Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

gamla fotografier

Produkter
(logga in för att koppla)
Anna, en idé om du vill ha en gammal "look" är att använda ortokromatisk film. På sena 1800-talet var det den vanliga typen av emulsion. Filmen är rödblind, och extra blåkänslig. Du har kanske sett att svenska flaggan på gamla bilder ser ut som den finska. Blått blev vitt, och det gula blev mörkt.

www.kameradoktorn.se säljer Maco ORT25 som jag kan rekommendera. Den är extremt finkornig, och har hög kontrast, som måste tämjas med mjukarbetande framkallare. Maco säljer LP-Dokufine LC som ska fungera bra med ORT25, men kanske kodaks Technidol eller Rodinal 1+200 också fungerar. Rodinal är dessutom ekonomisk att använda.

Själv använder jag en brenzkatekinframkallare som jag tillverkar själv. Den är extremt kompenserande vid högre utspädningar. Receptet jag utgår från är ett gammalt recept från tyska Mimosa.

Maco ORT25 kan framkallas med rött mörkrumsljus, så det är en fördel när man skålframkallar bladfilm. Den är inte så extremt blåkänslig, så svenska flaggan ser fortfarande svensk ut. :)

Ortofilm var på 30-talet billigare än panfilm, men idag är den dyrare. Närmare 100 kr per rulle 135 eller 120-film. :-/

Annars rekommenderar jag Efke, som ju är en rätt billig film. som jag skrev förut, så är de tillverkade efter Adox-recept från 1949. Jag har många gamla negativ på Adox R17, som Efke R50 hette på den tiden.

Varför inte ladda Efke i en lådkamera, eller i en Agfa Isolette Bälgkamera, som var vanliga för sisådår 50 år sedan? Isolette med Apotar, eller ännu hellre Solinar, står sig bra än idag. För en Isolette med Agnar eller Apotar så behöver man inte betala så många hundralappar. Kopiera små bilder med vit kant för albumet. :)

Jag fotar mycket med äldre Rolleikameror, men de är så pass bra att det enda som får folk att tro att tekniken är gammal vore om jag tog bilder på gamla saker. Annars kan jag lika gärna fota med en nyinköpt Hasselbladare. Kvaliteten är så pass bra med Rollei.

aleklint skrev:
Vassego!

Här är en bild som jag har tagit med min hålkamera..:

www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=82365

Snygga bilder! Jag tror att en stor del av det nostalgiska med hålkameror och lådkameror med meniskobjektiv är att bristen på skärpa och detaljåtergivning gör att hjärnan får fylla i det som saknas. Det ger drömmar, som ger en känsla av nostalgi. Bilderna må sedan vara tagna när som helst.

Ett projekt kan vara att istället för ett litet hål, ha ett större hål och en lins från en lupp som objektiv. Exponeringarna kan då göras kortare, och då kan man fotografera människor utan att riskera större rörelseoskärpa. Är man händig så kan man också bygga en slutare till kameran med gummiband som fjäder. Bländare av svart papper. Bara att leka sig fram. :)

Med en enda lins, så får man bäst bildkvalitet om den är en menisk, dvs konvex på ena sidan och konkav på andra. Är linsen konvex på båda sidorna blir skärpan i hörnen rätt dålig. Linser med svag förstoring, t.ex. läsglasögon, ger teleeffekt.

Kul att du gillade bilden J. Patric!

Intressant det där med lupp, ska prova det.
Ska man köra med film eller fotopapper som "negativ" tycker du? I min hålkamera kör jag med papper, men det blir ju väldans långa exponeringstider, 3-4 min i dagsljus..

aleklint skrev:
Kul att du gillade bilden J. Patric!

Intressant det där med lupp, ska prova det.
Ska man köra med film eller fotopapper som "negativ" tycker du? I min hålkamera kör jag med papper, men det blir ju väldans långa exponeringstider, 3-4 min i dagsljus..

Det är förstås enkelt att använda fotopapper, och man kan skålframkalla med mörkrumsljuset tänt. Kontaktkopiera, eller scanna in negativpapperet och vända det till positiv i bildbehandlingsprogram. Dock blir ju inte färgerna återgivna i gråskalan som ögat ser det. Men å andra sidan kan det ju ge en drömskhet.

Jag gjorde en gång en liten kamera med en lins från en urmakarlupp. bildcirkeln blev så liten att jag fick en rund bild på småbildsfilm. Jag klippte till små bitar av filmen och laddade i en filmhållare av papp. Jag hade en liten pappersremsa med två hål med olika storlek som bländare, och en annan pappskiva som slutare för linsen. När jag gjorde kameran så kollade jag att skärpan hamnade rätt med en enkel hemmagjord mattskiva. Tejpade matt "osynligt tejp" på en bit plexiglas. :)

Små bitar av småbildsfilm kan man framkalla i en svart filmburk! Lägga i filmen, hälla på runt 15 ml framkallare, på med locket och rulla filmburken på bordet. Den håller tätt och klarar att man har ljuset tänt. Billigare än en framkallningsdosa. :-D

Bifogar ett foto som jag tagit med luppkameran. Jag hade först linsen inställd på fokus för närbilder,så jag jag letade upp motiv, och några gamla rollspelsfigurer fick vara modeller. De är runt 10 cm höga. Sysslade med några kompisar med rollspel under tonåren på 80-talet, och vi gjorde över 2000 figurer, alla olika. De flesta gick åt under krigsaktiviteter, men åtminstone denna släkt klarade sig bra. :p

Exponeringstiden var 7 sekunder med Agfa APX 25. Framkallad i Rodinal 1+25. Kopierad med delförstoring från det runda negativet på Agfa Portriga Rapid. Selentonad.

Bilagor

• rollspel0.jpg
    rollspel0.jpg
    43 KB · Visningar: 176
Vad menar du med att fotopapperet inte återger det som ögat ser det?
Jag har märkt att mina negativ blir väldigt hård kontrast på. Brukar köra på Ilfords multigrade plaspapper. Funderar på om det går att sätta ett gulfilter framför hålet? För när man framkallar med förstoringsapparat så blir ju kopian mjukare när man har gult filter i.
Vad tror du?

Bilden med luppkameran ser ju bra ut! Snyggt när skärpan avtar mot kanterna..
Bra idé det där med filmburk som framk. dosa. :)

Fotopapper är ju blint för vissa färger, t.ex. rött och brunt, som återges svart. Gult och orange brukar bli mycket mörkt återgivet. Det kan ju vara en fördel om man eftersträvar liknelse till forna dagars ortokromatiska filmer.

Jag vet inte hur ett gulfilter skulle påverka variabelt papper, men du kan ju testa. Dock är ju filtreringen vid kopieringen rätt svag, så bäst resultat kanske du får med ett svagt gulfilter, t.ex. med ett billigt Cokinfilter, typ CC 10Y.

vid kopiering så ska ju Multigrade, och de felsta andra variabla papper ge normal kontrast, och hårdheten du får beror nog på det ljus du fotograferar i, och de färger som motiven har.

Det vore intressant att testa en luppkamera med ett akromatisk eller aplanatisk linssystem. Jag har ett Skoparobjektiv jag tagit ur en Voigtländerkamera från 60-talet, som vore roligt att testa. Men då bör ju resultatet bli som med en vanlig kamera, och det kanske inte är så lyckat ändå. Jag kan testa med den bakre linsgruppen istället, som ju är en akromat, och se hur det blir.

ANNONS
Götaplatsens Foto