Annons

Gamla Nikon objektiv till digitala hus?

Produkter
(logga in för att koppla)

tommybellan

Aktiv medlem
Jag är lite sugen på att "uppgradera" från min F90X till ett digitalt hus tex. D70. Jag är dock lite osäker på om jag kan använda de gluggar jag använder till F90X på ett digitalt hus? De gluggar jag har är:

Sigma 24-70 2.8 DG DF
AF Zoom Nikkor 80-200 2,8 ED

Jag har även en blixt SB26 men det måste väl vara en DX-blixt till de digitala husen eller?

Mvh. Tommy

Sigman vet jag inte.
Nikon: JA

Sälj inte SB26´an (eller säljden billigt till mig) utan använd dess slavfunktion och du har en ministudio med din nya digitalblixt.

tommybellan skrev:
Jag är lite sugen på att "uppgradera" från min F90X till ett digitalt hus tex. D70. Jag är dock lite osäker på om jag kan använda de gluggar jag använder till F90X på ett digitalt hus? De gluggar jag har är:

Sigma 24-70 2.8 DG DF

Jag har även en blixt SB26 men det måste väl vara en DX-blixt till de digitala husen eller?

Mvh. Tommy

Vissa äldre Sigma kan eventuellt behöva en uppgradering för att fungera med en D70. Jag har själv ett 80-200 2.8 till min D70 och den fungerar utmärkt. Som tidigare, spara blixten som slav. För TTL med D70 så måste man ha en blixt med iTTL, tillexempel SB-600 eller SB-800.

tommybellan skrev:

Sigma 24-70 2.8 DG DF

Mvh. Tommy

Hej
Har F90X och AF Zoom Nikkor 80-200 2,8 ED
Samt D100, Funkar ypperligt.
Nu vet jag inte hur D70:in funkar men på D100:an så fokuserar den långsammare än F90X med det objektivet.
Mvh/-Anders

Jag viste väl att jag skulle få bra svar här, ni är ju GULD!
Erik, jag skall ha dig i åtanke om jag vill sälja blixten .. hehe ;-)

sjost skrev:
Sigmas betäckning för att den är specialgjord för digitalkameror är väl DC?

Sigma DC står för att objektiven är anpassade för digitalkameror med liten sensor (max 1.5x) DG är digitalanpassade objektiv för (upp till) fullstor sensor.

"Sigma's Digital Camera (DC) lenses are exclusively designed to suit the characteristics of digital SLR cameras. The image circle is designed to match the size of image sensors within digital SLR cameras. Vignetting will occur if these lens' are used with 35mm SLR cameras or digital cameras with an image sensor larger than APS-C size frame."

"DG refers to digital group. SIGMA are now producing a range of lenses that are ideal for the latest digital AF SLR systems"

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto