Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Generera olika bildstorlekar i PS

Produkter
(logga in för att koppla)
aceeo skrev:
Fast med din bifogade bild har du ju själv löst problemet, annars förstår jag nog inte riktigt vad du menar

// Anders

Visst löser sig problemet om jag manuellt för varje macro-sekvens ställer in bildstorleken.(vilket jag inte skulle behöva göra om alla mina bilder har samma bredd och höjd)

Men jag minimera manuellt arbete. Det är ju en enkel matematisk ekvation att justera bredd och höjd så att summan av pixlar blir ett fast värde. Det borde PS klara.

Thomas Foughman (FouFoto) skrev:
Visst löser sig problemet om jag manuellt för varje macro-sekvens ställer in bildstorleken.(vilket jag inte skulle behöva göra om alla mina bilder har samma bredd och höjd)

Fast det kvittar ju hur stora bilderna är, bara förhållandet Höjd/Bredd är detsamma, fast det kanske det inte är?

Om det är samma kan du ju använda samma förstoring/förminskning till alla bilder, annars föreslår jag att du använder funktionen anpassa, där kan du i vart fall generera storleken på ena ledden, och då få ett ungefärligt värde

// Anders

aceeo skrev:
Fast det kvittar ju hur stora bilderna är, bara förhållandet Höjd/Bredd är detsamma, fast det kanske det inte är?

// Anders

Jag beskär nog ca 15-25 % av mina bilder. Och jag ha ju ingen "standardbeskärning" utan ibland blir det lite på höjden, ibland lite på bredden. Men jag får väl skala dessa manuellt....

FouFoto skrev:
Jag beskär nog ca 15-25 % av mina bilder. Och jag ha ju ingen "standardbeskärning" utan ibland blir det lite på höjden, ibland lite på bredden. Men jag får väl skala dessa manuellt....

Fast om det inte är tvunget att produkten av höjd/bredd, är exakt, kan du ändå använda anpassa bild, då den även förstorar bilden inom ett specifikt format, tex kan man ju då öka något till 3600/2400, vilket gör att den sida som ligger närmst rätt format kommer att få det, dne andra kommer att vara lite för liten(om du inte beskär allt för mycket.

Testade ett snabbskapat macro precis och alla bilder har 1500 pixlar på den längsta ledden, oavsett tidigare storlek

// Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto