Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gammal Zeiss Ikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Roppan

Aktiv medlem
Hade storstäding idag och hittade min fars gamla kamera i källaren. Det är en Zeiss Ikon och jag gissar att den är ifrån 1940-talet.
Är det något samlarvärde i en sådan eller är det bara att slänga?

den är nog inte mer värd än någon hundra lapp men den är ju en fin kuriosa grej att at i bok hyllan dom är väldigt fina att se på.

Och de är roliga att använda.
Jag fick en gammal bälgkamera och köpte lite svartvit film.
Jätteskoj. Nu framkallar och kopierar jag själv, gammal fin mörkrumsutrustning får man sgs gratis idag.

Det finns massor med olika modeller som Zeiss Ikon tillverkade. Allt från lådkameror till den tidens proffskameror. Vad heter den och vad har den för objektiv?

Det finns massor med olika modeller som Zeiss Ikon tillverkade. Allt från lådkameror till den tidens proffskameror. Vad heter den och vad har den för objektiv?

Det står Nettar 515/2 på baksidan.
På "objektivet" står det Zeiss Ikon Telma, Nettar Anastigmat, samt 1:6,3 F=10,5cm
Bländaren går att ställa mellan 6,3 till 22
Tiden: 25, 50 75, 125 B T
Focus 2m - 8m - oändligt
format 6x9 cm
En sökare sitter på "objektivet"

Jag kollade lite på webben för att se om jag kunde finna en likadan. Det kryllade av dom men ingen som är exakt som min.

Om någon skulle vara intresserad av den så kan jag ta en bild på den.

Det är en amatörkamera för format 6x9. Den är användbar, det finns film till den och om bälg, slutare etc är funktionsdugliga har den alltså en försumbart, men trots allt litet bruksvärde. Men inget samlarvärde. Störst är nog affektionsvärdet, alltså det personliga, det är ju din far som ägt den.

Det är en amatörkamera för format 6x9. Den är användbar, det finns film till den och om bälg, slutare etc är funktionsdugliga har den alltså en försumbart, men trots allt litet bruksvärde. Men inget samlarvärde. Störst är nog affektionsvärdet, alltså det personliga, det är ju din far som ägt den.

Tackar för intresset. Jag ställer den i bokhylland ett tag tills frugan tröttnar på den.

ANNONS
Götaplatsens Foto