Annons

Gammalt och nytt?

Produkter
(logga in för att koppla)

CeeAge

Ny medlem
Hej allihopa, nu är det såhär att jag är helt ny inom systemkameror. Jag har kollat runt på forumet men lyckas inte hitta några svar på mina frågor. Jag har säkert läst om det men inte förstått... Så är det väl när man är nybörjare. Jag har börjat tjäna lite pengar så nu tänkte jag att jag ska försöka gå ifrån kompaktkameran och börja med lite roligare större saker.

Min fråga är hur man vet vilka objektiv som passar till vilka kameror. Jag har fått reda på att min farfar har 3 relativt oanvända objektiv liggande och ett analogt hus. Tror det är Canon på rubbet. Får göra lite efterforskningar på det hela. Men hur skulle dom funka i ett digitalt hus? Hur vet jag att dom passar? Spelar det nån roll vad jag köper för kamera?

Tack på förhand.
// Crille

Om det är manuella optiker funkar det inte alls.

kamera spelar mindre roll. Det är mer detaljerna i systemutbudet som är intressant.

Ex Om man vill ha stora sensorer väljer man Canon.
Vill man ha antiskak i huset väljer man...
Vill man ha DET objektivutbudet väljer man...
Vill man ha DEM blixtfunktionerna väljer man...

Skaffa reklambladen för de olika tillverkarna och läs & jämför, det är kul!
PS ingen tillverkare av idag gör dåliga kameror DS

Med hjälp av följande webb kan du kanske identifiera vilken kamera och vilka objektiv din farfar har:

http://www.canon.com/camera-museum/

Om du skall (med enkelhet och full funktion) kunna använda objektiven på en digital Canon systemkamera så måste de vara gjorda för EOS-systemet (objektivfattning heter EF).

Tackar så mycket för hjälpen!

Tror jag har riktiat in mig på en Canon EOS 40D. Kanske lite dyr men det är ju något som är värt att lägga pengar på.

Erik Schalin skrev:
Om man vill ha stora sensorer väljer man Canon.

Varför skall man välja Canon om man vill ha en stor sensor ?
Jag själv skulle tveklöst valt Nikon om jag ville ha en stor sensor i allafall.

/kent

Bokeh skrev:
Varför skall man välja Canon om man vill ha en stor sensor ?
Jag själv skulle tveklöst valt Nikon om jag ville ha en stor sensor i allafall.

/kent

Det finns väl två skäl som jag kommer på spontant, dels har du en som är billig och en som har hög upplösning. Nikon har väl bara en, för 44000:- att jämföra med t.ex. 5D till halva priset.

ANNONS
Götaplatsens Foto