Annons

Galen på Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
...
Du kan inte återgå till originalfilen om den inte finns kvar någonstans. :)
Blir slöseri med diskutrymme att både spara originalet och den redigerade.

...
Det föreligger möjligen ett litet missförstånd här.

En redigerad RAW-fil behåller alla ändringarna i dess historik så du kan alltid gå tillbaka till hur RAW-filen såg ut från början utan att spara flera versioner.

Även om du byter redigeringsprogram.
 

skurken

Aktiv medlem
Sitter du bara hemma och experimenterar på egen hand eller har du skaffat någon litteratur eller videokurs? Liksom i många andra fall rekommenderar jag Moderskeppets LR5-kurser, först Mattias Sjöbergs nybörjarkurs och därefter Patrik Larssons fortsättningskurser. Det kostar 99 kr/månad utan bindningstid och är väl investerade pengar.

http://guld.moderskeppet.se/kunskap/lightroom/
Jag har kört Mattias nybörjarkurs men den avhandlar ju nästan uteslutande själva bildbehandlingen och det är inte det jag tycker är problematiskt. Men jag hoppas nu tack vare er som hjälpt mig i detta foruminlägg att mina största hinder är avklarade. LR:s idé med tumnaglar irriterar mig men det får jag lära mig att leva med om jag ska fortsätta med programmet.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Moderskeppets kurser är jättebra men det finns andra också. Det som jag personligen tycker överglänser det mesta som finns i ämnet är kurserna av och med George Jardine, eller "Mr Lightroom", som han också kallas. George arbetade på Adobe och har varit med och utvecklat Lightroom.
Han tar ca 30 dollar för varje kurs (i första hand Develop och Library, de kan köpas "bundle" dvs tillsammans med lägre pris) och man kan köpa dem online. Ska man börja med bara en så rekommenderas Library. I mitt tycke de mest kompletta, grundliga, tydliga och pedagogiska alster som finns i ämnet. Har man gått igenom dessa så har man en rejäl plattform att gå vidare från. Rekommenderad starkt.

Mer info finns här
http://mulita.com/blog/
 

reboot81

Aktiv medlem
Det föreligger möjligen ett litet missförstånd här.

En redigerad RAW-fil behåller alla ändringarna i dess historik så du kan alltid gå tillbaka till hur RAW-filen såg ut från början utan att spara flera versioner.

Även om du byter redigeringsprogram.
Tror vi båda två missförstår varandra, eller så uttrycker vi oss olika för samma sak.
Råfilen förblir oförändrad (förutom metadata), alla förändringarna sparas i LR-katalogen. (Brasklappar att jag är osäker på hur det fungerar med DNG dock.)
Mitt svar var till Mikaels inlägg, det jag menade var att om programmet (LR eller annat) ska kunna gå tillbaka till originalfilen så måste den filen finnas någonstans. Just därför är LR så bra, det låter originalfilen vara orörd utan att spara en ny (stor) råfil, utan endast instruktionerna för hur den behandlade bilden skall återges med originalet som mall.
 
ANNONS