Annons

G10 på gång?

Produkter
(logga in för att koppla)

109media.se

Avslutat medlemskap
Är på väg att uppgradera min Canon G7. Sneglar lite på G9, men den har funnits ett tag – frågan blir därför är det en G10 på gång som jag bör vänta på?

/JohanK

Jag har svårt att tro att en G10 är på gång. Men snart är det Photokina och vem vet vilka nya modeller som väntar. Jag ägde själv en G9, jag använde den dock inte så mycket så jag sålde den.
Det enda jag störde mig på egentligen med G9:an var skärmen som jag upplevde som allt för oskarp.

//Daniel

Tack för svar, Daniel!

Så är det naturligtvis ofta, att mässorna kommer med många och spännande nyheter. Vi får se hur det blir denna gång. :)

Vid sidan av skärmen, som du tycker var/är en smula oskarp, var det annat som du inte gillade - alternativt - saker som du tycker sticker ut som fördelar?

Mvh/JohanK

Precis, jag är själv på jakt efter en kompaktkamera i Powershot-serien som inte bör kosta mer än 2000 kr. Jag har sneglat på A720 IS men tycker att LCD-skärmen med 115.000 punkter känns lite trist. Jag har ingen brådska och vill se vad som erbjuds nu till Photokina då Canon bör släppa en A730 IS.

Fördelar med G9 är ju givetvis RAW och att man kunde fota i ISO 400 utan större bekymmer. Sedan har den ju en hel arsenal med vettiga och roliga funktioner, de flesta finns ju dock i G7.

Om du missat denna hemsida så kan jag varmt rekommendera ett besök:

http://www.mycanong7.com/html/canon.html

//Daniel

När det gäller DSLR är jag nog fast i Nikons värld. Men jag har inte imponerats speciellt av Nikons digitala kompakter. Så trist är jag att jag inte riktigt kan säga varför, men det kan bero på att jag i jobbet har träffat på Canons kompakter som sällan gjort mig besviken. Nu skärper Nikon sig ordentligt över hela skalan och den nya D700:an får det att vattnas i munnen, men plånboken får nog trots allt styra.
Och det kliar i köpe-tarmen ordentligt nu, samtidigt som jag vill underblåsa min tjejs pånyttfödda fotointresse - hon tar jäkligt fina bilder med mycket karaktär, och under hennes resa till Ryssland nyligen kom hon hem med min G7:a fylld av fina bilder - så jag funderar på att ge henne G7:an (som hon gillar eftersom den påminner om hennes analoga 135-kompakt) samtidigt som jag själv låter styvt 4.000 kr får vingar till fördel för en G9:a.
Att göra en rysk uppdatering verkar, om inte vanskligt så i alla fall lite osäkert, så jag avstår från just det – men det var intressant ny kunskap!

Allt gott denna fotosommar! :)

/JohanK
109media.se

dsa1979 skrev:
Jag har svårt att tro att en G10 är på gång. Men ... vem vet.
Sedan G1 introducerades har det varit ett år mellan modellerna (undantaget G7 dröjde två år efter G6). Därför är det rimligt att anta att G10 kommer om någon månad.

Okej ...?!
Hehe, så det kanske e läge att vänta en smula i alla fall då ... Hålla ut, typ. Till slutet av augusti.

Hmmm ... Jag vill ha den nya kameran med mig i början av september då jag åker på resa till Ukraina (både reportage och rekreation). Och jag vill inte släpa på D300:an med allt löst kring den – så en potent kompakt (à la G9) skulle vara perfekt. Det blir så mycket att släpa på ändå: ett par laddare, mellanlagringsdisk och annat smått som ska med och hållas ordning på (och som dessutom är stöldbegärligt, huuuh).

/JohanK
109media.se

Photokina är inte förrän i slutet av september och det är väl inte helt otroligt att en ny kameramodell skulle kunna lanseras i anslutning till (gissningsvis strax före) mässan. Sen dröjer det förmodligen ytterligare några veckor innan den finns i butik.

Om en G10 släpps så har jag några önskemål...

1) 3" LCD med 921.000 punkter
2) Bättre objektiv, jag tyckte att G9:ans kändes väligt plastigt och skramligt.
3) Ljusstarkare optik, gärna f/2.8 genom hela zoomomfånget.
4) Mer vidvinkel, gärna 24mm-105mm.
5) Ingen ökning av antalet Megapixels.
6) Ännu bättre grepp.

Kan säkert komma på fler, men nr 1-3 är viktigast.

dsa1979 skrev:
Om en G10 släpps så har jag några önskemål...

1) 3" LCD med 921.000 punkter
...
Mja, det är väl tveksamt ifall Canon hinner komma så långt i år. Ännu så länge är det bara Sony som kan göra skärmar med denna upplösning, och jag är tämligen säker på att Canon inte kommer att krypa till korset och köpa från Sony (till skillnad från Nikon, Casio och en del andra) ...

FlyerOne skrev:
Mja, det är väl tveksamt ifall Canon hinner komma så långt i år. Ännu så länge är det bara Sony som kan göra skärmar med denna upplösning, och jag är tämligen säker på att Canon inte kommer att krypa till korset och köpa från Sony (till skillnad från Nikon, Casio och en del andra) ...

Det är sant, ibland önskade man att Canon kunde svälja stoltheten och iaf tillfälligt köpa in lösningar från andra.

Jag är glad om Canon överhuvudtaget kommer med en högre upplöst skärm.

//Daniel

Det har du så rätt i. Vi användare vill ju bara att våra kameror tekniskt ska vara så bra som tekniken för tillfället medger. Men stolthet och olika företagskulturer hindrar tydligen att detta blir möjligt.

I den digitala världen där man hela tiden jobbar intensivt för att bli större, snabbare, strömsnålare och vackrare... så stöter man ju gång på gång på barriärer. Vissa av dessa kan ta flera år att komma över. Om oturen är framme kan detta vara fallet just när det gäller högupplösta displayer. Har man kikat på en Sony A700 eller Nikon D300 så är det ju svårt att hålla till godo med det man har nu, trots att jag för min del f.n. inte har råd att byta till en kamera i denna klass ...

Förutom att man med dessa skärmar verkligen kan se att bilden blev som man hade tänkt sig, så gillar jag att det faktiskt går att se något överhuvudtaget i solljus!

När det gäller "stoltheten" så tycker jag ändå att Canon skulle kunna svälja lite av denna så att vi användare kan få bättre grejor. Nikon kan ju göra det. Och verkliga högprestige-märken som Leica och Hasselblad köper ju sina sensorer och displayer från andra! Visserligen har de ju inte så mycket val eftersom de inte har någon egen halvledaretillverkning i huset. Men jag tror ju för min del att det är bättre att Canon sväljer stoltheten redan nu, för jag tror inte att de kommer att kunna ligga i den absoluta framkanten i längden. Huvuddelen av deras elektronikproduktion gäller ju kontorsutrustningar som kopiatorer och faxar. Inte precis High Tech... Därför tycker jag att det är dumt av Canon att vara så envisa i detta avseende. De riskerar definitivt sin framtida ställning som den största DSLR-tillverkaren. Alla kan ju se att både Nikon och Sony verkligen är på hugget numera. Canon borde också ha lagt märke till detta kan man tycka, och borde kunna inse att det vore mycket bättre att de ändrade sin policy till att köpa komponenter från dem som för tillfället är ledande inom respektive område, istället för att envisas med att alltid använda sina egenutvecklade grejor även under perioder när de har halkat efter lite. Men det är väl bara vi okunniga kameraanvändare som tänker så...

FlyerOne skrev:
Det har du så rätt i. Vi användare vill ju bara att våra kameror tekniskt ska vara så bra som tekniken för tillfället medger. Men stolthet och olika företagskulturer hindrar tydligen att detta blir möjligt.

I den digitala världen där man hela tiden jobbar intensivt för att bli större, snabbare, strömsnålare och vackrare... så stöter man ju gång på gång på barriärer. Vissa av dessa kan ta flera år att komma över. Om oturen är framme kan detta vara fallet just när det gäller högupplösta displayer. Har man kikat på en Sony A700 eller Nikon D300 så är det ju svårt att hålla till godo med det man har nu, trots att jag för min del f.n. inte har råd att byta till en kamera i denna klass ...

Förutom att man med dessa skärmar verkligen kan se att bilden blev som man hade tänkt sig, så gillar jag att det faktiskt går att se något överhuvudtaget i solljus!

När det gäller "stoltheten" så tycker jag ändå att Canon skulle kunna svälja lite av denna så att vi användare kan få bättre grejor. Nikon kan ju göra det. Och verkliga högprestige-märken som Leica och Hasselblad köper ju sina sensorer och displayer från andra! Visserligen har de ju inte så mycket val eftersom de inte har någon egen halvledaretillverkning i huset. Men jag tror ju för min del att det är bättre att Canon sväljer stoltheten redan nu, för jag tror inte att de kommer att kunna ligga i den absoluta framkanten i längden. Huvuddelen av deras elektronikproduktion gäller ju kontorsutrustningar som kopiatorer och faxar. Inte precis High Tech... Därför tycker jag att det är dumt av Canon att vara så envisa i detta avseende. De riskerar definitivt sin framtida ställning som den största DSLR-tillverkaren. Alla kan ju se att både Nikon och Sony verkligen är på hugget numera. Canon borde också ha lagt märke till detta kan man tycka, och borde kunna inse att det vore mycket bättre att de andrade sin policy till att köpa komponenter från dem som för tillfället är ledande inom respektive område, istället för att alltid använda sina egenutvecklade grejor även under perioder när de har halkat efter lite. Men det är ju bara vi okunniga kameraanvändare som tänker så...

Jag kunde inte skrivit det bättre själv, jag håller helt med dig. Som en 5D ägare jag är så väntar jag med mycket stor spänning på hur Canon ska kunna möta "hotet" från Nikon och Sony. Dom är som sagt väldigt mycket på hugget nu och verkar arbeta i 3-skift med att designa och utveckla nya modeller. I slutändan är det trots vi som köper produkterna som har makten. Därför valde jag att sälja min G9. För mig är den bara en A720 IS med RAW och bättre kvalitet på huset. Optiken är inte häftigare än i A720 IS eller A650 IS, ändå kostar den mer än dubbelt så mycket. Jag tyckte inte att den var värd 4600 kr.

//Daniel

2,8 och storlek

Men snälla Daniel, GI och G2 hade visserligen så ljusstarka objektiv som från f/2, men glöm inte att det var 3x zoom, 4x på G6. Det kan du väl inte jämföra med den 6x zoom som finns på G9? Då hamnar vi ju i samma diskussion om att varför gör de inte 24-105L med ljusstyrka 2,8, 24-70 har ju det? Det krävs en himla massa glas, dvs vikt och storlek, för att åstadkomma detta på ett större zoomomfång. Och jag skulle verkligen inte vilja offra sex ggr zoom för att vinna något bländarsteg, går ju ändå inte att skoja med skärpedjup och bakgrundsoskärpa och sånt på en kompakt på samma sätt som på en systemkamera. Så objektivet är bra som det är tycker jag, är ju ett av de bästa som finns på en kompaktkamera.

Men jag hade hellre sett ett objektiv som G1 och G2 hade och det var ju faktiskt mina önskemål. :)

Sen att en 6x zoom är bra också det kan jag inte förneka. Men den zoomen sitter ju på ex A720 och A650 mfl. Det hade varit kul om G-serien var lite mer extrem än mainstream som jag tycker att den har blivit nu.

Jag kommer förmodligen inte att köpa någon mer G-kamera så jag förstår inte varför jag ens skriver i denna tråd. :)

/Daniel, som äger 24-105 och är helnöjd med att den har f/4.

Haha, inte jag heller, jag har ju en G9 som jag inte ens rör sen jag också skaffade bl a en 24-105L. Tråkigt, för jag gillar verkligen G9:an, men man måste ju välja.

ANNONS