Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Galen på Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

skurken

Aktiv medlem
Jag har gått från Nikons View och View NX till Lightroom och även om det finns många funktioner som är bättre i Lightroom så är det mycket som är sämre. Just nu väger det dåliga över och jag funderar allvarligt att gå tillbaka till Nikons mjukvaror.
Den stora fördelen med View och View NX är att dom arbetar direkt med filen på hårddisken istället för med dessa f-bannade miniatyrer som LR pysslar med. Enligt Adobe är skälet att det skall vara snabbare att jobba med dom än direkt i originalfilen. Det är det verkligen inte!
I view är man direkt inne i originalfilen och kan göra sina justeringar. Väljer man en bild i LR och ska justera den så ska den först gå till källfilen för att hämta resterande data och det tar en evig tid.
När jag började att fundera på byte till LR så läste jag i forumen att många tyckte att View och View NX var så långsamma jämfört med LR. Min erfarenhet är den rakt motsatta...
Ett annat problem är att jag har alla mina bilder primärt lagrade på en NAS och varje gång jag startar LR så är källmapparna offline. Finns det något sätt att göra så att dom ligger online varje gång man öppnar programmet istället?
 

MattisBodin

Aktiv medlem
Jag har gått från Nikons View och View NX till Lightroom och även om det finns många funktioner som är bättre i Lightroom så är det mycket som är sämre. Just nu väger det dåliga över och jag funderar allvarligt att gå tillbaka till Nikons mjukvaror.
Den stora fördelen med View och View NX är att dom arbetar direkt med filen på hårddisken istället för med dessa f-bannade miniatyrer som LR pysslar med. Enligt Adobe är skälet att det skall vara snabbare att jobba med dom än direkt i originalfilen. Det är det verkligen inte!
I view är man direkt inne i originalfilen och kan göra sina justeringar. Väljer man en bild i LR och ska justera den så ska den först gå till källfilen för att hämta resterande data och det tar en evig tid.
När jag började att fundera på byte till LR så läste jag i forumen att många tyckte att View och View NX var så långsamma jämfört med LR. Min erfarenhet är den rakt motsatta...
Ett annat problem är att jag har alla mina bilder primärt lagrade på en NAS och varje gång jag startar LR så är källmapparna offline. Finns det något sätt att göra så att dom ligger online varje gång man öppnar programmet istället?
Förstår inte vad du menar att det tar tid, du måste ha en gammal (eller kass) dator. Flyter i varje fall perfekt på min MBA 11" med 4gb ram, 1.6 ghz i5 och 128gb ssd (årsmod. 2011) och den är ju inget prestandamonster direkt...
 

skurken

Aktiv medlem
Förstår inte vad du menar att det tar tid, du måste ha en gammal (eller kass) dator. Flyter i varje fall perfekt på min MBA 11" med 4gb ram, 1.6 ghz i5 och 128gb ssd (årsmod. 2011) och den är ju inget prestandamonster direkt...
Jag har en alldeles ny, ca 5 månader gammal Mac Book Pro, så datorprestandan är det inget problem med!
 

reboot81

Aktiv medlem
Jag har gått från Nikons View och View NX till Lightroom och även om det finns många funktioner som är bättre i Lightroom så är det mycket som är sämre. Just nu väger det dåliga över och jag funderar allvarligt att gå tillbaka till Nikons mjukvaror.
Den stora fördelen med View och View NX är att dom arbetar direkt med filen på hårddisken istället för med dessa f-bannade miniatyrer som LR pysslar med. Enligt Adobe är skälet att det skall vara snabbare att jobba med dom än direkt i originalfilen. Det är det verkligen inte!
En förhandsvisningsbild är betydligt mindre än originalfilen. Mindre filer går snabbare att jobba med.
Men visst, vill du inte jobba med mindre bilder (det du kallar miniatyrer) så kan du alltid köra med fullstora bilder.


I view är man direkt inne i originalfilen och kan göra sina justeringar. Väljer man en bild i LR och ska justera den så ska den först gå till källfilen för att hämta resterande data och det tar en evig tid.
Vad är skillnaden mellan originalfilen och källfilen?
/mvh, en som är galen i LR.

PS. Vad har du för NAS? Hur stora bildfiler, antal? Tråd/trådlöst? Router? Kör du via SMB/AFP? Vill du mäta hastigheten på din NAS rekommenderar jag Heelios LAN Test.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Ett annat problem är att jag har alla mina bilder primärt lagrade på en NAS och varje gång jag startar LR så är källmapparna offline. Finns det något sätt att göra så att dom ligger online varje gång man öppnar programmet istället?
Det här verkar konstigt och troligen anledningen till att du upplever LR långsamt. För mig kommer allt online direkt i LR om jag är uppkopplad till nätverket. Varför ditt LR inte laddar in bilderna, eller lyckas koppla online verkar skumt. Tyvärr hittar jag ingenstans i LR där man kan ändra inställning för detta, men kanske någon annan som hittar något?

Var har du placerat LR katalogfil inkl. alla tumnaglar?
- De ska du ha på din lokala dator för att det ska gå snabbt. Sedan skall du behålla dina RAW-filer på NAS, men LR kommer då bara att hämta dessa vid behov.

Vad har du valt för inställningar av förhandsvisning?
- Kanske du valt maximala antalet pixlar istället för en mer "lagom" upplösning och det därför tar längre tid att läsa in bilderna.
 

skurken

Aktiv medlem
Du tror inte att det helt enkelt beror på att bilderna ligger på en NAS då? Eller jag kanske har missuppfattat dig totalt.
Jo, de är säkert en bidragande orsak till att hämtningen går långsamt men eftersom jag tidigare arbetade med min gamla PC direkt i original/källfilen på NAS:en och det gick betydligt snabbare än vad det nu gör, så blir jag något frustrerad. Dessutom vill jag gärna ha det så att när jag gör en redigering av en bild, så vill jag att det är originalfilen som ändras. I alla program jag arbetat med så kan man ändå återgå till den oredigerade filen om man vill.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Dessutom vill jag gärna ha det så att när jag gör en redigering av en bild, så vill jag att det är originalfilen som ändras. I alla program jag arbetat med så kan man ändå återgå till den oredigerade filen om man vill.
Här kommer du troligen att stöta på problem. Som jag har förstått det så blir det som följer (men jag kan ha missförstått iofs):

Med Nikons egna mjukvaror kan du göra justeringar som lagras "korrekt" inuti bildfilen.
Men med LR så kommer det att bli en Adobe tolkning av förändringsdata som endast kan läsas av Adobes mjukvaror, dvs de ändringar du gör i LR kommer inte att synas om du öppnar samma fil i ViewNX efteråt.
 

skurken

Aktiv medlem
En förhandsvisningsbild är betydligt mindre än originalfilen. Mindre filer går snabbare att jobba med.
Men visst, vill du inte jobba med mindre bilder (det du kallar miniatyrer) så kan du alltid köra med fullstora bilder.




Vad är skillnaden mellan originalfilen och källfilen?
/mvh, en som är galen i LR.

PS. Vad har du för NAS? Hur stora bildfiler, antal? Tråd/trådlöst? Router? Kör du via SMB/AFP? Vill du mäta hastigheten på din NAS rekommenderar jag Heelios LAN Test.
Vad jag menar är att jag vill redigera originalfilen och inte en lågupplöst kopia (vad jag kallar miniatyrer).
Originalfil och källfil är samma sak i det här fallet.
Jag har en Qnap 419P ansluten med tråd(mestadels) men även trådlöst.
Jag är säker på att NAS:en inte blivit långsammare då andra anslutningar jag använder ex. stationär PC, soundbar, ipad mm fungerar lika bra och snabbt som tidigare.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Jag har en Qnap 419P ansluten med tråd(mestadels) men även trådlöst.
Voila ... här tror jag du har svaret. Om du länkat in dina bilder via det trådade nätverket så känner LR av om bilderna finns via din Ethernetport.

När du sedan istället väljer att ansluta via trådlöst så skall bilderna istället hittas via ditt WIFI-nätverkskort.

Jag tror det är här LR blir förvirrad, men kanske att ViewNX är mer förlåtande.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Nu kanske jag slår in öppna dörrar. Precis som Ola tidigare påpekat så är det viktigt att Lightrooms databas "katalogen eller lrcat" ligger på den dator som du arbetar på. Sedan jobbar ju LR inte med den fysiska bildfilen som många andra program. Efterhand som du redigerar så lagras dina instruktioner för hur bilden ska utformas bara i databasen. I normalfallet.
Sedan kan du iofs med hjälp av inställningarna i LR även bocka i "Spara ändringar till fil" och därmed skriva in metadatan till antingen sidecar- "XMP" filen eller direkt i filen om du kör med DNG.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
nästa steg...

Använder inte LR själv men däremot view och NEX2 som du
Är inte speciellt kreativ med att vidareförädla bilden men har funderat lite på det.
Det vore därför intressant att senare ta del av erfarenheterna från bytet och vad du tycker du kan göra eller göra bättre i LR....:)
 

skurken

Aktiv medlem
Det här verkar konstigt och troligen anledningen till att du upplever LR långsamt. För mig kommer allt online direkt i LR om jag är uppkopplad till nätverket. Varför ditt LR inte laddar in bilderna, eller lyckas koppla online verkar skumt. Tyvärr hittar jag ingenstans i LR där man kan ändra inställning för detta, men kanske någon annan som hittar något?

Var har du placerat LR katalogfil inkl. alla tumnaglar?
- De ska du ha på din lokala dator för att det ska gå snabbt. Sedan skall du behålla dina RAW-filer på NAS, men LR kommer då bara att hämta dessa vid behov.

Vad har du valt för inställningar av förhandsvisning?
- Kanske du valt maximala antalet pixlar istället för en mer "lagom" upplösning och det därför tar längre tid att läsa in bilderna.
Det är tveklöst det mest frustrerande, att NAS:en är offline varje gång jag startar LR! Jag vill ha den online så fort jag startar LR men vet inte heller hur jag ska göra detta!?
När det gäller tumnaglarna så ligger dom lokalt på datorn och går snabbt att öppna men när jag vill printa eller redigera så ska den ju ta info från originalfilen och då tar det längre tid. Inte jättelänge men med tanke på att det gick omedelbart med View och man hela tiden jobbade med originalet så är det ju oerhört irriterande att en minifil tar längre tid!
Inställningarna är 1440 pixlar och medel visningskvalitet.
 

Timo Peter Grönlund

Aktiv medlem
Enig!

Komplettering till mitt förra inlägg. Om du har ca 17 min över så kolla denna video.

http://m.youtube.com/watch?v=YjUtKAmJ_9c

Även övriga videos med Julieanne Kost rekommenderas om man vill lära sig LR på ett tydligt och trevligt sätt.
Jag upplevde liknande problem och känner ibland att bilderna i LR inte blir lika skarpa som när de efterbehandlas Nikons egna program. Denna fråga diskuteras flitigt på många forum och tydligen har Nikon inte släppt koden som Canon tydligen gjort.

Filmen och föreläsaren Julieanne Kost tilsammans med Scott Kelby var en mycket stor hjälp för mig när jag skulle lära mig 5an.

Lycka till!
 

skurken

Aktiv medlem
Voila ... här tror jag du har svaret. Om du länkat in dina bilder via det trådade nätverket så känner LR av om bilderna finns via din Ethernetport.

När du sedan istället väljer att ansluta via trådlöst så skall bilderna istället hittas via ditt WIFI-nätverkskort.

Jag tror det är här LR blir förvirrad, men kanske att ViewNX är mer förlåtande.
Intressant tanke! jag testade det precis men tyvärr är den offline både trådar och otrådat...
 

skurken

Aktiv medlem
Här kommer du troligen att stöta på problem. Som jag har förstått det så blir det som följer (men jag kan ha missförstått iofs):

Med Nikons egna mjukvaror kan du göra justeringar som lagras "korrekt" inuti bildfilen.
Men med LR så kommer det att bli en Adobe tolkning av förändringsdata som endast kan läsas av Adobes mjukvaror, dvs de ändringar du gör i LR kommer inte att synas om du öppnar samma fil i ViewNX efteråt.
Även om man gör som Per säger? Bockar i att ändringen skall sparas till originalfilen också...
 

Yeye

Aktiv medlem
Jag skulle tro att det är långsamt beror på att du jobbar mot NASen. För LR är det viktigt att LR katalogen ligger på en lokal hårddisk men det är OK att bilderna ligger på en extern. Det lättaste sättet att få den snabbare med bilderna är att du väcker upp din NAS innan du startar LR. Du kan göra det genom att öppna och gå till en fil på den så kommer den att vakna och vara beredd när LR startar.
 

Francis-G

Aktiv medlem
Intressant tanke! jag testade det precis men tyvärr är den offline både trådar och otrådat...
Jag misstänker att du inte har satt upp i mac:en att mappen med bilder på NAS:en ska kopplas upp vid inloggning? Detta kan du göra genom att gå in i System Preferences => login items => accounts, välj ditt eget konto och klicka på login items. Lägg sedan till att bildmappen på NAS:en ska öppnas vid start.

MacOS kopplar inte upp nätverksmappar om man inte själv valt detta - full valfrihet alltså :)
 
ANNONS