Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ge bort bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Blueeyez

Medlem
Jag sitter och funderar lite på hur det fungerar med det här som kvällstidningarna på nätet kör med. Ex. "Har du tagit bilder på det nya stormovädret?, Mejla in dina bilder". Hur ställer sig en yrkesfotograf till detta, mejla in bilderna utan ersättning eller? Ska man som glad amatör bara mejla sina bilder till höger och vänster så att vilken tidning som helst kan använda dem utan att man får ersättning? I mina ögon verkar det som om de stora tidningsjättarna utnyttjar "småfolket", eller får man ersättning för sin bild?
Någon som vet?
 

stefano

Aktiv medlem
Jag satt och funderade över det häromdagen... Egentligen står det bara "mejla in dina bilder". Visst, det är underförstått att vissa kan publiceras, men jag kan inte tänka mig att det är underförstått även i lagens mening.
De måste väl explicit skriva att bilderna kan komma att publiceras, annars skulle jag gissa på att man senare kan göra anspråk på ersättning för publiceringen?
Personligen tror jag på att de stora tidningarna spelar lite på allmänhetens okunnighet. Jag menar hur stor är egentligen chansen att någon som skickat in sin bild skulle sedan ringa eller skicka en faktura på publicerad bild?

Jag vet som sagt inte hur det fungerar, men att det står "mejla in din bilder" ger nog inte laglig rätt att vidare publicera dem. Bara för att man skickar någon en bild ger man inte dem rätten att publicera den (om man inte specifikt anger det när man skickar bilden).
 

Johan__P

Aktiv medlem
Jag såg också den där annonsen (i Aftonbladet) men det stod också att ersättning utgår vid publicering.

mvh
Johan Pettersson
 

Blueeyez

Medlem
Var stog det någonstans? I den senaste uppmaningen att mejla in bilder från ovädret står det ingenting om vad som händer med bilden. Men det är klart, om man alltid får ta en diskussion med redaktionen om varje bild man skickat in och eventuell ersätting så är det ju inga problem, men borde de inte skriva det då? Frågan är ju om de inte får in fler bilder att välja mellan om de anger att ersättning utgår för publicerade bilder?
 

Blueeyez

Medlem
Ahaaa......där ser man, då var det ju som jag trodde från första början då. Men borde de inte ersätta för en bild? De åker ju snålskjuts på att folk blir stolta över att deras bilder publiceras.
 

stefano

Aktiv medlem
Om jag hade haft pengar till det, hade jag gett mig in på att bli publicerad på detta viset och sedan anlitat advokat när de publicerat bilden. Bara för att se vem som hade vunnit och att i så fall ge vissa tidningars "we big magazine"-mentalitet en god törn.
 

jensohlsson

Aktiv medlem
Börja med att skicka en vanlig faktura enligt BLF:s prislista. Skicka sedan kravbrev med kort information om deras skyldighet att betala för publiceringen av en bild du äger.

Sedan skickar du räkningen till kronofogdemyndigheten om de ännu inte betalar. Sen blir det tingsrätten, och det borde inte kosta dig en spänn, om du inte anlitar en advokat.

Tror inte kvällpressen orkar dra det ända dit. AB skulle inte tveka att skriva ner Expressen för en sån historia eller vice versa.

/Jens
 
ANNONS