Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gimp 2.4.0 är här

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har hunnit konstatera att 2.4 är på svenska (om man kör på en "svensk" pc) och att översättningen är ändrad till det bättre. Stora hjälpfilen är dock bara översatt till en liten del. Är det någon här som vet vem eller vilka som jobbar med detta. På Gimps webbplats hittar jag numera inga adresser alls om översättning. Jag skulle kunna tänka mig att hjälpa till i blygsam skala.

Jag skulle verkligen vilja gå över till Gimp, men fortfarande verkar hela programmet mera ingenjörsmässigt än konstnärligt. Allting som går att uttrycka i matematiska formler är implementerat felfritt - ofta med flera varianter - men en hel del "självklara" saker saknas. Kan man få lassoverktyget att fungera annorlunda? Jag skulle vilja klicka en gång för varje fästpunkt, i stället för att hålla musknappen nere hela tiden när jag drar med lasson. Finns det något läge för "smart" eller "magnetisk" lasso?

Användarvänligheten ligger fortfarande på låg nivå, tycker jag. Tyvärr.

Det är inte min erfarenhet att användarvänligheten skulle vara sämre i Gimp än i andra bildbehandlingsprogram, t ex Photoshop. Alla sådana program är ganska krångliga, men det beror på att det finns så mycket som de kan göra.

Beträffande din fråga så finns "magnetiskt lasso", men det kallas "saxverktyget" i Gimp. Att klicka sig runt ett objekt gör man bäst med "slingverktyget", som bl a medger kraftfull efterjustering. När man är nöjd med slingan gör man om den till en markering. Annorlunda, men inte krångligare än i PS.

Kan den hantera färgprofiler nu?
Konvertera korrekt mellan Adobe och sRGB?

Vilka svagheter i programmet känner ni till? Jag har testat en äldre version litegrann, men insåg att det skulle ta en hel del tid att lära sig använda programmet bra. Inget konstigt med det, men när det inte hanterade färgprofiler fick det vara.

/ L

Har laddat ner den nya versionen och upptäckte snabbt en annan sak jag inte förstod förra gången jag testade GIMP. Jag anvander ofta justeringslager i PS Elements (för nivåer och färgmättnad). Det verkar inte finnas i Gimp, hur gör ni istället?
/ L

Karl-Georg skrev:
Det är inte min erfarenhet att användarvänligheten skulle vara sämre i Gimp än i andra bildbehandlingsprogram, t ex Photoshop. Alla sådana program är ganska krångliga, men det beror på att det finns så mycket som de kan göra.

Beträffande din fråga så finns "magnetiskt lasso", men det kallas "saxverktyget" i Gimp. Att klicka sig runt ett objekt gör man bäst med "slingverktyget", som bl a medger kraftfull efterjustering. När man är nöjd med slingan gör man om den till en markering. Annorlunda, men inte krångligare än i PS.

Tack. Ja, det är ett elände när man har vant sig vid ett sätt att tänka...

Jag fortsätter läsa "GIMP - from novice to professional" av Akkana Peck, och http://gimp-savvy.com/BOOK/index.html Någon gång skall det klarna, hoppas jag.

Karl-Georg skrev:
Jag har hunnit konstatera att 2.4 är på svenska (om man kör på en "svensk" pc) och att översättningen är ändrad till det bättre. Stora hjälpfilen är dock bara översatt till en liten del. Är det någon här som vet vem eller vilka som jobbar med detta. På Gimps webbplats hittar jag numera inga adresser alls om översättning. Jag skulle kunna tänka mig att hjälpa till i blygsam skala.

För översättning:
http://developer.gimp.org/faq.html#id2477310

Sker via Gnome.

/Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto