Annons

Ge mig tips på zoomobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

volcomstone

Avslutat medlemskap
Hej
Jag köpte i dagarna en canon 450D med ett 18-55mm IS objektiv tror jag det var.

Jag har förstått att detta objektiv räcker för en amatörfotograf som jag men jag skulle vilja ha ett riktigt zoomobjektiv.
Jag ska inte fota några actionrörelser direkt men jag vill kunna fota närbild på en fågel tex som är en bra bit bort.
Hjälp mig är ni snälla för jag är rätt nollad när det gäller objektiv.

Pris max 2500:-, förstår att jag inte får något kanon obj. för dessa pengar men det är det jag har just nu.
tacksam för svar

Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO

Värdepaket: Objektiv, uv-filter, putsduk. 2270 kr från Cyberphoto "Bra köp"

Håller nog med Robin. Canons 55-250 tycks vara bästa budgetköpet -- även om det är lite kort. Tyvärr är det nog svårt att få ett vettigt fågelobjektiv i din budget.

Hmmm... Är det inte tele- snarare än zoom-egenskapen du vill åt? Du säger att du vill fota fåglar, menar jag.

Generellt sett så är fast optik skarpare per krona än zoom. Dessutom är den ljusstarkare. Dock inte alltid, eftersom det finns den där faktorn att så många vill ha zoom. Massproduktion ger ju prisfördelar och med tiden har tillverkarna blivit oerhört bra på att göra väl presterande zoomar.

Hur som helst: Jag skulle säga att du behöver minst 300 mm brännvidd för ditt fågelfotande. 250mm kombinerat med en 1,4x teleconverter ger dej det. Men helst vill du nog ha mer än så.

Exempel på väl fungerande converter: Soligor 1,4X PRO. Finns på Cyberphoto för 1.375 riksdaler. Jag är hittills rätt nöjd med min. Jag hade gärna velat ställa den mot andra och riktigt jämföra den för att veta om det är nåt jag gör avkall på men än så länge känns den helrätt.

volcomstone skrev:
.
Jag ska inte fota några actionrörelser direkt men jag vill kunna fota närbild på en fågel tex som är en bra bit bort.

Med en budget på 2500 kommer du inte att kunna uppnå detta.

Änder, svanar, måsar och andra oskygga fåglar som är relativt stora funkar bra med en budgetzoom på 70-300 eller 55-250.

Om du däremot skall lyckas fånga fågel "en bra bit bort" krävs det dock en större budget (och tålamod/kunnande) om resultatet skall bli riktigt bra.

Finns ett Soligor 100-400/5.6-6.7 som faller inom din budget. Vet dock inte om det tillverkas/säljs fortfarande. Såg dock ett på tradera här om dan. Bilderna blir dock inte "riktig bra" med detta objektiv men prisvärt om du vill prova på ett tele-objektiv.

volcomstone skrev:
okej vi skiter i just fåglarna.
säg att vi har en staty eller byggnad långt bort då...

Altt är ju relativt men då bör det funka med någon av de föreslgna zoomarna.

Vill du komma riktigt billigt undan så ta en titt på Tamrons 55-200, kostar en dryg tusenlapp och är förvänansvärt skarpt. Jag tror dock det föreslagna Canon 55-250 IS är den bästa kompromissen mellan pris och prestanda, inte minst med tanke på att det har IS vilket är mycket användbart vid tele-foto.

Mvh
Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto