Annons

Gamla analoga Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Beror på vilken film man använder.
Delta400 är min favorit och den ligger runt 50

Ilford har blivit riktigt dyra :(

Kodak kan man köpa runt 40kr/rulle och sen finns det Kentmere (Ilford) till bra priser (har ej testat). Pundet har blivit klart svagare mot svenska kronan så kanske man ska börja titta på att importera.

Ja,kanske det, men tar du så mycket bättre bilder med en speciell kamera ?

Det gör man väl kanske inte men det är mycket roligare med rätt känsla i kroppen. den infinner sig med Nikon F4 men inte med en Kodak Instamatic.

Det är väl känslan alla jagar med sin F1n eller EOS3 inte en tro på så mycket bättre resultat eller är jag fel ute?

Det gör man väl kanske inte men det är mycket roligare med rätt känsla i kroppen. den infinner sig med Nikon F4 men inte med en Kodak Instamatic.

Det är väl känslan alla jagar med sin F1n eller EOS3 inte en tro på så mycket bättre resultat eller är jag fel ute?

Upplösning i all ära men jag tycker att jag får bättre färger eller en mera levande känsla i bilderna när jag plåtar analogt med Provia/Velvia och scannar det med min Nikon ED 5000 än med Nikon D90 (som jag har testat en hel del). Men det är bara som jag upplever det. Sen ger D90 klart bättre färger än sina föregångare...

Det gör i alla fall jag. Absolut!
Tekniken i kameran gör det lättare att ta bilder i vissa situationer, vilket gör att du får bilder som du annars inte skulle kunnat få.
Men det förutsätter ju att du kan tekniken också.

Hej Daniel!
Med all respekt för dig som fotograf så vill jag påstå att fotografer som inte haft all den "automatik" som finns i kameror har lärt sig hantverket att "göra bild". Nu påstår inte jag att du använder "Auto" MEN många gör det.Det är ju så enkelt att trycka.Men det är ändå inte bara det jag syftar på. Du kan skapa bilder med vilken kamera som helst.OCH allt hänger på vilken typ av bilder du vill ha.Ta Anders P som ett exmpel. Fråga honom vad hans bilder är "tillverkande" med för kamera.

Nja, nu ska man inte överdriva kraven. Man behöver inte en modern värstingdator och CS4 för att plåta digitalt.Även för typ fem-sex år sedan kunde man klara av att bildbehandla på de datorer som fanns då och t ex CS2 eller gratisprogram.

Förlåt, jag var ironisk (och till stor del självironisk) -- och det var lite dumt, eftersom alla vet att det är lätt att missförstå ironi på nätforum. Vad jag menar är alltså att jag tycker du har helt rätt. Om man stoppar gammal film i kameran eller har den senaste digitalmodellen spelar ingen större roll; det är bilderna som räknas.

Nu vet jag att jag själv tar fler bra bilder med min nuvarande utrustning än jag gjorde med min analoga Nikon på 1980-talet, men inser att inte alla funkar likadant.

Hej Erland!
Tack för det som jag syftade på och som jag framhärdar: Jag har en kamera för att ta,skapa,tänka - vad man vill -bilder.
Vad gäller antalet bilder man tar så är det med mig att jag kan ta flera rullar och inte bli nöjd med någon av "rutorna".Nu har jag det så bra ordnat att jag har ett eget fotolabb. Möjligen blir det som så att man då tar mer bilder än om man inte kan framkalla på en timme och kopier nästa timma.
Om jag ändå skall säga något om kameror i stort så är det väl på detta sätt:
Kameratillverkarna arbetar med att producerar modeller efter olika marknadssegment. Vilket betyder att man vill nå olika målgrupper efter vad för ekonomi man har.Man vet att det alltid finns dom som vill ha en "skarpare" version.Eller som en på det stora kameramärket sa till mig: Inte f-n behöver dom flesta denna modellen, dom tar lika bra bilder med den tidigare versionen men det gäller att inte låta konkurenterna komma om oss".

du har en grymt bra autofocus på EOS3 och 1V, det kan ge bättre skärpa på fler bilder är vad det kanske hade gjort annars.

tror ljusmätningen är bättre i de nyare/avancerade modellerna oxå, så antalet rätt exponerade bilder ökar om man inte får för sig att ställa allt manuellt.

ANNONS
Götaplatsens Foto