Annons

Gamla objektiv på nya kameror

Produkter
(logga in för att koppla)
Makten skrev:
Nej, inte på en D80 eftersom den inte har någon AI-koppling. Det finns alltså inget som kan pajja av att använda pre-AI-objektiv.

Då kommer ju följdfrågan: Vilka har ai-koppling?
Vad händer med Kameran?

Använder nämligen en F4 med dessa objektiv ibland.

Innerst skrev:
Då kommer ju följdfrågan: Vilka har ai-koppling?
När det gäller digitala kameror så är det D200, D300, D1(h/x), D2(h/x/xs) samt D3. Analoga har jag ingen aning om.

Vad händer med Kameran?
Det beror på hur AI-flärpen på kameran är konstruerad. Om den är stum så tar den i flänsen på bländarringen och kan antagligen om man har otur brytas av eller stukas. Jag har för mig att någon sade att vissa kameror (analoga?) har en AI-flärp som på något vis viker undan om man sätter på ett objektiv av icke AI-typ.

Såhär ser det ut med ett AI-S-objektiv monterat på D200. Den lilla plutten på kamerahuset kan inte tryckas inåt, så ett objektiv av pre-AI-typ - med en fläns som är lika djup runtom som klacken på objektivet på bilden - kommer antingen inte att kunna monteras eller så bryter man av plutten (som är av plast).

Bilagor

• img_0774.jpg
    img_0774.jpg
    86.6 KB · Visningar: 152
Makten skrev:
Nej, inte på en D80 eftersom den inte har någon AI-koppling. Det finns alltså inget som kan pajja av att använda pre-AI-objektiv.
http://www.nikonians.org/nikon/slr-lens.html
D40 och de andra i instegsklassen går att montera men enligt det här schemat funkar det inte med D80.
Om man sen kollar Nikons hemsida står det inget om att D80 klarar äldre optik. De listar G, DX AF, AF och AI-P som kompatibla. På D40 står det även Non-CPU.
Jag vet inte exakt vad som kan gå fel med det verkar inte vara så bra att montera pre-AI optik på en D80.

Zotamedu skrev:
http://www.nikonians.org/nikon/slr-lens.html
D40 och de andra i instegsklassen går att montera men enligt det här schemat funkar det inte med D80.
Om man sen kollar Nikons hemsida står det inget om att D80 klarar äldre optik. De listar G, DX AF, AF och AI-P som kompatibla. På D40 står det även Non-CPU.
Jag vet inte exakt vad som kan gå fel med det verkar inte vara så bra att montera pre-AI optik på en D80.
Jag tror inte ett dugg på den där tabellen. Varför skulle det inte gå? D50, D70 och D80 har ju ingen AI-koppling så det enda som skiljer mot D40 är att det finns mekanisk AF-överföring, vilket ju alla de dyrare kamerorna också har.

Makten skrev:
Jag tror inte ett dugg på den där tabellen. Varför skulle det inte gå? D50, D70 och D80 har ju ingen AI-koppling så det enda som skiljer mot D40 är att det finns mekanisk AF-överföring, vilket ju alla de dyrare kamerorna också har.
Jag önskar jag visste själv men jag kollade Nikons hemsida också och där stod inget om att äldre pre-AI funkar till D80 men det stod det för D40. Jag kan ha läst fel så kolla gärna själv.

Det som skiljer är att D40, D40x och D60 inte har den lilla brytaren som känner när minsta bländare är inställd. Dvs den som sitter ungefär kl 1930 om man tittar på kameran (D70) framifrån. Denna brytaren tar i bländarringen om jag använder mitt pre-Ai 55/3.5 Macro.

M

Zotamedu skrev:
Jag önskar jag visste själv men jag kollade Nikons hemsida också och där stod inget om att äldre pre-AI funkar till D80 men det stod det för D40. Jag kan ha läst fel så kolla gärna själv.
Enligt ditt förra inlägg så finns ju inte AI- eller AI-S-objektiv heller med i kompatibilitetslistan, och de funkar med D80. Var på Nikons hemsida hittar du informationen?

Melker Humala skrev:
Det som skiljer är att D40, D40x och D60 inte har den lilla brytaren som känner när minsta bländare är inställd. Dvs den som sitter ungefär kl 1930 om man tittar på kameran (D70) framifrån. Denna brytaren tar i bländarringen om jag använder mitt pre-Ai 55/3.5 Macro.
Då undrar man varför de dyrare kamerorna inte har den brytaren. Skumt!

Melker Humala skrev:
De har ju redan AI-kopplingen för att känna av det.
Det är sant. Men varför i helsike finns då båda dessa grunkor? Den ena utesluter ju nödvändigheten av den andra.

Tillägg: Hur går det om man sätter ett 17-35/2,8 på en D40 då? Den har ju bländarring (och AF-S), men D40:n kan inte känna av om minsta bländare är inställd eller inte.

Makten skrev:
Det är sant. Men varför i helsike finns då båda dessa grunkor? Den ena utesluter ju nödvändigheten av den andra.

Jo men de finns ju inte båda på samma kamera. Den lilla brytaren kostar med all säkerhet nästan ingenting jämfört med Ai-kopplingen så det är ju säkert så att den har konstruerats pga kostnadsskäl på de billiga hus där man kan kontrollera bländaren från huset.

Vad gäller 17-35 så antar jag att det är fixat med CPU-kontakterna istället på samma sätt som med andra AF utan AFS

M

Jag kom just på att man nog måste ha båda kopplingar på en kamera där man inte matar in vilket objektiv som sitter på, det vill säga alla analoga antar jag. Då gör kombinationen av båda dessa mojänger att kameran "vet" vilket objektiv det rör sig om eftersom det är olika vinkel mellan respektive koppling beroende på objektivets ljusstyrka. Klurigt. Annars skulle man inte få rätt bländarvärde i sökaren (om det nu finns en sån indikering).

Okej, då hade jag alltså fel. Icke AI-objektiv kan inte monteras på D50, D70, D80 och D100! Då vet man det:)

Makten skrev:
Enligt ditt förra inlägg så finns ju inte AI- eller AI-S-objektiv heller med i kompatibilitetslistan, och de funkar med D80. Var på Nikons hemsida hittar du informationen?
http://www.nikonusa.com/Find-Your-Nikon/Product/Digital-SLR/25420/D40.html
http://www.nikonusa.com/Find-Your-Nikon/Product/Digital-SLR/25235/D200.html
http://www.nikonusa.com/Find-Your-Nikon/Product/Digital-SLR/25412/D80.html
Gå in under Tech Specs och någonstans i mitten finns Compatible Lenses.

Sen står det uttryckligen på sidan 118 i manualen också.

AI- och AI-S finns inte med på D80, men de funkar. Ingen ljusmätning dock, men de funkar.

Sen står det uttryckligen på sidan 118 i manualen också.
Jag har ingen D80, så det blir lite svårt att läsa;-)

Det är konstigt att Nikon inte är tydligare med varför man inte kan montera vissa objektiv på vissa kameror. Det gör att man börjar spekulera och dra felaktiga slutsatser som jag gjorde här. Om AI funkar på D80 fast det inte står, varför skulle inte pre-AI funka? Nu vet jag varför, men det står ju ingenstans att läsa.

Makten skrev:
AI- och AI-S finns inte med på D80, men de funkar. Ingen ljusmätning dock, men de funkar.

Jag har ingen D80, så det blir lite svårt att läsa;-)

Det är konstigt att Nikon inte är tydligare med varför man inte kan montera vissa objektiv på vissa kameror. Det gör att man börjar spekulera och dra felaktiga slutsatser som jag gjorde här. Om AI funkar på D80 fast det inte står, varför skulle inte pre-AI funka? Nu vet jag varför, men det står ju ingenstans att läsa.
Oj jag glömde länka till instruktionsboken som ligger på Nikons Amerikanska sida. http://www.nikonusa.com/pdf/manuals/noprint/D80_noprint.pdf
Det kan ta en stund att ladda hem den.

Ja det är en bra fråga varför de inte säger varför.

ANNONS
Götaplatsens Foto