jag klickar på "define brush preset" så funkar det bara inte. När jag testar brush:en så är det en solid färg.

GAH!

Det jag vill ha är exakt en sån genomskinlig style på texten som är på den länkade bilden i början på tråden, fast som en brush.

Det löste sig när jag använde ett vitt bakgrundslager som jag smälte ihop med bilden.

Nackdelen nu är att den "synliga" delen på texten är vitaktig istället för svart. Kanske funkar att göra ett svart bakgrundslager innan man smälter ihop?!

ANNONS
Götaplatsens Foto