109media.se
Avslutat medlemskap
Är på väg att uppgradera min Canon G7. Sneglar lite på G9, men den har funnits ett tag – frågan blir därför är det en G10 på gång som jag bör vänta på?
/JohanK
/JohanK
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
109media.se skrev:
Är på väg att uppgradera min Canon G7. Sneglar lite på G9, men den har funnits ett tag – frågan blir därför är det en G10 på gång som jag bör vänta på?
/JohanK
Sedan G1 introducerades har det varit ett år mellan modellerna (undantaget G7 dröjde två år efter G6). Därför är det rimligt att anta att G10 kommer om någon månad.dsa1979 skrev:
Jag har svårt att tro att en G10 är på gång. Men ... vem vet.
3) Ljusstarkare optik, gärna f/2.8 genom hela zoomomfånget.
Bussmicke skrev:
Då lär kameran inte kunna vara så liten och smidig..
Mja, det är väl tveksamt ifall Canon hinner komma så långt i år. Ännu så länge är det bara Sony som kan göra skärmar med denna upplösning, och jag är tämligen säker på att Canon inte kommer att krypa till korset och köpa från Sony (till skillnad från Nikon, Casio och en del andra) ...dsa1979 skrev:
Om en G10 släpps så har jag några önskemål...
1) 3" LCD med 921.000 punkter
...
FlyerOne skrev:
Mja, det är väl tveksamt ifall Canon hinner komma så långt i år. Ännu så länge är det bara Sony som kan göra skärmar med denna upplösning, och jag är tämligen säker på att Canon inte kommer att krypa till korset och köpa från Sony (till skillnad från Nikon, Casio och en del andra) ...
FlyerOne skrev:
Det har du så rätt i. Vi användare vill ju bara att våra kameror tekniskt ska vara så bra som tekniken för tillfället medger. Men stolthet och olika företagskulturer hindrar tydligen att detta blir möjligt.
I den digitala världen där man hela tiden jobbar intensivt för att bli större, snabbare, strömsnålare och vackrare... så stöter man ju gång på gång på barriärer. Vissa av dessa kan ta flera år att komma över. Om oturen är framme kan detta vara fallet just när det gäller högupplösta displayer. Har man kikat på en Sony A700 eller Nikon D300 så är det ju svårt att hålla till godo med det man har nu, trots att jag för min del f.n. inte har råd att byta till en kamera i denna klass ...
Förutom att man med dessa skärmar verkligen kan se att bilden blev som man hade tänkt sig, så gillar jag att det faktiskt går att se något överhuvudtaget i solljus!
När det gäller "stoltheten" så tycker jag ändå att Canon skulle kunna svälja lite av denna så att vi användare kan få bättre grejor. Nikon kan ju göra det. Och verkliga högprestige-märken som Leica och Hasselblad köper ju sina sensorer och displayer från andra! Visserligen har de ju inte så mycket val eftersom de inte har någon egen halvledaretillverkning i huset. Men jag tror ju för min del att det är bättre att Canon sväljer stoltheten redan nu, för jag tror inte att de kommer att kunna ligga i den absoluta framkanten i längden. Huvuddelen av deras elektronikproduktion gäller ju kontorsutrustningar som kopiatorer och faxar. Inte precis High Tech... Därför tycker jag att det är dumt av Canon att vara så envisa i detta avseende. De riskerar definitivt sin framtida ställning som den största DSLR-tillverkaren. Alla kan ju se att både Nikon och Sony verkligen är på hugget numera. Canon borde också ha lagt märke till detta kan man tycka, och borde kunna inse att det vore mycket bättre att de andrade sin policy till att köpa komponenter från dem som för tillfället är ledande inom respektive område, istället för att alltid använda sina egenutvecklade grejor även under perioder när de har halkat efter lite. Men det är ju bara vi okunniga kameraanvändare som tänker så...