Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Garanti på Begagnat

Produkter
(logga in för att koppla)

SolgudenRa

Avslutat medlemskap
För ett drygt halvår sedan köpte jag en begagnad digital systemkamera på Hegethorns Foto. Jag beställde den över telefon och man informerade mig om att kameran såldes med alla orginaltillbehör.(Kablar, batteri, laddare samt svenk bruksanvisning) Enligt den jag talade med såldes kameran med tre månadrs garanti. Kameran skickades mot postförskott och jag hämtade ut den fyra dagar senare. I paketet låg det ett kamerahus med batteri och inget mer.Laddare, usb-kabel och bruksanvisning saknades. När jag senare samma dag ringde till Hegethorns så sa man bara att det inte ingick någon laddare. Däremot blev jag erbjuden att köpa en begagnad laddare för 500kr! bruksanvisning tyckte dom att jag kunde hämta på nätet. När jag några dagar senare lånat en laddare av en kompis så upptäckte jag att batteriet var helt slut. Fulladdat så räckte det i ungefär en halvtimma. Jag kontaktade åter Hegethorns och bad att dom skulle ge mig ett nytt batteri på garantin. Då fick jag höra att gammla presskörda kameror som denna, inte såldes med garanti.

Och nu undrar jag om dom får göra så här? Måste man inte lämna tre månaders garanti på allt begagnat?

Nej, när det gäller begagnat beehöver man inte lämna garanti. Fast man får inte ljuga och säga att det ingår saker i köpet som egentligen inte ingår.

Nej, när det gäller begagnat beehöver man inte lämna garanti. Fast man får inte ljuga och säga att det ingår saker i köpet som egentligen inte ingår.

Okej. Jag har sedan detta hände handlat hos Fotokungen,Cyberfoto och på Scandinavian och alla dessa verkar seriösa, men tydligen ska man undvika bluffmakare som Hegethorns!!

Som jurist får jag väl uttala mig. Garanti behöver man inte lämna varken på nya eller begagnade saker, men görs ju ofta. Det innebär i princip att bevisbördan ändras, att det är säljaren som skall visa att du orsakat felet, istället för att du, som hävdar att det var fel i varan du fick måste bevisa det. Sen har vi Konsumentköplagen som gäller när du handlar av en näringsidkare, den ger skydd även för begagnat. Sen har vi muntliga och skriftliga avtal, kring vad som ingick i köpet. Ett muntligt gäller lika mycket, men kan vara svårt att bevisa, som i ditt fall, vad som sades i ett telesamtal, ord står mot ord.

Sedan gäller vanlig avtalsrätt och vad du har anledning att förvänta dig av köpet. Köper man en begagnad kamera med ett dött batteri så kan man säga att det är fel i varan och det är en grund för att häva köpet. Även en begagnad pryl skall anses fungera och fylla sin funktion. Problemet kan vara bevissvårigheter, och hur slutkört batteriet är. Är det helt dött och säljaren inte upplyst om detta, då är det definitivt fel i varan. Det finns vidare en undersökningsplikt, som kan vara svår att utföra om man handlar på nätet. I så fall får man nog anse att du omedelbart efter att ha mottagit varan måste reklamera felet. En del handlare skriver att varan köps i befintligt skick, men det tar inte udden av de här bestämmelserna, fast de tycks tro det. Det gäller bara när vi privatpersoner handlar av varandra, t ex annonsmarknaden här. En del handlare försöker kringgå detta genom att säga att prylen är inlämnad av en privatperson och att de säljer den åt denne. Högst tveksamt skulle jag säga, de skulle nog åka på det om de säljer prylen i affären bland allt annat, som ofta är fallet. Bara en luring för att slippa ansvar.

Enklast för dig är väl att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, då slipper du en massa rättegångskostnader och så ifall du vill stämma dem och skulle förlora. De flesta affärer följer deras beslut. För oss andra gäller väl att undvika den där affären.

Inte mitt område det här egentligen, men ungefär så ligger det till utifrån vad jag minns, haha.

garanti

Enligt konsumentköplagen har man numera sedan 2005 6 mån garanti även på begagnat, se nedan. Du har alltså rätt att reklamera inom 6 mån oavsett vad säljaren tycker.
"Den lagstadgade garantin innebär numera att näringsidkaren är skyldig att ta ansvar för en felaktig vara om felet uppstått inom sex månader från över- lämnandet av varan. Detta gäller såväl nya som begagnade varor, hänsyn måste dock tagas till om varan är ny eller begagnad."

Jag måste nog säga emot Mats, det finns ingen lagstadgad garanti i Sverige och har aldrig funnits. Däremot säkert ett utökat konsumentskydd för begagnade saker. Men detta är INTE garanti, med den innebörden att bevisbördan ligger på dig som konsument, det är DU som skall visa att felet inte beror på dig. Och det kan vara knepigt ibland. Ta t ex det gamla batteriet, säljaren kan helt enkelt säga att du har väl kört slut på det sen du fick det, laddat det fel etc.

Nja, Konsumentköpslagen använder ju inte ordet "garanti". Men bortsett från det har Mats faktiskt rätt. Så här skriver Konsumentverket om Konsumentköpslagen:

Din vara är felaktig om:
* den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med säljaren. Detta kan exempelvis handla om varans art, mängd eller kvalitet.
* bruksanvisning saknas.

Om du inte har kommit överens med säljaren om annat är varan också felaktig om:
* den inte kan användas till det den ska användas till...

Varan är dessutom felaktig om:
* den avviker i något annat avseende från vad du borde ha kunnat förutsätta.
* den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta med hänsyn till varans pris, även om den har sålts i "befintligt skick".

Sexmånadersregeln
För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det...

Att batteriladdare och instruktionsbok fattas är alltså "fel" i lagens mening. När det gäller batteriets kondition är det väl mer tveksamt.

Som jurist får jag väl uttala mig. Garanti behöver man inte lämna varken på nya eller begagnade saker, men görs ju ofta. Det innebär i princip att bevisbördan ändras, att det är säljaren som skall visa att du orsakat felet, istället för att du, som hävdar att det var fel i varan du fick måste bevisa det. Sen har vi Konsumentköplagen som gäller när du handlar av en näringsidkare, den ger skydd även för begagnat. Sen har vi muntliga och skriftliga avtal, kring vad som ingick i köpet. Ett muntligt gäller lika mycket, men kan vara svårt att bevisa, som i ditt fall, vad som sades i ett telesamtal, ord står mot ord.

Sedan gäller vanlig avtalsrätt och vad du har anledning att förvänta dig av köpet. Köper man en begagnad kamera med ett dött batteri så kan man säga att det är fel i varan och det är en grund för att häva köpet. Även en begagnad pryl skall anses fungera och fylla sin funktion. Problemet kan vara bevissvårigheter, och hur slutkört batteriet är. Är det helt dött och säljaren inte upplyst om detta, då är det definitivt fel i varan. Det finns vidare en undersökningsplikt, som kan vara svår att utföra om man handlar på nätet. I så fall får man nog anse att du omedelbart efter att ha mottagit varan måste reklamera felet. En del handlare skriver att varan köps i befintligt skick, men det tar inte udden av de här bestämmelserna, fast de tycks tro det. Det gäller bara när vi privatpersoner handlar av varandra, t ex annonsmarknaden här. En del handlare försöker kringgå detta genom att säga att prylen är inlämnad av en privatperson och att de säljer den åt denne. Högst tveksamt skulle jag säga, de skulle nog åka på det om de säljer prylen i affären bland allt annat, som ofta är fallet. Bara en luring för att slippa ansvar.

Enklast för dig är väl att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, då slipper du en massa rättegångskostnader och så ifall du vill stämma dem och skulle förlora. De flesta affärer följer deras beslut. För oss andra gäller väl att undvika den där affären.

Inte mitt område det här egentligen, men ungefär så ligger det till utifrån vad jag minns, haha.

Distansköplagen ger väl 14 dagars returrätt i alla lägen, eller vad säger juristen? Den borde väl vara tillämplig när man köper på detta sätt?

Fast jag begriper inte inlägget som kommer 6 månader efter att du konstaterat fel på varan? Är det en mer pricipiellt frågeställning eller varför vänta så länge när du redan från början sett problemen?

Sorry Erland, men jag har faktiskt rätt, jag talar om bevisbörderegler, vem som ska påvisa ett visst fel. Konsumentköplagen ger ingalunda köparen rätt för fel, hur de än har uppkommit.

Vi kan säga så här. Om du köper en kamera med garanti, tappar den i marken första dagen, så är det SÄLJAREN som skall bevisa att felet beror på att du tappat den, inte tvärs om.Kan han det så lär du inte få den lagad.Är det inga synliga fel så kan det bli väldigt svårt att visa det, och du får prylen lagad. De flesta säljare ifrågasätter inte ens.
Hade du istället köpt den utan garanti gäller även då Konsumentköplagen, men det är DU som skall visa att faran var felaktig när du köpte den, något som kan vara svårt att göra. Därför är garanti så bra, och inte något man får lika starkt genom lagar.

jo, handlar man per telefon eller internet och så gäller distansköplagen, då måste man iofs ångra köpet inom 14 dagar, och det är ju kört i det här fallet. Man skall få en blankett om sådan ångerrätt när man får varan.

jo, handlar man per telefon eller internet och så gäller distansköplagen, då måste man iofs ångra köpet inom 14 dagar, och det är ju kört i det här fallet. Man skall få en blankett om sådan ångerrätt när man får varan.

Här var det ju just telefonköp så då hade det ju varit att bara skicka tillbaks eländet.

Jag undrar ju som sagt varför det tar ett halvt år innan man agerar, skulle ju vara intressant att veta.

Men det är väl inte köparens ansvar att få en blankett= Man kan väl inte som säljare avsäga sig ansvaret att ta tillbaka varan bara för att man underlåter att skicka med en blankett med köpet?

Hade du istället köpt den utan garanti gäller även då Konsumentköplagen, men det är DU som skall visa att faran var felaktig när du köpte den, något som kan vara svårt att göra. Därför är garanti så bra, och inte något man får lika starkt genom lagar.
Uppenbarligen håller inte Konsumentverket med dig. Den så kallade sexmånaderregeln innebär ju (enligt dem) att bevisbördan ligger hos säljaren om felet uppkommit inom sex månader efter köpet.

Så här skriver Konsumentverket:

Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det...

Jag är inte sämre än att jag ändrar mig, kollade upp lagen nu och det stämmer, de har svängt om bevisbördan, som det får uppfattas. Antagligen pga nåt EU-direktiv eller så, brukar ju vara så. Där får man för att man är besserwisser utan att ha kollat (fast när jag pluggade var det som jag sa). Här kommer i alla fall paragrafen som är aktuell i Konsumentköplagen. Nu lärde jag mig nåt nytt, vad bra.
20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.

Lite offtopic, men får passa på när vi har en jurist som jobbar gratis i forumet :)

Vi sysslar med distanshandel och enligt det vi fått "lära oss" så ska vi som säljare upplysa kunden om deras lagstadgade ångerrätt vid distansköp. Således uppger vi detta dels på hemsidan, dels på kundens kvitto där det står att de inom 30 dagar (vi är lite frikostligare än lagens 14 dagar) skall kontakta oss för att erhålla en returblankett per mail om de vill ångra sitt köp, vid dessa fall så får den en blankett som pdf.

Lite offtopic, men får passa på när vi har en jurist som jobbar gratis i forumet :)

Vi sysslar med distanshandel och enligt det vi fått "lära oss" så ska vi som säljare upplysa kunden om deras lagstadgade ångerrätt vid distansköp. Således uppger vi detta dels på hemsidan, dels på kundens kvitto där det står att de inom 30 dagar (vi är lite frikostligare än lagens 14 dagar) skall kontakta oss för att erhålla en returblankett per mail om de vill ångra sitt köp, vid dessa fall så får den en blankett som pdf.

Bra fråga, jag har köpt på distans som de flesta många gånger och oftast är säljaren mycket bra på att informera om distansköplagen men någon blankett har jag ALDRIG fått.

Jag har faktiskt aldrig returnerat något heller av annat skäl än garantiåtagande men inte just regelrätt returnerat.

det stämmer som ni säger, säljaren har en skyldighet att informera om ångerrätten, gör han inte det borde ångerrätten teoretiskt sätt börja gälla från att han gjort det, även om det sker senare. Men som sagt, detta är inte mitt område, som ni säkert märkte tidigare i länken, haha.

Fast jag begriper inte inlägget som kommer 6 månader efter att du konstaterat fel på varan? Är det en mer pricipiellt frågeställning eller varför vänta så länge när du redan från början sett problemen?

Jag är ganska ny här på fotosidan och jag tog upp detta nu bara för att jag var lite nyfiken på vad som egentligen gäller vid begagnatköp från butik. Kameran sålde jag på tradera några veckor senare.

Jag är ganska ny här på fotosidan och jag tog upp detta nu bara för att jag var lite nyfiken på vad som egentligen gäller vid begagnatköp från butik. Kameran sålde jag på tradera några veckor senare.

Jaha jag förstår. Förlorade du mycket pengar på den historien? Men nästa gång, åberopa distansköplagen. Man behöver inte ens motivera varför man returenerar en vara, bara betala frakten.

Sen kan man ju säga att man inte direkt blir sugen på att köpa av Hegethorns efter din historia.

ANNONS
Götaplatsens Foto