Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla objektiv till ny kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Soffiloffis

Medlem
Jag har nyligen köpt en Canon EOS 350D och min pappa har några objektiv till sin gamla analoga systemkamera. Dom passade inte till min kamera, så nu undrar jag om det kan finnas nå slags adapter så man kan använda dom på min?

Konstig fråga kanske, men det skulle vara kul om det kunde gå och fixa så att jag kan använda objektiven.

//Sofie

Hej Sofie,

Är det verkligen Canon-objektiv som din pappa har då? För om det är det så borde de passa, dock innebär tyvärr inte alltid det att allt annat fungerar ändå som t.ex. auto-focus.

Om det är ett annat märke så känner i alla fall inte jag till några adaptrar, utan i så fall är det nog bättre att försöka sälja den gamla kameran och dess objektiv och därifrån ta pengarna till att köpa nya gluggar till 350:n.

Mvh/Micke

Ja jag tror att kameran heter Canon EF 30 lr nåt sånt där.
Och objektiven var också Canons :)

Det var själva fästet på objektiven som var för smalt för min kamera.

//Sofie

Då är det antagligen FD, behövs adapter som är ganska dyr, ger 1.25x brännviddsförlängning och försämrar bildkvaliteten.
Om det inte är några superbra objektiv (L-telen) är det knappast värt.

ANNONS
Götaplatsens Foto