Annons

Ge mig tips för köp av AF-kamera, Nikon eller Canon ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Murphy

Ny medlem
Jag skulle vilja få lite hjälp och tips, när jag nu skall köpa min första AF-kamera.
Min utrustning består för närvarande endast av mycket bra Canon FD-kameror och objektiv.

Jag vill ha en kamera med snabb och stabil autofocus och till den vill jag köpa något tele och macrotele objektiv. Den behöver inte vara den mest stryktåliga, men absolut inte ömtålig.

De kameror som verkar mest rätt är :
Canon EOS 1n
Nikon F90x
Nikon F801s
Jag vill köpa en så bra (men billig) kamera som möjligt med snabb och stabil autofocus.
( Finns det Canon EOS-kameror med fokusfälla ? )

VAD TYCKER NI ?????

EOS!

EOS 5 är super!
Definitivt för pengarna. Jag gav för ca 2 månader sedan 4000 för huset välskött och nyrenoverat...
Väl värt pengarna.

Skulle vilja sticka in med en outsider, om du vill ha en stabil AF kamera, Pentax Z1p som jag själv tycker har en stabil och snabb AF , är í överlag en mycket stabil,stryktålig, trotjänare, mer kamera för pengarna om man jämför med Cannon, Nikon mm !

Om autofokusfunktionen är viktig skulle jag stryka Nikon 801s från listan. Den var bra för sin tid, men idag känns den för långsam och inexakt.

Nikon F90x däremot är en utmärkt kamera med bra autofokus. Det jag särskilt gillar är fokuslåsknappen som sitter nära höger lillfinger (finns på 801s också om jag inte minns fel). Ställ in fokusen på "C", kontinuerlig fokus, och låt kameran hitta fokuspunkten. För att låsa fokusen när som helst, tryck till med höger lillfinger. Ergonomisk toppenlösning som funkar bättre för mig än fokusknappen vid tummen på F100, F5 och D-serien.

Tyvärr kan jag inte jämföra med Canonkameran, den har jag ingen erfarenhet ifrån.

Fredrik: Fokusfälla måste vara när kameran själv exponerar när den hittar skärpa. Teoretiskt sett borde det vara möjligt att autofotografera till exempel kaktjuvar med den. Själv har jag aldrig testat. Jag har för mig att Nikonkamerorna kan få fokusfällafunktion genom ett databakstycke.

Senast ändrad:
Jag kan varmt rekomendera EOS1N. Det är en super kamera, robust, tålig och väldigt, väldigt bra.

Men har du tur som jag så kan du hitta en EOS 3 istället för tusenlappen mer, men då får du en lite mer avancerad kamera, men om den är bättre... tja det beror ju på vad du ska fotografera. EOS1N kan allt en fotograf behöver, men ska du fota med blixt och/eller action så kan jag rekomendera EOS3. Den har lite bättre ljusmätning, fler AF punkter (45 stycken), snabbare AF och klarar fokusera med objektiv som har så liten bländare som f/8.

Men du kan inte bli missnöjd med en kamera som EOS1N. Satsa på en HS (med booster) eller RS (fast spegel + booster) istället för den vanliga eftersom du kommer vilja ha vertikalgrepp.

RS kan jag varmt rekomendera men det finns nackdelar med fast spegel som om du får in tex skit på spegeln så synns det på bilden eller om du råkar repa den så måste du byta spegeln, men andra sidan så får du ingen skakningsoskärpa p ga av spegeluppfällning och du kan följa/se ditt "mål" hela tiden fast slutarn smattrar på :)

Nikon har väldigt bra hus också och deras Matrix mätning är super, men som någon påpekade att Objektiven först och huset sedan, så tror jag att Canons objektiv är strået vassare när det gäller teknik. Du har IS och USM på många av objektiven även i "konsument/amatör" klassen.

Vad du än väljer för märke så är det inga dåliga kameror någon av dom!

Ja det kan ju vara kul, framför allt vid fotografering av skygga djur,fågelholkar/bon och dylikt.

För att återgå till huvudfrågan nu då så tror jag inte att Canon har nån kamera med fokusfälla.

Sen skulle jag nog rekommendera Eos 3:an före Eos 1N, pga bättre ljusmätning och bättre/snabbare autofokus.

Fast 3:an blir väl dyrare förstås.

Fast det var ju redan nämnt såg jag nu, jag var helt inne i "fokusfälle" disskusionen. :)

Senast ändrad:
Någon fokusfälla känner jag inte till, men EOS 3 och 30 har ögonfokus och det rockar. Kör du i AI servo så fokuserar den på det objekt du följer med ögat, så man kan ju säga att det är en variant på fokusfälla.

Ögonstyrning är inte ett substitut för fokusfälla.

Fokusfällan kan enklast förklaras så här: Tänk er ett manuellt fokuserat objektiv monterat på en kamera med autofokus. Kameran är inställd så den inte kan avfyra om inte fokus uppnåtts. Håller man in avtryckaren manuellt eller med någon form av låsning så avfyras den då så fort ett motiv kommer i fokus.

Har kameran fokusfälla så funkar ovanstående naturligtvis även med ett autofokusobjektiv.

Jag tror att det är mest Pentaxar som har haft funktionen inbyggd som standard. Nikon har det i några tillbehörsbakstycken. Andra märken känner jag inte till.

Förutom obevakad fotografering är det också användbart till makrofotografering. Man ställer in rätt förstoringsgrad på objektivet och för sedan kameran mot motivet. När fokus uppnåtts smäller det.

ANNONS
Götaplatsens Foto